Política

La castellanització i la censura a Borriana activen la militància i la protesta

Acció Cultural del País Valencià alerta que ja era “previsible” perquè són “feixistes” i es mobilitza amb militància i demanant votar, com també ho fan els valencianistes de Compromís

La decisió de l’Ajun­ta­ment de Bor­ri­ana de cen­su­rar revis­tes en català de la bibli­o­teca ha tin­gut res­posta i està ser­vint per seguir acti­vant les bases valen­ci­a­nis­tes i democràtiques del País Valencià, capi­ta­ne­jats per Acció Cul­tu­ral del País Valencià en la soci­e­tat civil i Com­promís en l’espai polític. De fet, insis­tei­xen que era “pre­vi­si­ble” perquè l’extrema dreta i el PP s’havien pre­sen­tat amb un to bel·lige­rant i que estan com­plint els mals pre­sa­gis, però això són més motius per seguir acti­vant l’engra­natge acti­vista i polític per plan­tar cara. En aquest sen­tit, en el con­sis­tori de Bor­ri­ana, des de fa almenys una set­mana ha can­viat el nom de la població en el logo cor­po­ra­tiu a la pàgina web i les xar­xes, a més dels comu­ni­cats i notes de premsa difo­sos: ja no és Bor­ri­ana, sinó “Bur­ri­ana” exclu­si­va­ment, el nom en cas­tellà que ara fan ser­vir també en els escrits en català i en totes les imat­ges com a Ajun­ta­ment. Per tant, deso­be­ei­xen la nomen­cla­tura ofi­cial amb el vis­ti­plau de l’Acadèmia Valen­ci­ana de la Llen­gua.

La pre­si­denta d’Acció Cul­tu­ral del País Valencià, Anna Oli­ver, ha asse­gu­rat, en decla­ra­ci­ons a TV3, que “no estan fent més que com­plir les ame­na­ces que han plan­te­jat en la seua cam­pa­nya” dins del seu pro­grama, que “és reta­llar les lli­ber­tats indi­vi­du­als i col·lec­ti­ves i vul­ne­rar els drets humans” i avisa que són “fidels a allò que són: fei­xis­tes”. Per això, tal com l’enti­tat està asse­gu­rant a les xar­xes, s’està pro­mo­vent una cam­pa­nya per aug­men­tar el seu nom­bre de socis i poten­ciar l’acti­visme pel català, la iden­ti­tat i els valors democràtics de la soci­e­tat valen­ci­ana. Però la res­posta als embats anti­va­len­ci­ans en nom­bro­sos muni­ci­pis i a la Gene­ra­li­tat Valen­ci­ana va més enllà: el 20 de juliol con­vo­quen una mani­fes­tació als car­rers de València “per a dema­nar el vot a opci­ons pro­gres­sis­tes pel 23J”. Segons asse­gu­ren, “és neces­sari fre­nar l’extrema dreta i el fei­xisme” i ani­ran “a totes a una llui­tant per un mateix objec­tiu: avançar en els nos­tres drets i no retro­ce­dir ni un pas enrere”.

L’entrada en cam­pa­nya d’una enti­tat tan sig­ni­fi­ca­tiva del ter­ri­tori, però, no es queda sola. Com­promís també ha aler­tat de la cen­sura i han asse­gu­rat, des de l’agru­pació de la Plana Baixa Alt Millars, que “volen la nos­tra llen­gua ama­gada, la volen pro­hi­bida. Volen que la gent del poble no puguem par­lar-la, la volen esbor­rar de les nos­tres vides. I no, no és Bur­ri­ana és BOR­RI­ANA”, han reblat, per afe­gir que segui­ran “mili­tant” i “defen­sant la nos­tra llen­gua i la nos­tra iden­ti­tat” com ho ham fet “tots aquests anys”, al govern o a l’opo­sició, i que no per­me­tran retro­ces­sos.

L’acti­visme està aug­men­tant cada dia més, com és la prova la cam­pa­nya d’Escola Valen­ci­ana, que a través de les seves acti­vi­tats com el fes­ti­val Fes­lloc estan pro­mo­vent “l’acti­visme pel valencià” amb un lema molt clar: “Ens plan­tem pel valencià”.

També s’ha mani­fes­tat amb clare­dat Pla­ta­forma per la Llen­gua del País Valencià, que ha dit que “és into­le­ra­ble que una admi­nis­tració pública per­se­guisca i cen­sure revis­tes per estar escri­tes en valencià” i ha asse­gu­rat que “a cada atac a la nos­tra llen­gua com el de l’Ajun­ta­ment de Bor­ri­ana, ens tin­dran enfront plan­tant cara”. En el mateix sen­tit s’ha expres­sat Òmnium, que ha dit que “volen aca­bar amb la llen­gua i la cul­tura per aca­bar amb qui som. Hi serem de cara!”. De fet, ha fet referència a les parau­les d’Ovidi Mont­llor sobre la llen­gua: “Hi ha gent a qui no li agrada que es parle, s’escriga o es pense en català. És la mateixa gent a qui no li agrada que es parle, s’escriga o es pense”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia