Menys trànsit, menys caixa

La posada en marxa de la nova variant provoca una davallada de la clientela als establiments, que fins ara han viscut de la circulació intensa

Era lògic que els negocis situats al costat de l'antiga N-340 notarien els efectes amb l'entrada en funcionament del segon cinturó. En general, tothom ha patit una davallada, però n'hi ha alguns als qual la clatellada els ha fet més mal. En Raimon Plana, propietari del bar Mediterrani, confessa amb resignació que «gairebé ja no passa gent desconeguda procedent de la carretera, això s'ha convertit en un bar per als veïns.» Plana explica que «en clients de fora, potser podríem estar parlant d'una davallada del 60 per cent perquè hi ha dies que no passa cap estranger». A curt termini, no veuen cap solució i únicament confien que l'Ajuntament converteixi la carretera en una via de passeig. «A l'alcalde li he sentit dir que faran un carril bici i la gent podrà venir aquí a passejar, però encara han de passar molts anys.»

Patiment al juny

Una altra davallada, però no tant accentuada, l'ha patit el restaurant El Trull. El seu propietari, Iñaki Barrenechea, explica que van passar els pitjors moments mentre la carretera nacional va estar tallada per obres, des de la rotonda de la Móra. «Durant els mesos de juny i juliol vam arribar a tenir pèrdues de prop del 50 per cent perquè la gent no podia arribar fins al restaurant.»

Un cop es va tornar a obrir al trànsit, el negoci –fa 30 anys que és obert– tira endavant: «Perquè nosaltres treballem amb clientela fixa, no amb gent de pas», assenyala Barrenechea. De totes maneres, tampoc no s'escapen de la mala conjuntura econòmica, i potser, per això, han detectat que les visites han baixat prop d'un 10 per cent. On també han notat els efectes de la desaparició del trànsit per l'N-340 és al club nocturn La Riojana, al costat de la rotonda del Catllar. Segons fonts de l'establiment, el descens del nombre de clients és incipient arran de l'inici de les obres, i la mitjana és d'uns vint clients diaris, quan fa uns mesos la xifra és molt superior.

Sagnia a les benzineres

Sense cotxes, les benzineres ja no són tan necessàries. Els tres establiments situats entre la rotonda de la via Augusta i la Mora acumulen pèrdues d'entre un 30 i un 50 per cent. «Abans, a l'estiu, aquí hi havia embussos cada dia, des de les 10 del matí fins que tornava la gent de les platges, però ara acabarà sent una benzinera només per als veïns», recorda Agustí Rosal, expenedor de la benzinera de la Savinosa. Des de la benzinera Mediterrània es mostra recel per «quan arribi l'hivern, perquè ara pràcticament ja no hi entra ningú». També esperen que en el nou traçat de l'autovia s'indiqui l'existència dels establiments després de la resposta negativa que els van donar fa uns mesos. Demanen que, just al costat de l'indicador Via Augusta i Arrabassada –en direcció nord– també es posi en coneixement dels conductors que hi ha benzineres molt a prop i que el retorn a la variant és perfectament possible. A la benzinera Jaume I, la més llunyana al centre, també es creu que s'ha perdut una tercera part de les vendes. «La gent que va a Barcelona ja no passa per aquí. Hi som només per als veïns», va explicar l'expenedor.


Al marge dels bars, restaurants i benzineres, alguns veïns de Llevant també s'han vist afectats per l'entrada en funcionament de la nova carretera, principalment per la contaminació acústica. Per posar-hi solució, des de Foment ja es va procedir a la instal·lació de pantalles per amortir el so, encara que alguns residents de L'Escorpí i la travessera del Nàstic continuen notant-ne els efectes. Els primers denuncien que al davant de casa seva no hi ha cap pantalla i que el soroll «puja acanalat», segons va explicar el portaveu dels veïns, Ròmul Molné. Els altres, perquè diuen que les proteccions no són de formigó, sinó de plàstic, i que no compleixen els requisits. En aquest aspecte, la setmana que ve hi ha convocada una reunió entre totes les associacions de veïns integrades en la federació de Llevant, creada a principis d'estiu. «Volem unificar les peticions per anar tots junts i poder-ho exposar a la Subdelegada del Govern», va explicar el president, Xavier Quintana. També plantejaran les queixes per la perillositat que suposa l'accés a la rotonda de la Mora des de l'antiga N-340.

N'hi ha de satisfets

Però no tots els veïns estan molestos, ja que els que es van comprar un pis a la Vall de l'Arrabassada fa anys, i algunes finestres els donaven al carrer J.V. Foix –just davant de l'antic tram de variant, el qual s'està destruint durant els darrers dies– ara celebren la desaparició del soroll. «La gent ja sabia que hi havia el vial, però hem guanyat en tranquil·litat, i per a ells és perfecte», va explicar Josep M. Bertran, representant del col·lectiu veïnal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
energia

Vandellós II incia l’operació de recàrrega de combustible

barcelona

Concentració a l’Escola Castellum de Sant Julià de Ramis contra els barracons

sant julià de ramins
societat

El numero 02219, primer premi de la Grossa de Sant Jordi

Barcelona

Flors i Violes de Palafrugell encara el tram final

palafrugell
Guerra a gaza

La pluja no aturarà el ‘Pelegrinatge per l’alto el foc a Gaza’

Barcelona
enogastronomia

Els millors vins de les terres de Lleida, el 4 de maig a Artesa

Artesa de Segre
infraestructures

Més carrers amb plataforma única tot i el revés judicial de Borrell

barcelona

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat