Política

L’esquerra redobla la pressió sobre Macron

Mobilització contra el cost de la vida

El govern, en minoria, afronta el risc de censura si no debat el pressupost

Dese­nes de milers de per­so­nes es van mani­fes­tar ahir a la tarda a París en una marxa “con­tra el cost de la vida i la inacció climàtica”, amb l’objec­tiu d’incre­men­tar la pressió sobre el govern d’Emma­nuel Macron, que afronta una set­mana tensa.

Orga­nit­zada per La França Insub­misa (LFI) de Jean-Luc Mélenc­hon i amb el suport de la resta de for­ces d’esquer­res i per­so­na­li­tats com ara la fla­mant premi Nobel de Lite­ra­tura, Annie Érnaux, la mani­fes­tació és pro­ducte del crei­xent des­con­ten­ta­ment francès.

El desa­bas­ti­ment de car­bu­rant en diver­ses parts del país a causa de la vaga de les refi­ne­ries, l’erosió del poder adqui­si­tiu per l’alta inflació i una pro­ba­ble apro­vació dels pròxims pres­su­pos­tos de l’Estat per al 2023 sense debat han escal­fat encara més els ànims. Demà serà el torn dels sin­di­cats, que pre­ve­uen una “mobi­lit­zació inter­pro­fes­si­o­nal”, amb una pos­si­ble para­lit­zació de diver­sos sec­tors clau. A la mobi­lit­zació d’ahir, s’hi van afe­gir asso­ci­a­ci­ons i alguns sin­di­cats. Segons els orga­nit­za­dors, hi van par­ti­ci­par 140.000 per­so­nes; segons les for­ces de l’ordre, 30.000. “L’èxit inne­ga­ble d’aquesta marxa ens insu­fla ànim, aquesta sac­se­jada tindrà un impacte en les ins­ti­tu­ci­ons”, va dir Mélenc­hon, que veu Macron amb difi­cul­tats per con­ti­nuar gover­nant. L’exe­cu­tiu, sense majo­ria abso­luta al Par­la­ment, podria ser objecte d’una moció de cen­sura si aprova per la via ràpida el pla de pres­su­pos­tos a través de l’arti­cle 49.3 de la Cons­ti­tució. Mélenc­hon i la ultra­dre­tana Le Pen han amenaçat amb moci­ons si ho fa.

LA FRASE

Aquesta sacsejada [la marxa d’ahir] tindrà un impacte en les institucions
Jean-Luc Mélenchon
LÍDER DE LA FRANÇA INSUBMISA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia