Política

nacions unides

Guterres qualifica d’immorals els beneficis de les energètiques

El secretari general de l’ONU reclama els governs que apliquin impostos contra uns “beneficis excessius i escandalosos en la indústria del petroli i el gas”

El secre­tari gene­ral de l’ONU, António Guter­res, ha con­si­de­rat aquest dime­cres que és “immo­ral” que les empre­ses petro­li­e­res i gasis­tes esti­guin regis­trant guanys rècord enmig de l’actual crisi energètica i ha ins­tat tots els governs a gra­var els seus “bene­fi­cis exces­sius”.

“Aquesta cobdícia gro­tesca està cas­ti­gant les per­so­nes més pobres i vul­ne­ra­bles men­tre des­tru­eix la nos­tra única llar”, ha dit Guter­res en una con­ferència de premsa.

El cap de les Naci­ons Uni­des ha recor­dat que els guanys com­bi­nats de les majors empre­ses energètiques a escala glo­bal es van acos­tar en el pri­mer tri­mes­tre d’enguany als 100.000 mili­ons de dòlars i que el negoci d’aquest sec­tor té un “cost mas­siu” en efec­tes medi­am­bi­en­tals.

“Estem veient bene­fi­cis exces­sius i escan­da­lo­sos en la indústria del petroli i el gas en un moment en el qual tots estem per­dent diners”, ha dit en referència a la forta inflació, per la qual cosa ha con­si­de­rat que té tot el sen­tit del món posar impos­tos i usar els diners “per a fer cos­tat a les vícti­mes d’aquesta situ­ació”.

Pre­gun­tat per la pos­si­ble opo­sició a aques­tes mesu­res, Guter­res ha con­si­de­rat que “res serà més popu­lar que gra­var bene­fi­cis exces­sius de com­pa­nyies i dis­tri­buir aquests diners entre les famílies més vul­ne­ra­bles”. “No crec que hi hagi cap pro­blema de popu­la­ri­tat. El que hi ha és una qüestió d’intriga en con­tra i a vega­des els lob­bis­tes són molt pode­ro­sos i tenen molta influència”, ha asse­nya­lat el que fos pri­mer minis­tre soci­a­lista de Por­tu­gal.

Guter­res s’ha expres­sat així durant la pre­sen­tació d’un ter­cer informe pre­pa­rat per experts de l’ONU sobre l’impacte glo­bal de la guerra a Ucraïna i que, en aquesta ocasió, se cen­tra prin­ci­pal­ment en l’àmbit de l’ener­gia.

El docu­ment subrat­lla que el món està enmig d’una “gran crisi energètica”, amb països de tot el món afec­tats per uns preus alts i volàtils dels com­bus­ti­bles i un impacte espe­ci­al­ment greu per a les naci­ons en desen­vo­lu­pa­ment i les famílies més vul­ne­ra­bles.

Mal­grat una esta­bi­lit­zació recent en els mer­cats majo­ris­tes, l’ONU apunta que aquest canvi no s’ha traduït en una menor inflació per a la majo­ria dels con­su­mi­dors.

A més de mesu­res a curt ter­mini com a plans d’estalvi energètic, l’orga­nit­zació ha tor­nat a recla­mar avui una aposta molt més deci­dida per les ener­gies reno­va­bles, que segons ha recor­dat Guter­res “en la majo­ria dels casos són més bara­tes que els com­bus­ti­bles fòssils”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia