Política

Ofensiva per canalitzar el vot contrari al cementiri nuclear a la Ribera d'Ebre

Les plataformes pressionen els partits per promoure el rebuig al magatzem i a l'AMAC

Si no se'n surten, presentaran llistes pròpies en alguns municipis

La Coor­di­na­dora Anti­ce­men­tiri Nuclear de Cata­lu­nya (CANC) i altres pla­ta­for­mes bel·lige­rants con­tra la can­di­da­tura d'Ascó al magat­zem tem­po­ral cen­tra­lit­zat (MTC) de resi­dus nucle­ars ja estan pre­pa­rant, també, les elec­ci­ons muni­ci­pals. Després de fer una crida perquè els elec­tors votes­sin les opci­ons més neta­ment contràries al cemen­tiri (ERC, ICV o els nous inde­pen­den­tis­tes) en els comi­cis al Par­la­ment del 28 de novem­bre i tenir més aviat poc èxit –CiU va gua­nyar vots a la Ribera i el PSC i ERC en van per­dre, com a tot arreu–, ara pla­ne­gen amb cau­tela l'estratègia amb vista a les muni­ci­pals. “Cada muni­cipi té les seves par­ti­cu­la­ri­tats, però no crec que hi hagi gai­res llis­tes exclu­si­va­ment anti­ce­men­tiri”, admet el por­ta­veu de la CANC, Sergi Saladié. De fet, altres fonts de la coor­di­na­dora no veuen els líders pro­tec­ci­o­nis­tes gaire dis­po­sats a fer el salt a la política. Això sí, el que ja estan fent és dema­nar a les can­di­da­tu­res ja con­so­li­da­des que incor­po­rin al seu pro­grama, de manera inequívoca, tant el rebuig a l'MTC per a Ascó com el com­promís d'aban­do­nar l'asso­ci­ació de muni­ci­pis en àrees nucle­ars (AMAC), segons afe­geix un dels por­ta­veus del Grup Inter­co­mar­cal Veïns d'Ascó, Jordi Vinyes. L'AMAC ha estat el prin­ci­pal sopluig d'Ascó.

El movi­ment con­trari al cemen­tiri és opti­mista en el sen­tit que la majo­ria de muni­ci­pis –no només de la Ribera sinó també de la zona AMAC de la Terra Alta o el Pri­o­rat– puguen tin­dre una opció del no sense neces­si­tat de cons­ti­tuir can­di­da­tu­res específiques. Fins i tot a Ascó, on cap dels tres par­tits pre­sents a l'Ajun­ta­ment van optar ober­ta­ment pel no en el ple de fa un any, con­fien que els inde­pen­dents puguin incor­po­rar al seu dis­curs el rebuig a l'MTC. Però, en el cas que no se'n sur­tin, els anti­ce­men­tiri estan “dis­po­sats a jugar política­ment”, afirma Vinyes, que creu que en els pro­pers dies es con­cre­ta­ran aques­tes alter­na­ti­ves. S'espe­cula que sobre­tot podrien arre­lar en muni­ci­pis de la Ribera nord com Vine­bre o la Torre de l'Espa­nyol. Vinyes, que pre­fe­reix no con­fir­mar cap poble, matisa que el mis­satge se cen­tra en el rebuig a l'MTC, “no pas a la cen­tral nuclear”.

Poc impacte en el 28-N

La comarca de la Ribera d'Ebre s'ha mos­trat for­ta­ment divi­dida en la cursa pels resi­dus, amb una majo­ria contrària a les inten­ci­ons d'Ascó ate­nent als resul­tats comar­cals d'una enquesta del gabi­net Ceres; però l'intent de les pla­ta­for­mes perquè l'MTC mono­po­litzés la cam­pa­nya elec­to­ral del 28-N va resul­tar més aviat infructuós. Si més no, l'impacte va ser menor del que s'espe­rava, començant perquè els grups favo­ra­bles a l'MTC van reti­rar la con­signa de votar en blanc. A última hora, sí que va aug­men­tar l'abs­tenció –en con­tra de la dinàmica gene­ral a tota la demar­cació– i els vots nuls (del 0,4% al 2%) i en blanc (de l'1,6% al 3%), però també és veri­tat que CiU va obte­nir una victòria acla­pa­ra­dora, com a la resta de comar­ques, i que ERC i ICV no van gua­nyar adep­tes amb el seu mis­satge con­tra el cemen­tiri.

LA FRASE

És més complex que en les autonòmiques, però demanem el vot per als que portin el no en el programa
Sergi Saladié
PORTAVEU DE LA CANC


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.