Política

MANU REYES

ALCALDE DE CASTELLDEFELS (PP)

“Ens hem trobat amb un forat a l’Ajuntament de 12 milions”

“Al govern anterior li era més còmode prorrogar el pressupost del 2022 perquè hi havia eleccions municipals al maig”

“Ha estat una bogeria gastar-se 10 milions d’euros només en el tram de Castelldefels de la reforma de la carretera C-245”

Tot i que no ens agradi la gestió directa del servei de neteja, no en plantegem una privatització Jo no vull veure que cap nen sigui atropellat per un cotxe perquè hi ha un carril bici mal dissenyat
Serem la ciutat més afectada pel soroll si hi ha un increment del trànsit per l’ampliació de l’aeroport del Prat

Manu Reyes va recuperar en les eleccions municipals del 2023 l’alcaldia que el seu partit, el PP, havia exercit en el mandat 2011-2015, i que va perdre tot i haver guanyat les eleccions per un pacte de les esquerres i CiU. La situació es va repetir el mandat passat, amb un pacte de govern liderat pel PSC.

Diu que ha trobat una situació financera difícil quan ha tornat a l’alcaldia.
Una situació molt complicada. Quan vaig arribar a l’alcaldia el 2011, el context econòmic era força complicat, i l’Ajuntament tenia un deute de 80 milions d’euros. Ara encara tenim deute, 25 milions, però el problema és que hi ha una mancança d’ingressos i han crescut moltíssim les despeses. És una situació de dèficit, i tenim un forat de 12 milions d’euros. El govern anterior va decidir no fer comptes l’any 2023. Els era més còmode prorrogar el pressupost del 2022 perquè hi havia eleccions municipals. Prometre un munt de coses, gastar-se un munt de diners en publicitat pagada pels veïns de Castelldefels i que qui vingués al darrere pagués.
Què implica, aquest dèficit?
Vam trobar que el coixí que jo vaig deixar quan era alcalde, de més de 15 milions d’euros, ha desaparegut. Aquest any hem agafat el romanent de tresoreria per poder tapar aquest forat. Les regles de despesa, que estaven suspeses pel context de la covid, s’han tornat a activar pel govern d’Espanya i ja no es poden fer servir. La primera tasca en què ens hem posat a treballar ha estat fer un pressupost raonable d’ingressos i despeses.
El mandat passat hi va haver la crisi de la covid, la guerra d’Ucraïna i l’increment de preus, la sentència de la plusvàlua que ha fet perdre sis milions a les arques municipals...
La sentència de la plusvàlua va arribar a finals del 2021 i es van fer els comptes de l’any 2022 com si res. I es van prorrogar sabent que Castelldefels recaptaria menys diners. L’anterior govern no es va estar de res. Tothom recorda l’iglú que va posar l’alcaldessa al carrer per fer difusió del govern municipal i que va costar 30.000 euros. És un exemple de molts. I la reforma de l’avinguda Constitució, en què ens hem gastat més de 10 milions i que hipoteca Castelldefels fins al 2030.
Es deuen set milions, oi?
Sí, queden set milions llargs per pagar a l’Àrea Metropolitana. També hem de pagar el cost de la implantació de les bicicletes elèctriques públiques, un servei molt atractiu per a la mobilitat però que es va inaugurar dies abans de la campanya electoral perquè l’alcaldessa es fes la foto i es va traslladar la despesa a l’any 2024. És una presa de pèl. El mateix amb els autobusos. El CF1 té un dèficit d’uns 150.000 euros. Tampoc es van posar diners per pagar el CF2, que es va posar en marxa setmanes abans de la campanya. El pressupost de mobilitat municipal ha crescut el 2024 un 132% per pagar aquestes coses.
És el motiu per haver apujat impostos, taxes i preus públics? Un 9% l’IBI, un 60% la taxa d’escombraries...
Vam trobar aquest forat del qual no som culpables, i hem estudiat les alternatives per afrontar-ho. Reduir la despesa n’era una, però significava tancar serveis essencials per a Castelldefels. Hem retallat en despesa supèrflua: comunicació, alcaldia, sous dels polítics, un 25% les subvencions als grups municipals, una reducció del 42% de càrrecs de confiança..., però si no cobrés cap polític tampoc taparíem els 12 milions que falten. Per tant, hem hagut de tocar els tributs si no volem retallar serveis. Però hem fet un ajustament per sota del municipi de l’entorn. A tothom li dol pagar més impostos, però la pujada en el cistell de consum que estan pagant les famílies també la tenim a l’Ajuntament. Pel que fa a la taxa d’escombraries, el govern de Pedro Sánchez ha decretat que el 2025 haurem de fer repercutir tot el cost de les escombraries a la ciutadania. Això serà una pujada brutal, que repartirem en dos anys.
Un aspecte destacat del pressupost d’enguany és l’increment del 24% de la neteja i recollida d’escombraries. El servei és deficitari?
El servei és deficitari en clau econòmica i material. El govern del 2015 va municipalitzar el servei perquè deia que seria més econòmic. Això és mentida. Posar en marxa el sistema va costar 20 milions d’euros. Però, com que eren molts diners, no van fer tota la inversió que feia falta i no van posar tots els camions que calien. Els camions han fet més quilòmetres per compensar que en faltaven i ara estan trinxats. Per tant, ara hem de comprar nous camions. També s’ha aprovat una aportació extraordinària a la neteja perquè és el principal problema que té la ciutat, i estem reorganitzant el servei i implementant mesures de millora. Hem de recordar que la ciutat té més de 180 quilòmetres de carrers.
Continuarà sent municipal?
No en plantegem una privatització perquè seria força traumàtic. Tot i que no ens agradi aquesta fórmula de gestió directa, volem que funcioni i sigui bona per als veïns. Ens hem centrat a fer eficient aquesta empresa i a fer que el servei millori.
Hi ha moltes queixes relacionades amb la mobilitat, sobretot per la reforma de la C-245 projectada per l’Àrea Metropolitana. Com la valora?
