Infraestructures i serveis

Queixa per la pèrdua de trens entre França i Barcelona

La companyia francesa només manté la línia directa amb París a partir de l’11 de desembre i suprimeix les de Lió i Marsella

Ajuntaments i usuaris en reclamen la continuïtat i recullen firmes

A la com­pa­nyia fer­roviària fran­cesa SNCF li ha sor­tit una opo­sició que no s’espe­rava dins mateix del seu ter­ri­tori després de l’anunci que trenca la soci­e­tat amb Renfe i només manté la línia directa de TGV París-Bar­ce­lona a par­tir de l’11 de desem­bre. A la ciu­tat de Lió, usu­a­ris i el mateix ajun­ta­ment es mobi­lit­zen per evi­tar per­dre l’actual con­nexió amb la capi­tal cata­lana, que des­a­pa­reix igual com la Mar­se­lla-Bar­ce­lona-Madrid. L’equip de govern muni­ci­pal ha enviat una carta al pre­si­dent de l’SNCF, Jean-Pierre Faran­dou, en què li demana que man­tin­gui les dues línies alhora que una ini­ci­a­tiva ciu­ta­dana ja ha reco­llit més de 2.000 fir­mes.

“Per als lio­ne­sos, aquesta supressió futura cons­ti­tu­eix un impacte nega­tiu major”, li escriu Valen­tin Lun­gens­trass, res­pon­sa­ble de mobi­li­tat del con­sis­tori eco­lo­gista abans d’afe­gir que “es viu com una decisió anacrònica i que incita lite­ral­ment al viatge amb avió, cin­quanta vega­des més emis­sor de CO2”. Per la seva part, la petició popu­lar diri­gida tant al pre­si­dent de l’SNCF com de Renfe, Isaías Táboas, així com als minis­tres de Trans­ports francès, Clément Beaune, i espa­nyola, Raquel Sánchez, denun­cia que “la decisió de can­cel·lar aquesta línia és incom­pren­si­ble i irres­pon­sa­ble atesa l’emergència climàtica actual”.

El con­flicte és fruit de la guerra comer­cial que han ini­ciat les dues com­pa­nyies arran de la libe­ra­lit­zació de les línies fer­roviàries dins la UE. A prin­ci­pis d’any, l’SNCF va deci­dir donar per aca­bada l’empresa mixta Elip­sos, que ges­ti­ona des del 2013 les inter­con­ne­xi­ons d’alta velo­ci­tat a través del túnel del Pertús i que mai no ha desen­vo­lu­pat les capa­ci­tats reals de trànsit. L’SNCF només con­si­dera ren­di­ble la línia París-Bar­ce­lona i, des de l’11 de desem­bre en què es posa fi a Elip­sos, limi­tarà els seus TGV a dues con­ne­xi­ons diàries d’anada i tor­nada en aquest tra­jecte. Se supri­mei­xen així les altres amb Lió i Mar­se­lla, que ope­ren ara mateix els AVE de Renfe.

La com­pa­nyia espa­nyola, imme­di­a­ta­ment, va dema­nar a les auto­ri­tats fran­ce­ses con­ti­nuar tota sola amb aques­tes línies, com abans ja havia sol·lici­tat explo­tar la Lió-Mar­se­lla amb la intenció d’esten­dre’s pro­gres­si­va­ment a la resta del país. A l’inrevés, l’SNCF explota amb la seva marca de baix cost Ouigo des de l’any pas­sat la línia Bar­ce­lona-Madrid i acaba d’ence­tar la València-Madrid. La res­posta per la línia Lió-Mar­se­lla, però, va ser que hi havia un pro­blema d’homo­lo­gació de senya­lit­zació i segu­re­tat euro­pees. I, fins ara, no hi ha res­posta per les altres línies. Els res­pon­sa­bles de Renfe con­fien poder cir­cu­lar-hi durant el 2023, tot i que la minis­tra Sánchez ja s’ha quei­xat als seus homòlegs fran­ce­sos.

El diari Le Figaro, per la seva banda, ha publi­cat que l’SNCF ha cedit sis dels seus deu com­bois que pas­sa­ven pel Pertús a les con­ne­xi­ons d’Ouigo amb Madrid. Res­pon­sa­bles de comu­ni­cació de l’SNCF van mani­fes­tar a aquest diari que es com­pro­me­ten “a man­te­nir una oferta entre París i Bar­ce­lona més ren­di­ble i àgil” de manera inde­pen­dent. El regi­dor Lun­gens­trass, mal­grat això, ens va cri­ti­car que la pèrdua de les línies de Mar­se­lla i Lió “no és accep­ta­ble per a la segona i ter­cera ciu­tats fran­ce­ses”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia