Política

Un altre ciberatac global torna a bloquejar grans empreses i serveis públics

El virus, que inutilitza l’ordinador fins que no es paga un rescat amb diner virtual, s’escampa des d’Europa fins als EUA

Ucraïna és el país més afectat

Una onada massiva de ciberatacs es va propagar ahir entre diverses multinacionals europees i nord-americanes, després d’haver infectat empreses i organismes públics a Ucraïna i Rússia. Es tracta d’un virus informàtic del tipus ransomware, que bloqueja l’ordinador fins que no es paga un rescat.

El primer a llançar l’alerta va ser Ucraïna, on els treballadors de la central nuclear de Txernòbil van haver de canviar els mecanismes automàtics per controlar els nivells de radioactivitat per sistemes manuals. La irrupció del virus va pertorbar també el funcionament de diversos bancs (incloent-hi el central), aeroports, metro, benzineres, diverses administracions i l’operador d’energia de la regió de Kíev. També Rússia va patir les conseqüències del ciberatac. Els principals afectats van ser la productora d’acer Evraz i el gegant petrolier Rosneft, que es va veure obligat a activar un servidor d’emergència. El virus també bloquejava el sistema informàtic del transportador marítim de mercaderies Maersk, tallava el corrent de les fàbriques de galetes Lu i Oreo i obligava els treballadors alemanys de Nivea a plegar abans d’hora. Als Estats Units, la primera víctima coneguda va ser el laboratori farmacèutic Merck.

Efectes a Catalunya

El virus “s’escampa per tot el món, un gran nombre de països estan infectats”, va advertir a Twitter Costin Raiu, investigador de la firma de ciberseguretat russa Kaspersky. L’atac va afectar l’activitat d’algunes multinacionals a Catalunya. És el cas de la naviliera A.P. Moller-Maersk, el principal grup industrial de Dinamarca, que va haver d’ajustar la seva activitat al port de Barcelona, i de la francesa Saint Gobain, que fabrica materials per a la construcció.

Com en ciberatacs simultanis anteriors, el virus fa aparèixer a les pantalles dels ordinadors un missatge que exigeix el pagament d’un rescat de 300 dòlars en moneda virtual (bitcoins). Als que decideixen pagar se’ls demana que enviïn un correu de confirmació a una adreça electrònica, però el servidor la va tancar. Alguns experts sospiten que el virus responsable d’aquest nou atac és el Petya, conegut també com Petrwrap. Mentre la majoria de ransomwares es limiten a bloquejar l’accés als documents personals, el Petya colpeja el programari que s’utilitza per engegar l’ordinador i el deixa completament inutilitzable. L’empresa Kaspersky, però, creu que estem davant d’un “ransomware mai vist abans” malgrat la semblança amb el Petya.

Escletxa a Windows

L’organització policial Interpol va assegurar ahir que estava “vigilant molt de prop la situació” en contacte amb els seus estats membres. Els experts creuen que els malfactors informàtics s’aprofiten de la mateixa debilitat de Windows que va propiciar l’atac mundial del mes passat amb el virus WannaCry, que va infectar milers d’empreses i institucions de prop d’un centenar de països.

LA DATA

12.05.17
Un atac
informàtic amb el ‘ransomware’ WannaCry infecta desenes de milers d’ordinadors arreu del món.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

El Congrés aprova la reforma del sistema de pensions amb la doble opció de càlcul

barcelona
XINA

L’exèrcit xinès, “a punt per augmentar la cooperació i la comunicació amb el rus

BARCELONA
judicial

Borràs, condemnada a 4 anys i mig de presó

barcelona
POlÍTICA

David Sala Gamito, número 2 de la llista del PP a Girona

GIRONA
CONFLICTE BÈL·LIC A L’EST D’EUROPA

Detenen el corresponsal a Rússia de ‘The Wall Street Journal’ acusat d’espionatge

BARCELONA
BRASIL

Bolsonaro torna al Brasil

BARCELONA

Aragonès ajorna concretar l’Acord de Claredat fins passades les municipals

barcelona
LA CRÒNICA

Ponsatí encén l’eurocambra amb el seu retorn

ABIGAIL GARRIDO TINTA
ALCALDESSA DE SANT PERE DE RIBES (PSC)

“En política hem de ser capaços de buscar acords perquè el municipi avanci”

SANT PERE DE RIBES