Ha estat una bogeria gastar-se 10 milions d’euros només en el tram de Castelldefels. La Generalitat hi ha posat uns dos milions i la resta ho estem pagant nosaltres. No té sentit trencar carrers que estaven en perfectes condicions quan tenim barris sencers sense voreres. S’ha posat un carril bici que ha deixat 400 cotxes sense aparcament al principal eix comercial. Tampoc et pots aturar per una urgència davant del centre mèdic. A més, van fer un disseny de la plaça Colom perquè l’autobús M5 la travessés, i per donar prioritat a aquest bus que va de Castelldefels a Cornellà he de tancar el pas, amb un semàfor en vermell, al que va de Castelldefels a Barcelona. Rotonda i semàfors són incompatibles. També s’ha complicat molt el trànsit per als vehicles a la plaça Colom, i tot plegat causa més retencions.
Per això continua tancat el tram central de la plaça?
No tenim en el nostre full de ruta que l’autobús M5 passi pel mig de la plaça, i hem de veure quina solució hi donem. Probablement serà no fer servir aquest espai i tancar-lo per seguretat i per millorar la fluïdesa dins de la rotonda.
Què hi diu l’Àrea Metropolitana? Això afecta la circulació de l’autobús entre Castelldefels i Cornellà.
L’AMB mira cap a un altre costat. L’alcaldessa anterior era la vicepresidenta primera de l’AMB. Si fem que l’M5 passi pel mig de la rotonda, això repercutirà negativament en altres busos de l’àrea metropolitana. Cal prioritzar la comunicació amb Barcelona, no amb Cornellà.
L’avinguda de la Pineda també va ser un mal disseny? Voleu tornar a un carrer amb dos sentits de trànsit i eliminar l’actual carril bici.
Aquí s’ha fet també molta demagògia. La nostra ciutat està tallada per la C-32, la C-31i la via del tren. Són barreres que fan molt complicat el flux de gent i vehicles entre diferents barris. Per tant, tallar aquesta artèria principal que connecta el centre i la platja és estrangular la ciutat. Sobretot quan plou i s’inunda el pont de l’avinguda Ciutat de Màlaga. Sí que és cert que jo no tinc la majoria absoluta i que els meus socis de govern tenen una visió diferent. Hem trobat un punt de consens i refarem la part que més estrangula la circulació, entre l’avinguda Constitució i el carrer Molinot. Arreglarem un pou en aquesta cruïlla i també un paviment impermeable que fa que els pàrquings i habitatges de la zona s’inundin quan plou. Farem també una petita rotonda per donar sortida al flux de vehicles cap a l’autopista. El carril bici continuarà des del carrer Molinot fins a l’avinguda Pitort i la platja. De fet, hem encarregat quatre projectes de nous carrils bici. Perquè ara en tenim pedaços.
La imatge que es té del PP és que va eliminar el carril bici del passeig marítim quan va arribar a l’alcaldia.
I els veïns encara me’n donen les gràcies. No hi ha cap guerra contra la bici sinó sentit comú. Jo no vull veure que cap nen sigui atropellat per un cotxe perquè hi ha un carril bici que està mal dissenyat. I el del passeig marítim estava mal dissenyat. N’és una prova que entre el 2015 i el 2023, quan el PP no governava, tots els que es manifestaven contra la supressió del carril bici al passeig marítim no el van tornar a posar.
Com valora el govern amb Som?
Estem molt satisfets de l’equip de govern. Des del primer dia teníem clar que només hi havia un equip. Abans, i així ens ho diuen els tècnics municipals, hi havia quatre ajuntaments de Castelldefels, un per cada partit. Ara només n’hi ha un que treballa per Castelldefels.
Quins són els principals reptes del mandat del seu govern?
La nostra màxima és guanyar en qualitat de vida. I, per tant, tota l’acció de govern va orientada a això. El govern anterior va presentar un projecte urbanístic que va caure de primer moment. Volia fer 4.000 habitatges nous quan ja no tenim sòl urbanitzable. Per tant, ens hem de centrar en la qualitat de vida. I això què significa? Que els carrers estiguin nets i endreçats, que la gent se senti a casa seva, que no li ocupin la casa o l’atraquin al carrer. També la participació ciutadana és un pilar bàsic. Hem posat l’accent a reforçar els serveis socials, no podem deixar ningú enrere. Volem millorar la mobilitat de Castelldefels i posar fre a les inundacions. Ja hem tingut reunions amb l’ACA.
Això repercutirà en l’espai natural de l’Olla del Rei, afectat per la falta de col·lectors en condicions?
És clar. Ens ho creiem de valent i hem demanat a la Generalitat que declari allà la primera zona especial de protecció per a les aus urbana de Catalunya. Volem protegir el medi ambient a Castelldefels, i per protegir-lo fa falta una inversió de l’Agència Catalana de l’Aigua de 15 milions d’euros, però que és necessària per fer una estació de bombeig al costat de la C-31, els pluvials del barri de Gran Via Mar i una altra bomba al carrer Barcelona, que també és un punt que s’inunda. És evident que hem de lluitar contra el canvi climàtic, i 4.000 habitatges al costat de la muntanya significaven més asfalt i aigua que no drenaria i inundaria la zona més planera.
Quina és la seva posició pel que fa a l’ampliació de l’aeroport?
Serem la ciutat més afectada si hi ha un increment del trànsit, perquè és on hi ha més persones afectades pel soroll i la contaminació mediambiental. La nostra posició és contrària, de manera molt taxativa, si l’ampliació significa un avió més sobre Castelldefels. Cal el desenvolupament econòmic, però hem de mantenir la salut de les persones. A Catalunya tenim diferents aeroports que estan infrautilitzats. Aprofitem la intermodalitat del transport i agafem un tren ràpid que ens porti de Girona o Reus a Barcelona en 30 minuts. Això també significa crear desenvolupament econòmic al territori, perquè crear riquesa no és només crear-la a Barcelona.

El perfil

“Això amb Manu no passava”

R.M.B.

Arriba Reyes somrient a l’escultura que Lorenzo Quinn va regalar a la ciutat el 2013, quan era alcalde. Escull aquest punt del passeig marítim per ser fotografiat perquè considera que l’escultura, que es diu Dar y tomar i que està feta amb material reciclat, és un símbol del seu primer mandat. També ho és el tram del passeig marítim que s’allarga fins a Sitges: va ser un llegat del seu primer mandat, entre el 2011 i el 2015. No és pas una obra municipal, sinó de l’Estat, però la coincidència del PP governant a Castelldefels i a Madrid va afavorir la remodelació del tram que quedava pendent. Reyes està orgullós de la platja, semblant a la de Malibú, diu –és escenari de molts rodatges que simulen ser a Califòrnia–. També de la ciutat que va governar quatre anys després d’haver entrat a l’Ajuntament com a regidor. Va perdre l’alcaldia el 2015 per un pacte de la majoria de partits, i es va sentir injustament despullat d’allò que havia guanyat a les urnes. Una situació que es va repetir el 2019. També ho van considerar els seguidors que es van manifestar durant el ple d’investidura del 2015 amb una sonora protesta que van traslladar a les xarxes socials. En els vuit anys que Reyes ha estat fora de l’alcaldia, els crítics amb la gestió municipal han popularitzat la frase “això amb Manu no passava”.

Nascut el 1976, és llicenciat en dret i també en administració i direcció d’empreses per la UOC. Té un màster en assessoria fiscal i direcció tributària i ha fet un programa en lideratge de la gestió pública. Casat i amb tres filles, es declara amant de l’esport. Ha estat diputat del Parlament, ho és a la Diputació i ocupa la presidència del PP a la demarcació de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Guerra a Gaza

Hamàs publica proves de vida de dos ostatges

Barcelona
política

Illa va a Madrid i posa amb safata la idea de servilisme

barcelona
política

Paneque defensa que les infraestructures ajuden l’economia

blanes
Estat espanyol

Núñez Feijóo acusa a Sánchez de “dimitir de la democràcia”

Barcelona

Badia (Comuns) proposa un Pla director d’allotjaments turístics

sant feliu de guíxols
Guerra a gaza

Hamàs estudia l’última proposta de treva d’Israel

Barcelona

Vergés considera que aquestes eleccions “van d’Illa o de Puigdemont”

palafrugell
política

La CUP veu viable moure’s amb transport públic a l’Alt Empordà

castelló d’empúries

El PP proposa una “autopista fiscal” per pagar els impostos més baixos

figueres