Política

setge a l'1-O

escoles

La fiscalia vol tancar els col·legis divendres

Romero de Tejada dicta una contundent resolució en què ordena als Mossos d’Esquadra precintar i custodiar els punts de votació

El govern manté els seus plans i ja ha enviat les citacions a les persones que han de constituir les meses electorals diumenge

Sense col·legis elec­to­rals, no hi ha referèndum. I aquest és el prin­ci­pal objec­tiu que s’ha mar­cat el fis­cal supe­rior de Cata­lu­nya, José María Romero de Tejada, que ahir va tra­me­tre una nova ins­trucció als Mos­sos d’Esqua­dra amb l’ordre de pre­cin­tar des de diven­dres a la tarda els més de 2.200 locals on diu­menge s’ha de cele­brar la votació.

Es tracta de la sisena ins­trucció dic­tada pel fis­cal als Mos­sos amb l’objec­tiu de frus­trar la con­sulta sobre el futur polític de Cata­lu­nya, i a la vegada la més con­tun­dent de totes, ja que ordena pre­cin­tar col·legis amb un “sege­lla­ment invi­o­la­ble”, desa­llot­jar les per­so­nes que hi hagi a dins, iden­ti­fi­car els ciu­ta­dans que ocu­pin el lloc i inter­ve­nir tot el mate­rial rela­ci­o­nat amb la votació que s’hi pugui tro­bar.

En funció de l’ordre, la poli­cia cata­lana haurà de vigi­lar els col·legis fins a les nou de la nit de diu­menge i, per si encara no fos prou, el minis­teri públic mana als Mos­sos acor­do­nar les zones de votació des d’abans de dos quarts de vuit del matí de diu­menge per impe­dir que hi puguin acce­dir els ciu­ta­dans cri­dats a cons­ti­tuir les meses elec­to­rals. També ordena evi­tar que es voti al car­rer en un radi de cent metres.

L’ordre del fis­cal acaba amb una clara advertència: no només mobi­lit­zarà la poli­cia de la Gene­ra­li­tat, sinó que, si ho con­si­dera con­ve­ni­ent, també farà ús dels efec­tius de la Guàrdia Civil i la Policía Naci­o­nal con­cen­trats al port de Bar­ce­lona, i en altres punts del país, i que espe­ren ordres per entrar en acció.

El con­tin­gut del mana­ment de la fis­ca­lia va ser ana­lit­zat ahir per coman­da­ments dels Mos­sos d’Esqua­dra en una reunió en què es va posar de mani­fest la pre­o­cu­pació que el des­ple­ga­ment reque­rit per la fis­ca­lia pugui com­por­tar “pro­ble­mes d’ordre públic”, segons informa Efe.

Els detalls d’aquesta ordre seran ana­lit­zats avui a la seu de la fis­ca­lia en una reunió a la qual han estat cri­dats els alts coman­da­ments dels Mos­sos, la Policía Naci­o­nal i la Guàrdia Civil. En aquesta tro­bada, els Mos­sos també hau­ran de donar compte del grau de com­pli­ment de la ins­trucció de la fis­ca­lia dic­tada dilluns en què s’ordena iden­ti­fi­car els titu­lars dels edi­fi­cis que han de fun­ci­o­nar com a col·legis elec­to­rals i adver­tir-los que, si en cedei­xen les claus, encara que sigui a l’admi­nis­tració, podrien incórrer en un delicte. La poli­cia de la Gene­ra­li­tat ja ha començat a donar com­pli­ment a aquest mana­ment.

En un míting a Banyo­les, el con­se­ller Joa­quim Forn va dir que “s’ha d’estu­diar” què faran amb la nova ordre, però va adver­tir que un mana­ment així només pot venir d’un jutge i no de la fis­ca­lia, i va acu­sar el minis­teri públic de gene­rar més tensió.

L’ofen­siva per terra, mar i aire de l’Estat con­tra el referèndum no ha alte­rat els plans del govern, o almenys això és el que sem­bla o el que trans­met el seu por­ta­veu i con­se­ller de la Pre­sidència, Jordi Turull. En la roda de premsa d’ahir poste­rior a la cele­bració del con­sell exe­cu­tiu, Turull va evi­tar donar detalls sobre els pre­pa­ra­tius de l’1-O: “L’única cosa que els puc dir és que el govern està con­cen­trat que l’1 d’octu­bre fun­ci­oni amb abso­luta nor­ma­li­tat. En tot el que depèn de nosal­tres, estem tre­ba­llant en això.” Turull va apel·lar a l’“estat d’excepció” en què viu el país per no donar més detalls de l’ope­ració d’envi­a­ment de les car­tes als ciu­ta­dans que han de cons­ti­tuir les meses, que ja s’ha fet.

El con­se­ller tam­poc va voler pre­ci­sar si els Mos­sos d’Esqua­dra com­pli­ran totes les ordres que estan rebent de la fis­ca­lia i es va limi­tar a dir que els poli­cies “ja saben què han de fer”, abans de subrat­llar que “tenen tota la con­fiança i tot el reco­nei­xe­ment per part del govern”.

L’exe­cu­tiu com­batrà jurídica­ment l’ordre de la fis­ca­lia que posa el coman­da­ment dels Mos­sos d’Esqua­dra a les ordres d’un alt càrrec de la Guàrdia Civil amb un con­tenciós admi­nis­tra­tiu davant del Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya.

LES FRASES

El precinte ha de ser visible i efectiu, utilitzant materials que garanteixin la inviolabilitat del segellament
Cal garantir que no es produeixi la constitució de les meses prevista pels organitzadors del referèndum suspès
Instrucció 6/2007 del fiscal superior de Catalunya

Bombers i pagesos, amb les urnes

L’Assemblea de Bombers de l’Ajuntament de Barcelona va decidir ahir oferir-se com a “cordó de seguretat” en els “actes” de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) “per tal de garantir-ne el desenvolupament pacífic” sempre que l’entitat els requereixi. A més, acudiran a manifestacions i concentracions “unitàries” identificats com a “bombers”.

Després de diverses votacions dels assistents i del personal de guàrdia, l’assemblea va explicar, a través del compte de Twitter del sindicat de bombers de Barcelona de CCOO, que mantindran missatges de suport a la “democràcia” i als “drets fonamentals” tant en parcs com en vehicles. Això suposa contravenir l’ordre de servei en què “es limiten els drets d’expressió i manifestació” dels membres del cos, i que serà impugnada judicialment.

Per la seva banda, el sindicat agrari Assemblea Pagesa va fer ahir una crida a agricultors i productors perquè aparquin els seus tractors en les proximitats dels col·legis electorals amb l’objectiu de “vetllar” per les urnes. Assemblea també convida a mobilitzar-se si hi ha nous atacs als membres del govern de la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia