Infraestructures i serveis

SANDRA GÀLVEZ

CONDUCTORA DE METRO

“Conduir el metro és molt estressant”

El màxim d’estona que podem estar conduint seguit són tres hores i un quart

sandra Gàlvez (Barcelona, 1980) és conductora del metro de Barcelona des de fa 18 anys, quan Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va començar a suprimir el personal que venia bitllets a les taquilles. Des de llavors, tots els treballadors combinen durant la seva jornada laboral la conducció del metro amb l’atenció als usuaris als centres de control de les estacions. Va començar a l’L11 i, després de passar per diverses línies, fa anys que treballa a la groga, l’L4.

Va triar ser conductora perquè l’atreia o simplement per tenir una feina?
Buscava una feina estable, però la veritat és que em van encantar els trens. A vegades és molt solitari, perquè passes moltes hores dins del tren, però m’hi sento molt còmoda. No ho canviaria per res, tot i que treballem tots els dies de l’any: Nadal, Reis, Cap d’Any, tots els festius... Però m’agrada la meva feina.
Recorda el dia que es va estrenar sola dins d’un tren?
Vaig tenir sort, perquè vaig començar a l’L11, que només té cinc parades. Va ser un bon rodatge, perquè hi havia poca gent i és molt més calmat. El pitjor va ser quan vaig anar a l’L5, en què era tot completament mecànic, i quan hi havia una avaria sí que ho passava malament.
I quina sensació es té conduint un tren dins dels túnels?
Fa impressió la primera vegada, però després t’hi acostumes. Molesta una mica tanta foscor i, després, la llum.
Té por que passi alguna cosa?
El metro és molt segur i hi ha tantes mesures de seguretat que és molt difícil que et pugui passar res. Quan hi ha molta gent en dies assenyalats a les estacions, per Reis, per exemple, has d’anar molt amb compte perquè hi ha infants. Però a vegades és més problemàtic el dia a dia, perquè quan hi ha retards per qualsevol incidència la gent s’enfada i ho paga amb els treballadors.
Com s’organitzen?
Cada línia de metro té les seves bases. Jo entro a l’L4, a Joanic. Quan fitxes, et comuniquen els serveis que has de fer aquell dia. Ens diuen quin tren hem de portar, on l’hem d’agafar i a quina estació hem d’estar fent atenció al client.
Així no sempre condueix un tren?
Som agents d’atenció al client i fem una mica de tot. Abans sí que hi havia els antics motoristes que conduïen tot el dia. Ara, el màxim d’estona que podem estar conduint seguit són tres hores i un quart. A més, l’L4 és l’única línia que és manual del tot. És dur, tot i que no canviaria ser a l’L4 per res, perquè realment sents que portes el tren. A la resta de línies, els trens són automàtics. Per això nosaltres acabem amb mal de braç, d’espatlla, de colze o de cervicals. I per això necessitem baixar, estirar les cames. Passes d’estar sol dins del tren a estar de cara al públic.
Quan va entrar hi havia dones conduint?
Jo vaig ser de les primeres que van conduir sense ser motorista. Els motoristes eren tots homes, però quan l’empresa va fer el canvi i els treballadors van passar a fer també de conductors, com que hi havia moltes dones a taquilla, també es van posar a conduir. Ara ja no és un lloc només per a homes. Hi ha moltes dones.
Conduir el metro provoca tensió?
La gent no ho veu, però aquest lloc de treball és molt estressant. Sobretot quan comences a conduir, et poses molt nerviosa per si passa qualsevol cosa o s’espatlla el tren. Has d’estar molt pendent. I sobretot has de saber explicar què passa al centre de control perquè et puguin ajudar. Sempre estàs mirant a quina hora ha de passar el tren a les estacions, si hi ha algun viatger que s’ha desmaiat... Sempre passen coses.
També ha d’estar atenta al que passa dins dels vagons?
En els trens antics, si activaven l’alarma dins del vagó, ho comunicàvem per la ràdio i, quan arribaves a l’estació, sorties a mirar què passava: si una persona es trobava malament, si hi havia una baralla o qualsevol cosa. Amb els trens nous, com que tenim les càmeres, si activen l’alarma pot ser que ho puguem resoldre sense sortir de la cabina. Responem per l’intèrfon. Molts cops són infants que han activat l’alarma sense voler. O els han robat i els dic que ho comuniquin a l’estació...
Ha hagut d’intervenir en baralles o situacions greus?
En baralles, no. Demano que truquin a seguretat. Però si algú es desmaia o té un atac epilèptic, doncs saps que l’has de posar de costat, demanar l’ambulància... Rebem formació de primers auxilis i per fer la reanimació. Fa poc, en dues setmanes vaig haver de demanar cinc ambulàncies per desmais, caigudes...
Alguna curiositat?
Moltes anècdotes. A algun infant li ha caigut el peluix que fa servir per dormir a les vies i la família ens ha demanat recuperar-lo. I hem aturat la circulació de trens per recollir-lo. Situacions negatives, també. Hi ha gent que no ens té respecte. Algun cop m’han escopit al vidre de la cabina perquè he tancat les portes del metro o s’enfaden quan els recriminem que s’han colat o els demano el DNI per expedir un abonament. Però nosaltres només fem la nostra feina.

Una mica de tot

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va canviar el model organitzatiu dels treballadors del metro l’any 2005, quan els bitllets i els abonaments es van començar a vendre a través de les màquines. Així és com els empleats –molts dels quals sempre havien estat a les taquilles– van passar a convertir-se en “agents d’atenció al client”, combinant la conducció de trens amb l’atenció als usuaris a les estacions. Actualment, hi ha 3.855 treballadors: 1.357 dones i 2.498 homes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FIGUERES

Es duplica en 6 anys el nombre de diagnòstics d’AOS severa a l’Alt Empordà

FIGUERES
sanitat

Els hospitals també gestionaran baixes i altes per cirurgia ambulatòria i parts

barcelona
Infraestructures i Serveis

Aposten per desdoblar una línia de mercaderies Saragossa-Tarragona amb estació a Lleida

Lleida
GIRONA

Detecten 555 casos de càncer de còlon en 10 anys amb el cribratge

GIRONA
Societat

Entitats i plataformes es manifesten contra la planta de Lotte

Mont-roig del camp
Societat

Els pastissers preveuen vendre unes 800.000 mones de Pasqua

Barcelona
canvi climàtic

El desglaç polar per la crisi climàtica alenteix la rotació terrestre

barcelona
societat

Rebaixen la condemna a l’exalcalde de Torredembarra pel cas de les guinguetes

Torredembarra
SALT

Un estudi de l'IDIBGI i l'ICO identifica un inhibidor d’una proteïna clau en el procés de la metàstasi

SALT