Política

política

Impulsen una trobada de regidors i alcaldes per reactivar el municipalisme català

Els alcal­des de Girona (Lluc Sale­llas, Gua­nyem Girona), Man­resa (Marc Aloy, d’ERC) i Vic (Albert Cas­tells, de Junts), jun­ta­ment amb l’Asso­ci­ació de Muni­ci­pis per la Inde­pendència (AMI) han deci­dit impul­sar la Tro­bada Naci­o­nal d’Elec­tes Locals de Cata­lu­nya 2025, una jor­nada de debat i decisió que tindrà lloc el pro­per dis­sabte 31 de maig al Palau de Con­gres­sos de Girona. Segons expo­sen en un comu­ni­cat, la ini­ci­a­tiva està oberta a tots aquells alcal­des, alcal­des­ses, regi­dors, regi­do­res “que com­par­tei­xin la neces­si­tat de reac­ti­var aquesta ini­ci­a­tiva muni­ci­pa­lista per la sobi­ra­nia de Cata­lu­nya”.

L’objec­tiu d’aquesta ini­ci­a­tiva, que es pretén que cul­mini amb l’apro­vació de l’Acord Muni­ci­pa­lista Cata­lu­nya 2025, és “rellançar el movi­ment muni­ci­pa­lista català en defensa del país, mit­jançant l’impuls d’una agenda muni­ci­pal cata­lana que inclo­gui abor­dar solu­ci­ons a les prin­ci­pals man­can­ces i dèficits que tenim els ajun­ta­ments per poder fer polítiques i pres­tar ser­veis públics de qua­li­tat, i que incor­pori també la defensa del país mit­jançant, entre d’altres, una nova estratègia democràtica per a l’auto­de­ter­mi­nació”.

Segons recor­den els impul­sors, el muni­ci­pa­lisme a Cata­lu­nya “ha estat històrica­ment un dels motors que ha fet avançar el nos­tre país”. “Som les ins­ti­tu­ci­ons més pròximes a la ciu­ta­da­nia, i com a tals sen­tim de prop i com­par­tim els anhels, les inqui­e­tuds i les deman­des de la gent de les nos­tres viles i ciu­tats, que avui con­for­mem la soci­e­tat cata­lana. Cata­lu­nya és un ter­ri­tori divers i amb múlti­ples rea­li­tats, però els muni­ci­pis for­mem una estruc­tura bàsica que arti­cula i sobre la qual se sus­tenta el país” defensa el comu­ni­cat.

En con­cret, el pro­grama per aquesta pri­mera jor­nada comp­tarà amb una pri­mera taula per fixar un con­junt de rep­tes i objec­tius muni­ci­pa­lis­tes en clau de cons­trucció naci­o­nal i una segona per deba­tre bones experiències de sobi­ra­nia local en àmbits com la llen­gua, l’ener­gia o l’ali­men­tació. A par­tir d’aquí, la jor­nada comp­tarà amb la lec­tura d’un acord muni­ci­pa­lista que inclo­gui les prin­ci­pals refle­xi­ons de les tau­les de debat.

Per altra banda, els tres alcal­des impul­sors de la ini­ci­a­tiva recor­den el paper del muni­ci­pa­lisme en l’inde­pen­den­tisme, com ara les con­sul­tes popu­lars que van començar a Arenys de Munt i que es van fer entre el 2009 i el 2011, el 9N del 2014 i el referèndum de l’1 d’octu­bre del 2017. Asse­gu­ren que en aquests moments, els muni­ci­pis van “tenir un paper clau” en el procés d’inde­pendència i ara volen recu­pe­rar aquest lide­ratge.

“Cre­iem, doncs, que és moment que el muni­ci­pa­lisme català renovi el seu com­promís amb el país, amb la defensa de la nos­tra sobi­ra­nia. I per fer-ho neces­si­tem espais de tro­bada i de reflexió, que ens per­me­tin, des de l’experiència dels dar­rers anys i sabent on som avui, traçar el camí cap a un futur que, par­tint de l’àmbit local, sens dubte ha de tenir el focus posat en l’avenç en clau naci­o­nal” con­clo­uen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.