Política

Nou toc d’atenció de Brussel·les a l’Estat espanyol pel CGPJ

La CE mostra la seva preocupació pel bloqueig de la renovació de l’òrgan judicial

En el seu tercer informe sobre l’estat de dret demana als governs “controls suficients” sobre programes com Pegasus

La Comissió Euro­pea torna a avi­sar l’Estat espa­nyol sobre la neces­si­tat de des­en­ca­llar la reno­vació del Con­sell Gene­ral del Poder Judi­cial (CGPJ). Ja fa tres anys i mig que el procés es manté blo­que­jat i l’exe­cu­tiu comu­ni­tari veu “pri­o­ri­tari” tirar enda­vant la reno­vació. Aquesta és una de les prin­ci­pals advertències a l’Estat que conté l’informe que la Comissió Euro­pea va publi­car ahir i en el qual ana­litza la salut democràtica de cadas­cun dels estats de la UE amb una ava­lu­ació dels ris­cos per a l’estat de dret.

El ter­cer informe sobre l’estat de dret torna a obviar l’afer català, que l’exe­cu­tiu comu­ni­tari sem­pre pre­fe­reix esqui­var. El docu­ment mos­tra prin­ci­pal­ment la manca de progrés en algu­nes de les prin­ci­pals advertències que Brus­sel·les ja havia fet a l’Estat en anys ante­ri­ors. “Cal demos­trar la capa­ci­tat de vigi­lar el res­pecte als valors de la UE”, va jus­ti­fi­car així l’euro­co­mis­sari de Justícia, Didier Reyn­ders, sobre la neces­si­tat d’ava­luar la salut de l’estat de dret als 27.

L’avís més des­ta­cat a l’Estat és pel blo­queig de la reno­vació del CGPJ. Con­ti­nua sent una de les prin­ci­pals “pre­o­cu­pa­ci­ons” de l’exe­cu­tiu comu­ni­tari, que demana des­en­ca­llar el procés per, “imme­di­a­ta­ment” després, modi­fi­car el sis­tema d’elecció dels seus mem­bres. Com en ante­ri­ors oca­si­ons, Brus­sel·les subrat­lla que cal que almenys la mei­tat dels seus mem­bres siguin esco­llits pels matei­xos jut­ges per com­plir els “estàndards euro­peus”.

L’informe també alerta de la “relació” entre el govern espa­nyol i la Fis­ca­lia Gene­ral de l’Estat. Admet que s’han fet pro­gres­sos cap a la trans­parència d’aquest vin­cle, però subrat­lla que cal posar fi a la “coin­cidència de man­dats” entre els dos per garan­tir la “’inde­pendència i auto­no­mia en els pro­ces­sa­ments”.

Brus­sel·les també con­si­dera que els pro­ces­sos per jut­jar la cor­rupció són massa “llargs i com­ple­xos” i insta l’Estat a tirar enda­vant acci­ons per agi­lit­zar-los i fer-los “més efi­ci­ents”. A més, remarca que cal pro­te­gir per llei els qui denun­cien la cor­rupció.

Sobre la lli­ber­tat de premsa i el plu­ra­lisme dels mit­jans, l’informe veu deficiències en la trans­parència de la pro­pi­e­tat dels mit­jans escrits, així com sobre “l’auto­no­mia” i els “recur­sos” del regu­la­dor de l’audi­o­vi­sual. En aquest apar­tat, Brus­sel·les també insta a “revi­sar” la llei de secrets ofi­ci­als.

Un dels punts més des­ta­cats de l’informe és la inclusió de l’espi­o­natge amb Pega­sus a l’Estat, Hon­gria, Polònia i França. El docu­ment demana que hi hagi “con­trols sufi­ci­ents” sobre aquest tipus de pro­gra­ma­ris per garan­tir que s’uti­lit­zen tot res­pec­tant la llei. “És un pro­blema greu i real­ment hi hauríem de pen­sar”, va adver­tir l’euro­co­missària de Valors i Trans­parència, Vera Jou­rová.

LES FRASES

No pot haver-hi un xec en blanc en l’ús d’aquests instruments intrusius
Vera Jourová
eurocomissària de Valors i Transparència
Cal demostrar la capacitat de vigilar el respecte als valors de la UE
Didier Reynders
eurocomissari de Justícia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia