Política

BERNAT VILLARROYA

CAP DE LLISTA D'ICV-EUIA A VILAFRANCA DEL PENEDÈS

“Cada euro que entra al territori s'hi ha de quedar”

ICV-EUiA vol promoure el sector del vi i el cava com a fórmula per generar una economia local de quilòmetre zero al seu voltant

Villarroya considera que Vilafranca ha de negociar amb Foment per aconseguir el cobriment de la via, però ho ha de fer amb consens i amb una sola veu, que sigui la de l'alcalde

El Perfil
Té 33 anys. És advocat. Fa quatre anys va impulsar l'opció de l'ecosocialisme en solitari a Vilafranca,i va aconseguir representació al consistori. Ara, amb quatre anys d'oposició “constructiva”, creu que el seu partit ja està preparat per assumir més responsabilitats. Confia que el context els afavorirà.
El pacte que ens uneix el 2010 per fer front a la crisi és el més important d'aquest mandat

Els últims qua­tre anys de vida muni­ci­pal a Vila­franca han supo­sat una paràlisi en molts aspec­tes. Després de dos anys de govern del PSC, CiU va acce­dir a l'alcal­dia amb una moció de cen­sura. ICV-EUiA sem­pre s'ha man­tin­gut a l'opo­sició i ha defen­sat el paper d'opo­sició cons­truc­tiva.

Quin model de ciu­tat volen impul­sar des d'ICV-EUiA?

Cre­iem en una vila amb rela­ci­ons de pro­xi­mi­tat més for­tes. El canvi de model pro­duc­tiu inter­na­ci­o­nal també s'ha de con­cre­tar en l'àmbit local. La moder­nit­zació ecològica, l'eco­no­mia social, el reforç de la for­mació, la qua­li­tat dels ser­veis soci­als i edu­ca­tius i una eco­no­mia més loca­lit­zada en el ter­ri­tori són les prin­ci­pals neces­si­tats que denun­cien ara els ciu­ta­dans a la comarca.

Què es pot fer des de l'àmbit estric­ta­ment muni­ci­pal per fer front a la crisi?

És impor­tant empren­dre una recon­versió del sec­tor immo­bi­li­ari cap a la reha­bi­li­tació d'habi­tat­ges antics amb cri­te­ris d'eco­e­ficiència. I això s'ha de fomen­tar tant en l'àmbit par­ti­cu­lar com en el públic.

Parla de sub­ven­ci­ons?

Asses­so­rant la gent perquè pugui acce­dir a pro­gra­mes de sub­ven­ci­ons que ja hi ha, o fent pro­gra­mes de reha­bi­li­tació en què l'Ajun­ta­ment assu­meix les obres i després amor­titza la feina posant el pis a llo­guer durant el temps neces­sari per recu­pe­rar la inversió feta. També s'hau­ria de fer un pla d'acció per l'ener­gia sos­te­ni­ble, i una residència d'avis dona­ria un ser­vei neces­sari i acti­va­ria el sec­tor cre­ant llocs de tre­ball.

Han defen­sat la cons­trucció de la residència a l'antiga seu de l'Incavi.

La idea dels cur­sos uni­ver­si­ta­ris és bona per a Vila­franca, però cre­iem que hipo­te­car un espai tan gran per fer tres o qua­tre cur­sos d'una vin­tena de per­so­nes no té sen­tit. Hem dema­nat una alter­na­tiva i, de moment, no n'hi ha. Si és tan urgent com diu l'alcalde, ens ha de donar una alter­na­tiva.

Par­len de ter­ri­to­ris serens.

Hi ha sec­tors en què és difícil inci­dir (com ara la indústria de l'automòbil). En canvi, el sec­tor del vi i el cava obre la porta de l'eno­tu­risme, l'acti­vi­tat agrària, el car­to­natge, el dis­seny d'eti­que­tes, l'hos­ta­le­ria... Nosal­tres pro­po­sem una visió d'aquest turisme de qua­li­tat, i que es tre­ba­lli perquè cada euro que entra al ter­ri­tori es quedi al ter­ri­tori.

Què en pen­sen, de la pro­posta que la man­co­mu­ni­tat sigui el punt de par­tida de la vegue­ria?

És interes­sant que es faci el dis­curs pro­ve­gue­ria men­tre s'estan des­man­co­mu­nant ser­veis, com ara Joven­tut. Hem de recla­mar la vegue­ria però, men­tres­tant, cal dur-la a la pràctica.

Quins ser­veis es poden afe­gir als que ja estan man­co­mu­nats?

S'hi han d'afe­gir alguns ser­veis com els que fa el con­sell comar­cal [trans­port esco­lar] i bus­car la manera per crear zones indus­tri­als comu­nes mit­jançant com­pen­sa­ci­ons per als que hi renunciïn. És impres­cin­di­ble asseure's i par­lar-ho.

Des d'ICV-EUiA s'ha insis­tit molt a recla­mar millo­res en el trans­port públic.

No és una com­petència muni­ci­pal, però l'Ajun­ta­ment hau­ria d'exer­cir un lide­ratge que no ha exis­tit per forçar inver­si­ons a roda­lies, en busos cap a Tar­ra­gona i cap a Bella­terra. El segon ambu­la­tori tam­poc no és com­petència muni­ci­pal, però sí que hi ha acord muni­ci­pal per recla­mar-lo.

Com con­si­dera que ha d'evo­lu­ci­o­nar la relació amb l'Estat sobre el cobri­ment de la via?

S'ha de nego­ciar amb Madrid per acon­se­guir més impli­cació del minis­teri. S'ha de bus­car el màxim con­sens i nego­ciar amb una sola veu perquè l'Estat aporti més diners i que el tema no s'enca­lli. La via judi­cial no pot ser l'única via.

Què ha apor­tat a Vila­franca la moció de cen­sura?

Les diferències que hi havia encara hi són. Nosal­tres, a l'opo­sició, hem tin­gut una acti­tud cons­truc­tiva. El pacte que ens uneix el 2010 per fer front a la crisi és el més impor­tant d'aquest man­dat. Però la valo­ració l'han de fer els ciu­ta­dans.

Es pre­sen­ten amb volun­tat de govern?

Sem­pre. Tenim expec­ta­ti­ves de crei­xe­ment, però depèn dels resul­tats.

Hi podria haver pacte?

Només si ens posem d'acord amb el pro­grama a la mà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.