Infraestructures i serveis

Infraestructures

La tuneladora de l’L9 del metro, a Sarrià

La tune­la­dora de la línia 9 del metro de Bar­ce­lona és a les por­tes de Sarrià. La màquina va rei­ni­ciar els tre­balls fa poc més d’un any al pas­seig Manuel Girona i ja és a pocs metres de l’estació dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat a Sarrià (ha exca­vat 1,2 quilòmetres dels 4,2 pen­dents). El juny de l’any pas­sat es van repren­dre els tre­balls del tram cen­tral de l’L9 i L10, després d’una dècada de paràlisi, en bona part per la crisi econòmica. “Hem com­pro­vat que les obres avan­cen i avan­cen a bon ritme, amb la tune­la­dora a punt d’arri­bar a aquesta estació, com­plint els ter­mi­nis pre­vis­tos per tal que pugui entrar en fun­ci­o­na­ment el 2027”, va des­ta­car ahir el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Pere Ara­gonès, després d’una visita d’obres al pou de Sarrià.

El govern tre­ba­lla amb la pre­visió que d’aquí a qua­tre anys les onze esta­ci­ons del tram cen­tral de l’L9 i la de l’L10 sud entrin en fun­ci­o­na­ment de forma pro­gres­siva, tot i que encara no se n’ha con­cre­tat l’ordre perquè totes estan en dife­rents fases d’exe­cució i fins i tot hi ha casos en què encara s’han de començar a exca­var els pous.

Actu­al­ment, la tune­la­dora està atu­rada per raons de man­te­ni­ment a l’altura de l’apar­ca­ment de Sarrià, a pocs metres d’on es con­ti­nua exca­vant el pou de la nova estació. Es pre­veu que la màquina torni a fun­ci­o­nar a par­tir de la pri­mera quin­zena d’agost per con­ti­nuar avançant cap a Sarrià, en pri­mer lloc, i poste­ri­or­ment, cap a Man­dri, on ha d’arri­bar a final d’any. Més enda­vant, a final del 2024, ha de ser a Les­seps, tal com estava pre­vist.

Ara­gonès, al cos­tat de la con­se­llera de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Ester Cape­lla, va asse­gu­rar que l’L9 és “l’obra civil més impor­tant a Cata­lu­nya dels dar­rers vint anys”.

Quan final­ment les línies entrin en fun­ci­o­na­ment en la seva tota­li­tat han d’asso­lir els 113 mili­ons de pas­sat­gers –ara en tenen 23 mili­ons–. “Això és l’equi­va­lent a evi­tar el des­plaçament de 8.000 vehi­cles dia­ris a Bar­ce­lona i estal­viar a l’atmos­fera 5.100 tones de CO2 cada any”, va com­pa­rar el cap de l’exe­cu­tiu.

L’estació de Sarrià, situ­ada a la Via Augusta, a l’encre­ua­ment amb el car­rer Pau Alco­ver, per­metrà l’inter­canvi amb l’estació de Sarrià dels Fer­ro­car­rils. Els tre­balls del pou es van repren­dre a prin­ci­pis de l’any pas­sat; fins ara, dels 73 metres de pro­fun­di­tat que tindrà, se n’han exca­vat 38,5.

A la parada de Man­dri, a l’encre­ua­ment del pas­seig de la Bona­nova amb el car­rer del mateix nom, s’ha exca­vat pràcti­ca­ment tot el pou (el 93% dels 75 metres que tindrà). Els tre­balls estan en marxa des de prin­ci­pis del 2021.

Actu­al­ment, l’L9/L10 dis­posa de 37,5 quilòmetres de línia i 35 esta­ci­ons en ser­vei. Cor­res­po­nen als extrems del sis­tema, que se sub­di­vi­dei­xen en dos: l’L9 nord i sud i l’L10 nord i sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia