Opinió

Caiguda lliure

Un terrat a Cadaqués

“Pujols va dir que la roba estesa era la cabellera de les cases

El qua­dre de Cadaqués que acaba d’adqui­rir la Fun­dació Dalí demos­tra que hi ha una part impor­tant de la pin­tura del segle XX que passa pels ter­rats, fins i tot pels més decrèpits i ocults. N’hi ha una altra, es clar, que s’atura a les por­tes del Liceu, o almenys del Liceu tal com era fa uns quants anys, amb molt de vellut i molt d’or. Però la pin­tura que va tenir alguna cosa a dir a la moder­ni­tat passa, gai­rebé tota, pels ter­rats, amb les seves taques d’humi­tat a les rajo­les, l’explosió de rovell ves­sant per sota la barana, i aque­lles cla­pes com de sal­ni­tre o d’escuma impre­ses al mur, o de lle­pada fugi­tiva de no se sap què, pot­ser d’una ala d’ocell o d’una vida pas­sada. Un dels pri­mers qua­dres de Picasso és jus­ta­ment uns Ter­rats de Bar­ce­lona que va pin­tar el 1903 des del taller de la Riera de Sant Joan. D’aquí aca­ba­ran sor­tint, un moment o altre, els teu­lats cubis­tes d’Horta. Sem­pre m’ha fet una gran impressió com els experts des­cri­uen qua­dres com aquest: que si una pin­ze­llada per aquí, que si una altra cap allà, que si hi pre­do­mina el tor­rat o el verd, que si la com­po­sició, amb la seva “alter­nança de for­mes i volums” (sic), acon­se­gueix un tal efecte arqui­tectònic... en fi, res que el més llec en la matèria no pugui veure pel seu compte i fins i tot per­fec­ci­o­nar per poca atenció que hi posi.

Aques­tes infor­ma­ci­ons no aju­den a esti­mu­lar la curi­o­si­tat per l’art, i es perd, en canvi, l’opor­tu­ni­tat d’apre­ciar l’encant que ana­ven gua­nyant aquells ter­rats del tom­bant de segle, ombrius i depri­mits en mans dels romàntics, però esba­ta­nats al sol al cap de poc, tra­ves­sats pels fils d’esten­dre roba (“la cabe­llera de les cases”, en deia Fran­cesc Pujols), ani­mats per la bellu­ga­dissa de les mans for­tes i gras­ses de les minyo­nes que tant li agra­dava pin­tar a Joa­quim Sunyer. Són les matei­xes dones que Josep Car­ner feia aparèixer als seus, de ter­rats, enri­o­la­des enmig de coloms i cla­ve­lli­nes, de sedas­se­ries i cançons, men­tre con­tem­pla­ven els focs de Sant Joan o l’espec­ta­cle dels aeròstats domi­ni­cals. Les matei­xes, també, que pinta Nogués ballant sar­da­nes a plaça, encara amb el davan­tal posat, i les que arri­ben fins a un racó de Cadaqués perquè Dalí les pinti bre­gant amb el cop d’aire que s’abat sobre el seu petit este­ne­dor amb una corba aèria, una lleu ondu­lació que és com la de la terra que ser­pen­teja fins a l’horitzó, o com la del fullatge de les oli­ve­res ja ple­nes. Aquest raco­net esven­tat que el jove Dalí va saber veure al camí que bai­xava cap a la casa d’Es Lla­ner, pas­sat el tor­rent de la Jor­neta, és com un altre qua­dre dins del qua­dre, una pre­mo­nició quasi dels pai­sat­ges metafísics de De Chi­rico, una al·luci­nació de joia just abans del mig­dia atòmic. Quin bé de déu de ter­rats batuts pel sol i la pluja cal que pas­sin per arri­bar a un sol qua­dre així.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia