Medi ambient

Volen tenir enllestit el tren-tram de la Costa Brava per a l’any 2030

Els seus impulsors ho plantegen com a alternativa per revertir la dependència dels carburants

Promouen un manifest conjunt amb ajuntaments

Els impulsors del tren-tram de la Costa Brava volen que sigui realitat el 2030 i l’erigeixen com a alternativa per revertir la dependència dels carburants i la crisi climàtica. Asseguren que, de tota l’anella ferroviària que envoltaria les Gavarres, el tram comprès entre la Bisbal i Sant Feliu de Guíxols és el “prioritari”, perquè és on hi ha més població.

La portaveu del grup impulsor, Estefania Molina, recorda en declaracions fetes a l’ACN que actualment al Baix Empordà hi ha “fins a 940 vehicles a motor per cada mil habitants”, cosa que demostra fins a quin punt no hi ha alternatives de transport sostenible a la comarca.

Per evitar que el projecte quedi en un calaix, promouen un manifest amb ajuntaments per reclamar al govern que hi aposti i escolti el territori. El tren-tram de la Costa Brava planteja construir una anella ferroviària de 97 quilòmetres que envoltaria les Gavarres. D’aquests, 26 aprofitarien l’actual línia de tren entre Riudellots de la Selva i Flaçà a través d’un tercer rail. Els 71 quilòmetres restants, que completarien el cercle i passarien pel litoral (connectant la Bisbal amb Palafrugell, Palamós, Sant Feliu, Llagostera i Cassà) serien de nova construcció, amb una via que aniria en paral·lel a la carretera.

Qui l’impulsa és l’Associació de Promoció del Transport Públic (PTP). A més, aquesta comissió també planteja que el tren-tram tingui dos ramals. El primer entroncaria la línia amb l’aeroport Girona-Costa Brava. I el segon sortiria de Girona i arribaria fins a Olot, resseguint el traçat de l’antic carrilet.

Els càlculs inicials que ha fet el grup impulsor situen la inversió en uns 500 milions d’euros (MEUR). Però la portaveu de la comissió que impulsa el tren-tram, Estefania Molina, precisa que no necessàriament l’obra s’ha de fer d’una tacada, sinó que es pot subdividir en trams. I defensa que, de fet, tan sols amb els ingressos dels bitllets, el servei ja seria “viable” perquè es podria “sostenir amb les aportacions dels usuaris”.

Segons un estudi preliminar fet pel grup impulsor, el tren-tram de la Costa Brava atraurà fins a 6,7 milions de passatgers anuals. Es preveu que cada dia hi hagi fins a 55 circulacions per sentit (amb una freqüència de pas que aniria dels 15 minuts a la mitja hora, depenent de si és hora punta o no).

Molina concreta que, davant un escenari marcat per la crisi de carburants i el canvi climàtic, el projecte es fa més necessari que mai. “Contribuirà a impulsar una mobilitat sostenible i, a més, compartida; imagineu-vos poder anar a treballar o desplaçar-nos per tot aquest territori sense haver de preocupar-nos pel cotxe”, subratlla.

La portaveu del grup impulsor també explica que, en paral·lel, el tren-tram de la Costa Brava serà “molt més competitiu” en comparació amb l’ús del cotxe privat. També pel que fa a temps de trajecte. Per exemple, es calcula que en 33 minuts es podrà anar de Girona a Palafrugell o a Sant Feliu de Guíxols, i que el recorregut fins a Palamós durarà 57 minuts. Estefania Molina precisa, a més, que el tren-tram no està renyit amb altres sistemes de transport públic com l’autocar. “Nosaltres proposem que el tren-tram sigui l’eix vertebrador del sistema de transport, però que també es complementi amb autobusos llançadora que connectin els altres pobles sense parada amb les diferents estacions”, explica.

LA XIFRA

97
quilòmetres.
Plantegen construir una anella ferroviària de 97 quilòmetres que envoltaria les Gavarres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona