Política

Regne Unit

Sunak convoca eleccions anticipades per al 4 de juliol

El primer ministre reuneix d’urgència els seus ministres, alguns dels quals han modificat l’agenda per acudir a Downing Street

L’oposició dona la benvinguda a l’avançament electoral

El pri­mer minis­tre del Regne Unit, Rishi Sunak, ha anun­ciat aquest dime­cres la con­vo­catòria d’elec­ci­ons anti­ci­pa­des per al pro­per 4 de juliol.

Sunak ha com­pa­re­gut aquesta tarda a les por­tes del número 10 de Dow­ning Street, la seva residència i des­patx ofi­cial, per con­fir­mar la decisió que des de feia una estona ja havien avançat diver­sos mit­jans britànics, entre els quals la radi­o­te­le­visió pública BBC. “Li he comu­ni­cat al rei [l’avançament elec­to­ral] i ha accep­tat. Tin­drem elec­ci­ons el 4 de juliol”, ha dit Sunak.

El líder con­ser­va­dor ha afir­mat que “aquest és el moment per deci­dir si toca seguir pel camí que ens ha por­tat fins aquí o tor­nar a la case­lla de sor­tida des de la qual no es fa res”. Sunak, que ha des­ta­cat la tor­nada de la inflació a nivells “nor­mals”, ha rei­vin­di­cat que el seu govern ha pres “deci­si­ons auda­ces que han donat resul­tats”, com el con­trol del deute, apu­jar les pen­si­ons “i posar les con­di­ci­ons perquè aquest sigui el millor país del món per ini­ciar un negoci”. “Hem refor­mat l’edu­cació, hem donat pri­o­ri­tat a la segu­re­tat energètica, hem aug­men­tat la des­pesa de defensa fins al 2,5% del PIB i hem llançat un ampli pla per refor­mar el nos­tre sis­tema de pen­si­ons i de segu­re­tat”, ha afe­git. En l’àmbit medi­am­bi­en­tal, ha defen­sat que el seu exe­cu­tiu ha pres “deci­si­ons per garan­tir que les pròximes gene­ra­ci­ons vis­quin en un país més net”.

Sunak ha cri­ti­cat que el Par­tit Labo­rista “no té un pla clar” per al Regne Unit i ha avançat que en les pro­pe­res set­ma­nes demos­trarà que “que només un govern con­ser­va­dor lide­rat per mi serà capaç de res­tau­rar l’orgull del Regne Unit i pren­dre les deci­si­ons auda­ces que neces­sita aquest país”.

Els rumors sobre l’avançament elec­to­ral han aga­fat força poc abans de la com­pa­rei­xença després que diver­sos minis­tres hagin modi­fi­cat la seva agenda per assis­tir a una reunió d’urgència al número 10 de Dow­ning Street, la residència i des­patx ofi­cial del pri­mer minis­tre. El titu­lar d’Exte­ri­ors, David Came­ron, ha tor­nat abans d’hora d’un viatge a Albània i el de Defensa, Grant Shapps, ha endar­re­rit unes hores un viatge pre­vist per assis­tir a la tro­bada. A més, segons la premsa britànica, els alts fun­ci­o­na­ris han bui­dat les seves agen­des.

Les espe­cu­la­ci­ons han coin­ci­dit amb el ple­nari del Par­la­ment, on un dipu­tat de l’SNP, Step­hen Flynn, li ha pre­gun­tat direc­ta­ment a Sunak si té “intenció de con­vo­car elec­ci­ons gene­rals a l’estiu”. El líder con­ser­va­dor s’ha limi­tat a res­pon­dre que “hi haurà elec­ci­ons gene­rals al segon semes­tre d’aquest any”, sense donar més detalls. Amb la res­posta, però, tam­poc no ha des­men­tit els rumors, ja que el segon semes­tre comença l’1 de juliol.

Sunak ja havia apun­tat ante­ri­or­ment que els comi­cis se cele­bra­rien a la segona mei­tat de l’any, però tot feia pen­sar que espe­ra­ria a la tar­dor per apro­var una nova rebaixa fis­cal. Però les bones dades de la inflació –que ha cai­gut al 2,3%– que s’han cone­gut aquest matí i la manca de pers­pec­tiva de noves millo­res econòmiques abans de la tar­dor hau­rien empès el pri­mer minis­tre a avançar el final del man­dat, que no es pot allar­gar més enllà del pro­per 28 de gener, quan acaba la legis­la­tura.

Les enques­tes situen el Par­tit Labo­rista com a favo­rit per gua­nyar els comi­cis amb el 44 % dels vots, gai­rebé el doble que el 23 % dels con­ser­va­dors.

Oportunitat pel canvi

Els partits de l’oposició al Regne Unit han donat la benvinguda a l’avançament electoral, que veuen com una oportunitat per deixar enrere la gestió de 14 anys de governs conservadors i “canviar a millor” el país.

El líder del Partit Laborista, Keir Starmer, ha destacat que el proper 4 de juliol els britànics podran triar entre mantenir l’statu quo i el progrés. “Junts podrem aturar el caos, passar pàgina i començar a reconstruir el Regne Unit”, ha declarat després de l’anunci de Sunak. Starmer ha demanat el vot per un laborisme “reformat” que portarà estabilitat i un nou estil de política i economia “al servei de la gent treballadora”. El laborista va advertir que si els tories guanyen els comicis, “es veuran amb dret a continuar com fins ara”.

El líder del Partit Liberaldemòcrata, Ed Davey, ha lamentat que durant anys el Prtit Conservador ha donat els votants per fets i ha anat “de crisi en crisi mentre els problemes del país empitjoraven molt més”. Davey ha denunciat que amb l’executiu tory el sistema sanitari “ha estat destrossat”, les hipoteques i lloguers que paguen els ciutadans han augmentat “en centenars de lliures al mes”. I tot plegat, segons Davey, perquè “al govern conservador estan més interessats en lluitar contra ells mateixos que a defensar les necessitats del país”. Segons ell, “la millor manera de vèncer els conservadors és votant els liberaldemòcrates”.

Els colíders del Partit Verd, Carla Denyer i Adrian Ramsay, han celebrat la convocatòria d’eleccions, que han qualificat d’“ocasió per votar per una visió diferent del que pot ser el nostre país.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia