Opinió

Tribuna

El robot i la soledat no desitjada

“La utilització dels robots socials s’està estenent molt ràpidament en l’àmbit de les cures i, en particular, de la cura de les persones grans
“Si el robot és percebut com un agent hostil, serà difícil que sigui acceptat, però si, en canvi, és percebut com un còmplice i aliat del cuidador humà, fàcilment tindrà lloc la seva acceptació

Un robot social és un arte­facte autònom que interac­ci­ona i es comu­nica amb éssers humans o altres actors físics autònoms. La uti­lit­zació d’aquest tipus de robots s’està este­nent molt ràpida­ment en l’àmbit de les cures i, en par­ti­cu­lar, de la cura de les per­so­nes grans.

Aquests robots irrom­pen en el pano­rama com a apa­rells fun­ci­o­nals capaços de resol­dre les neces­si­tats de la per­sona gran i d’ofe­rir-li ser­veis de cura de qua­li­tat. Des d’un punt de vista mèdic, els paci­ents grans que més es poden bene­fi­ciar d’aquesta interacció amb un robot són, prin­ci­pal­ment, els qui patei­xen dife­rents graus de demència i els qui pre­sen­ten dife­rents nivells de limi­tació física. Un robot capaç d’esti­mu­lar les acti­vi­tats cog­ni­ti­ves d’un paci­ent que pateix una malal­tia neu­ro­de­ge­ne­ra­tiva o d’exe­cu­tar cer­tes tas­ques com la neteja, la cuina, la higi­ene per­so­nal, que són difícils de rea­lit­zar per una per­sona que pateix aquesta situ­ació, pot ser molt bene­ficiós per a ella. L’objec­tiu major és garan­tir la segu­re­tat d’aques­tes per­so­nes, evi­tar ris­cos de cai­guda, parada cardíaca, pro­ble­mes de mobi­li­tat, a casa seva, a l’hos­pi­tal o bé a les residències.

Tot això plan­teja mol­tes qüesti­ons de natu­ra­lesa ètica: ¿Cal emprar aquests robots en aques­tes situ­a­ci­ons? ¿Amb quina fina­li­tat? ¿L’auto­ma­tit­zació (càmeres, micròfons, sen­sors) és la millor opció? ¿Com garan­tir la segu­re­tat, però, a la vegada pre­ser­var la seva inti­mi­tat i pri­va­desa? Estem par­lant de drets fona­men­tals. ¿No és, tot ple­gat, una ingerència en la vida pri­vada de la per­sona gran? ¿Quin és el rol del robot? ¿Per a què ha estat con­ce­but? ¿La seva fina­li­tat és millo­rar la qua­li­tat de vida de les per­so­nes grans o bé suplir l’absència dels éssers esti­mats a la casa? ¿És un mode de sal­var-los de la sole­dat no desit­jada? Aquests nous robots poden aju­dar les per­so­nes grans a viure de manera autònoma o més autònoma que la que tenen i a pro­lon­gar el període d’enve­lli­ment, i evi­tar, així, l’ingrés en una residència. ¿La fina­li­tat és reduir el tre­ball de la per­sona que dis­pensa les cures o bé reem­plaçar-la i, així, aba­ra­tir cos­tos?

El camp de les cures domi­ciliàries i resi­den­ci­als està expe­ri­men­tant una gran meta­mor­fosi. Si és veri­tat, com passa en el país més robo­tit­zat del pla­neta, el Japó, que els robots soci­als tenen una gran aco­llida entre les per­so­nes grans que viuen soles, és pos­si­ble que en poc temps, en les cures domi­ciliàries i resi­den­ci­als, aquests robots tin­guin molta més presència que en el pre­sent, ja sigui per aba­ra­tir cos­tos que sem­pre tenen a veure amb els recur­sos humans, ja sigui per donar un ser­vei de màxima qua­li­tat a la per­sona del cli­ent. ¿És pos­si­ble adap­tar els robots als trets de la per­so­na­li­tat i als can­vis acti­tu­di­nals d’una per­sona que pateix demència? Els tre­ba­lla­dors del sec­tor de la cura de les per­so­nes grans estan, gene­ral­ment, mal remu­ne­rats i els robots són, ara per ara, molt cos­to­sos. ¿Quina càrrega tindrà tot això en els sis­te­mes públics de salut?

Els robots com­panys pro­vo­quen sen­ti­ments fal­sos, il·luso­ris i sense reci­pro­ci­tat. ¿En quina mesura la cura exi­geix, necessària­ment, la relació inter­per­so­nal, el ros­tre a ros­tre, és a dir, el nexe entre éssers humans? El pro­blema de la sole­dat no desit­jada de les per­so­nes grans és endèmic a molts països euro­peus. També en el nos­tre. Aquesta sole­dat impo­sada com­porta tota mena de con­seqüències nega­ti­ves per a la salut men­tal, emo­ci­o­nal, física i social de les per­so­nes. També hi ha una relació directa entre aquesta situ­ació i la desídia vital o el can­sa­ment exis­ten­cial. Molt sovint com­porta una pro­funda crisi de sen­tit o bé el desig de morir.

No són pocs els qui bes­llu­men la solució a aquest pro­blema mit­jançant la imple­men­tació dels robots com­panys o robots soci­als. Amb tot, no deixa de ser sig­ni­fi­ca­tiu que l’arte­facte es plan­tegi com l’antídot a la sole­dat i es des­placi, d’aquesta manera, la res­pon­sa­bi­li­tat ètica de l’acom­pa­nya­ment afec­tiu fora del cer­cle humà. Si el robot és per­ce­but com un agent hos­til, serà difícil que sigui accep­tat, però si, en canvi, és per­ce­but com un còmplice, com una sal­va­guarda i aliat del cui­da­dor humà, fàcil­ment tindrà lloc la seva accep­tació. Veu­rem quina serà la seva difusió en els meca­nis­mes publi­ci­ta­ris, però s’entre­veu clara­ment un con­flicte d’interes­sos labo­rals molt intens entre els cui­da­dors domi­ci­li­a­ris i els pro­mo­tors dels robots soci­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia