Política

ANDRÉS BOIX PALOP

PROFESSOR TITULAR DE DRET ADMINISTRATIU DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

“Només amb les urnes es podrà resoldre el xoc”

referènduM · “La capacitat logística i el suport dels ciutadans determinaran poder votar l’1-O” enganY · “L’article 155 no s’aplica per no haver de debatre en el Senat” procéS · “Si no es vota, la desconnexió amb l’Estat serà més gran”

La intervenció de les finances de la Generalitat és fruit d’una apropiació de poder en tota regla
No poder votar portaria una inestabilitat brutal institucional encara més dura que la que estem veient aquests dies
Més d’un 40% de la població espanyola ja és partidària de convocar un referèndum legal, acordat i vinculant

Andrés Boix diu que l’Estat porta al límit les nor­mes per repri­mir Cata­lu­nya i no haver d’uti­lit­zar l’arti­cle 155, perquè apli­car-lo impli­ca­ria haver de deba­tre amb altres par­tits. També afirma que la inter­venció de les finan­ces de la Gene­ra­li­tat és un abús des­pro­por­ci­o­nat.

Com valora la con­fron­tació entre el govern espa­nyol i el català?
És una con­fron­tació entre dues idees polítiques que hau­rien de ser legítimes, una que vol que Cata­lu­nya con­tinuï sent part d’Espa­nya i una altra que exi­geix la inde­pendència. Aques­tes dues posi­ci­ons polítiques estan enfron­ta­des i no són capa­ces de tro­bar una arti­cu­lació per fer un debat polític raci­o­nal i democràtic. Es pot pen­sar que, de moment, una de les dues posi­ci­ons gua­nya. Però si Cata­lu­nya con­ti­nua tenint un suport popu­lar molt gran i sufi­ci­ent­ment fort en la defensa de la seva postura, si no hi ha cap canal de nego­ci­ació, es pro­du­eix un con­flicte.
Creu que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal actua amb inde­pendència del poder exe­cu­tiu?
El Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal és un òrgan que no és judi­cial, és cons­ti­tu­ci­o­nal-polític, i és bo que sigui així. Qui té la dar­rera paraula sobre temes de lega­li­tat cons­ti­tu­ci­o­nal està fent una inter­pre­tació política d’un pacte de con­vivència, de manera que és bo que tin­gui legi­ti­mi­tat política. Un cop tri­a­des les per­so­nes que són allà, nor­mal­ment tre­ba­llen amb eines jurídiques i les seves deci­si­ons poden ser cri­ti­ca­des o no. El Cons­ti­tu­ci­o­nal ha pres unes decisió en ús de les seves opci­ons i no crec que se’ls pugui dir que han ofert una clara direcció política. Es poden fer pres­si­ons, reco­ma­na­ci­ons, però, a par­tir d’allà, han pres les seves deci­si­ons. Per exem­ple, l’anu­lació de l’Esta­tut català el 2010 va ser majo­ritària­ment aplau­dit per molta gent, no només pel govern de l’Estat, sinó per l’opo­sició i altres par­tits polítics. No és tant que esti­guin actu­ant amb dic­tat del govern, sinó que les actu­a­ci­ons del govern es reflec­tei­xen en les seves sentències.
Però ara aquest tri­bu­nal té més com­petències.
Ara hi ha una situ­ació nova, des que es va refor­mar la llei i han donat al Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal una sèrie de com­petències exe­cu­ti­ves, molt peri­llo­ses des d’aquest punt de vista, perquè pot fer la sen­sació que el Cons­ti­tu­ci­o­nal es con­ver­teix en un òrgan exe­cu­tor de coses que vol fer el govern. El Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal hau­ria de ser un àrbi­tre polític de temes jurídics. La seva posició ins­ti­tu­ci­o­nal està una mica can­vi­ada.
Cata­lu­nya podrà votar l’1-O?
No en tinc ni idea. Hi ha una part a Cata­lu­nya que té molt clar que és molt impor­tant votar i que faran tot el pos­si­ble per fer-ho. Quina capa­ci­tat logística tindrà la Gene­ra­li­tat per dur-ho a terme? No ho sabem. Dependrà molt de la capa­ci­tat logística i del suport que rebi dels ciu­ta­dans. Des de Madrid diran sem­pre que no es pot fer, que no té garan­ties. Hi haurà una mobi­lit­zació pro­lon­gada? N’estic total­ment con­vençut.
S’acusa que hi ha hagut escor­colls de la Guàrdia Civil sense ordres judi­ci­als. No és un abús de poder?
No soc espe­ci­a­lista en dret penal. Però fa la sen­sació que l’Estat està apu­rant al màxim els límits inter­pre­ta­tius de les nor­mes res­pecte del que es pot fer i del que no es pot fer. Estan apu­rant els límits, però fins ara els jut­ges no estan dient que això esti­gui mal fet. Els jut­ges ho accep­ten.
En el preàmbul de la llei del referèndum s’esmenta el dret inter­na­ci­o­nal com a empara. Això no ser­veix de res per convèncer el PP?
Això és un tema polític, no jurídic. Jurídica­ment és clar que el dret civil cons­ti­tu­ci­o­nal espa­nyol inter­preta que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal, a hores d’ara, no deixa cap via per fer un referèndum legal sobre la secessió de Cata­lu­nya. Això ho ha dit el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal. Dins la Cons­ti­tució espa­nyola no hi ha via legal pos­si­ble. Per tant, és igual quina norma de dret inter­na­ci­o­nal invo­qui la llei del referèndum. Això no vol dir que aquesta llei apro­vada al Par­la­ment de Cata­lu­nya no tin­gui legi­ti­mi­tat. Però jurídica­ment, des d’una pers­pec­tiva d’ordre jurídic espa­nyol, és fora del que és permès en aquest moment. Això no vol dir que, de cara al futur, es canviï o s’inter­preti d’una altra manera. Jo he defen­sat que es podria inter­pre­tar de forma dife­rent. Fins i tot es podria dur a terme un pacte d’estat.
Creu que el govern espa­nyol podria apli­car l’arti­cle 155?
No és que pensi que podria, que pot, perquè és una com­petència de l’Estat. Penso que l’hau­ria d’apli­car perquè s’està pro­duint una situ­ació excep­ci­o­nal amb el que està pas­sant a Cata­lu­nya. Però és excep­ci­o­nal per raons polítiques. La Cons­ti­tució dona el meca­nisme excep­ci­o­nal con­sis­tent a apli­car l’arti­cle 155, però el govern no l’uti­litza. L’exe­cu­tiu porta al límit nor­mes per repri­mir la situ­ació. No li cal invo­car el 155, perquè d’aquesta manera no ha de deba­tre res en el Senat. Un exem­ple, la inter­venció de les finan­ces de la Gene­ra­li­tat es fa invo­cant raons de sos­te­ni­bi­li­tat pres­su­pos­ta­ria quan, en rea­li­tat, es fa per qüesti­ons polítiques. Això és clara­ment una apro­pi­ació de poder i això no s’hau­ria de poder fer. I ho està fent por­tant al límit de l’estat de dret per no uti­lit­zar el 155. Si es vol fer tot el que s’està fent, s’hau­ria d’uti­lit­zar aquest famós arti­cle, el que passa és que això supo­sa­ria fer una ampli debat polític, fet que volen evi­tar. Men­tres­tant, agreu­gen el con­flicte, adop­ten tries peri­llo­ses i poden gene­rar-se exces­sos i incom­pli­ments de les pròpies nor­mes de l’estat. Si es vol reac­ci­o­nar amb mesu­res excep­ci­o­nals, s’ha d’apli­car l’arti­cle 155.
Si no hi ha referèndum l’1-O, quins esce­na­ris con­tem­pla per a Cata­lu­nya els pro­pers temps?
Pot­ser hi haurà elec­ci­ons autonòmiques i el movi­ment inde­pen­den­tista perdrà con­sistència, en part pel desànim. O pot­ser no. Podria ocórrer tot el con­trari. Que la situ­ació de no poder votar incre­mentés la pressió política amb més ganes de democràcia i urnes i que s’incre­mentés més el des­a­fecte de molts cata­lans res­pecte d’Espa­nya. Lla­vors, una part més gran encara de cata­lans vol­dria mar­xar de l’Estat. Això por­ta­ria una ines­ta­bi­li­tat bru­tal ins­ti­tu­ci­o­nal encara més dura que la que estem veiem dar­re­ra­ment. Estic con­vençut que, tard o d’hora, hi haurà referèndum. L’única forma per atu­rar el xoc i resol­dre el con­flicte és amb una votació.
Creu que Espa­nya podria fer un referèndum acor­dat com Escòcia?
A diferència de fa uns anys, a Espa­nya hi ha un grup polític nou, Podem, que té clar que s’hau­ria de poder fer una con­sulta vin­cu­lant, almenys això diuen i hem de supo­sar que són sin­cers. També penso que el PSOE cada dia es més sen­si­ble amb aquest tema. Si mirem les dar­re­res enques­tes, totes donen a l’entorn d’un 40% de per­so­nes a tot l’Estat que con­si­de­ren que s’hau­ria de poder votar. Hi ha una gran part de la població que esta­ria d’acord a fer un referèndum a Cata­lu­nya. Aquesta opinió no s’hau­ria de per­dre de vista.
Creu que podríem veure el pre­si­dent Puig­de­mont a la presó?
No en tinc ni idea. Però, sin­ce­ra­ment, espero que no sigui el cas. I que si algun dia un pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat o qual­se­vol altre càrrec ha d’anar a la presó, sigui amb judici previ i no pre­ven­ti­va­ment i perquè hagi comés un delicte greu i no sim­ple­ment perquè hagi trac­tat de donar via democràtica a un sen­ti­ment popu­lar d’una part impor­tant de la població.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia