Política

Guerra a Europa

Alemanya sospita que els talls de cables submarins al Bàltic són sabotatges

El ministre alemany de Defensa, Boris Pistorius, qualifica d’“accions híbrides” els danys a dues línies de telecomunicacions entre Finlàndia i Alemanya, d’una banda, i Suècia i Lituània, de l’altra

La policia finlandesa obre una investigació sobre el trencament del cable C-Lion1 i Lituània i Suècia no descarten el sabotatge

El minis­tre ale­many de Defensa, Boris Pis­to­rius, ha defen­sat aquest dimarts la hipòtesi que els tren­ca­ments de dos cables de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons sub­ma­rins al Bàltic han estat sabo­tat­ges.

En decla­ra­ci­ons als mit­jans, reco­lli­des per l’agència Efe, Pis­to­rius ha apun­tat que els danys detec­tats dilluns en un línia sub­ma­rina entre Finlàndia i Ale­ma­nya, així com en un altra que con­necta Suècia i Lituània, són “un clar senyal que alguna cosa està pas­sant aquí”. “Ningú no es creu que aquests cables s’hagin tallat sense voler i tam­poc vull creure en les ver­si­ons que es tracta d’ànco­res que, casu­al­ment, han cau­sat danys a aquests cables”, ha afir­mat el minis­tre ale­many abans de la reunió dels titu­lars de Defensa de la Unió Euro­pea (UE) a Brus­sel·les.

Mal­grat no saber d’on prové, Pis­to­rius s’ha mos­trat con­vençut que es tracta d’una “acció híbrida”. “I també hem de supo­sar, sense saber-ho, s’entén, que es tracta d’un sabo­tatge”, ha apun­tat.

En aquest sen­tit, ha indi­cat que Euro­pea s’ha de plan­te­jar una “defensa glo­bal” més enllà de la mili­tar per fer front a l’amenaça que repre­senta Rússia, i que “no és només mili­tar, sinó també híbrida”.

Segons ell, aquests casos que han afec­tat cables de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons posen de mani­fest que, més enllà de les capa­ci­tats mili­tars, en els pro­pers anys caldrà tenir “espe­cial cura” en pro­te­gir les infra­es­truc­tu­res i ser capaços de reac­ci­o­nar “de manera ràpida, com­pe­tent i ade­quada” a aquests atacs.

Inves­ti­ga­ci­ons en marxa

De fet, les auto­ri­tats sue­ques ja han obert una inves­ti­gació pre­li­mi­nar per sabo­tatge en relació amb les ava­ries dels dos cables sub­ma­ri­nes. “La tipi­fi­cació del delicte és en l’actu­a­li­tat la de sabo­tatge”, ha con­fir­mat la fis­ca­lia sueca. El fis­cal Hen­rik Söder­man ha expli­cat que hi ha “una inves­ti­gació pre­li­mi­nar en marxa” i, de moment, “no hi ha més infor­mació sobre el cas”.

Finlàndia i Lituània també han obert les res­pec­ti­ves inves­ti­ga­ci­ons per aques­tes incidències. El Cen­tre Naci­o­nal de Gestió de Cri­sis lituà (NKVC) ha asse­nya­lat que no des­carta un pos­si­ble sabo­tatge com a causa de l’ava­ria del cable de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons que con­necta Lituània i Suècia. Els danys en aquesta línia han reduït apro­xi­ma­da­ment un terç la capa­ci­tat de trans­missió de dades i altres tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, per bé que el trànsit s’ha pogut des­viar a altres con­ne­xi­ons sub­ma­ri­nes, segons ha expli­cat el res­pon­sa­ble de l’NKVC, Vil­man­tas Vitkauskas. Segons ell, encara és aviat per deter­mi­nar quin tipus de dany ha patit el cable, però ha apun­tat que els experts rela­ci­o­nen el succés més amb una acció humana acci­den­tal o deli­be­rada que amb un feno­men natu­ral. La fis­ca­lia gene­ral de l’estat litu­ana també ha obert una inves­ti­gació, però no ha fet comen­ta­ris al res­pecte.

En paral·lel, l’Ofi­cina Naci­o­nal d’Inves­ti­gació de Finlàndia (KRP) ha anun­ciat aquest dimarts que ha començat a inves­ti­gar les cau­ses del tren­ca­ment del cable de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons sub­marí C-Lion1, que uneix Hèlsinki i la ciu­tat ale­ma­nya de Ros­tock, i que les auto­ri­tats ale­ma­nyes no dub­ten a qua­li­fi­car de sabo­tatge. El pri­mer minis­tre fin­landès, Pet­teri Orpo, s’ha mos­trar més pru­dent i no ha vol­gut pro­nun­ciar-se sobre la natu­ra­lesa del tall del cable entre el seu país i Ale­ma­nya fins que les auto­ri­tats aca­bin les seves inves­ti­ga­dors. No obs­tant, ha admès que és cert que s’han produït “massa d’aquests inci­dents”. La rup­tura d’aquest cable de fibra òptica d’alta capa­ci­tat, l’únic que con­necta Finlàndia amb Europa cen­tral, s’ha produït a uns set-cents quilòmetres de Hèlsinki, al sud-est de l’illa sueca d’Öland, dins la zona econòmica exclu­siva de Suècia, per la qual cosa les auto­ri­tats sue­ques també par­ti­ci­pen en la inves­ti­gació.

La rup­tura del C-Lion1 és la ter­cera ava­ria d’una infra­es­truc­tura fin­lan­desa clau en poc me´s d’un any. A l’octu­bre de 2023 també van resul­tar danyats el gaso­ducte sub­marí Bal­ti­con­nec­tor i un cable de comu­ni­ca­ci­ons, tots dos entre Finlàndia i Estònia. Ara per ara la hipòtesi més pro­ba­ble és que aquests tren­ca­ments fos­sin pro­vo­cats per l’àncora d’un vai­xell mer­cat xinès, el New­new Polar Bear, que anava cap a Sant Peters­burg, tot i que encara es des­co­neix si va ser una acció deli­be­rada o un acci­dent, com defensa la Xina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia