Ciència

El robotaxi que Musk vol veure al carrer el 2026

Musk promet el Cybercab per al 2026, però el seu historial genera dubtes sobre els terminis

El nou Cybercab, sense volant ni pedals, utilitzarà càrrega per inducció sense cables

Promet reduir costos a 20 cèntims per km i ser deu cops més segur que un de conduït per humans

Elon Musk ho ha tor­nat a fer. En un esde­ve­ni­ment car­re­gat d’expec­tació, cele­brat als estu­dis War­ner Bros de Los Ange­les, Tesla ha pre­sen­tat el Cyber­cab, un taxi autònom sense con­duc­tor que pretén revo­lu­ci­o­nar el sec­tor del trans­port. Aquest vehi­cle futu­rista, que pro­met començar a pro­duir-se el 2026, arriba sense volant, sense pedals i amb un sis­tema de càrrega per inducció, eli­mi­nant la neces­si­tat de con­ne­xi­ons físiques per recar­re­gar-lo. Musk ha asse­gu­rat que aquest nou robo­taxi serà capaç de cir­cu­lar de manera total­ment autònoma, una fita que fa anys que per­se­gueix però que encara no ha asso­lit de manera plena.

Amb un preu esti­mat infe­rior als 30.000 dòlars, uns 28.000 euros, el Cyber­cab vol demo­cra­tit­zar l’accés als taxis autònoms i, segons Musk, podria reduir el cost del trans­port a només 20 cèntims per quilòmetre recor­re­gut, molt per sota del cost mitjà d’un taxi actual. El dis­seny avant­guar­dista, amb por­tes d’ober­tura ver­ti­cal i un habi­ta­cle per a dues per­so­nes, busca l’eficiència i ofe­rir una experiència visu­al­ment impac­tant.

El Cyber­cab és un vehi­cle biplaça dis­se­nyat específica­ment per al trans­port sense con­duc­tor. A diferència dels models actu­als de Tesla, com el Model 3 o el Model Y, aquest taxi no té ni volant ni pedals, ja que depèn com­ple­ta­ment del sis­tema de con­ducció autònoma de Tesla, cone­gut com a Full Self-Dri­ving (FSD). Segons Musk, aquest sis­tema farà que els taxis autònoms siguin fins a deu o vint vega­des més segurs que els vehi­cles conduïts per humans.

Una de les carac­terísti­ques més des­ta­ca­des del Cyber­cab és la seva capa­ci­tat de càrrega per inducció, cosa que sig­ni­fica que no neces­si­tarà ser endo­llat per recar­re­gar-se. Aquest sis­tema inno­va­dor per­met que el vehi­cle es recar­re­gui sense fils, mit­jançant pla­ta­for­mes espe­ci­als de càrrega que Tesla pla­neja ins­tal·lar a diver­ses ciu­tats abans de la seva posada en marxa. Aquesta tec­no­lo­gia eli­mi­narà la neces­si­tat de tro­bar un punt de recàrrega con­ven­ci­o­nal, cosa que faci­li­tarà l’ús del vehi­cle en entorns urbans.

Amb la intro­ducció del Cyber­cab, Tesla s’endinsa en la cursa dels robo­ta­xis, un sec­tor en què altres grans tec­nològiques com Waymo, Gene­ral Motors i Ama­zon ja estan com­pe­tint. Waymo, una sub­sidiària de Goo­gle, ja ofe­reix ser­veis comer­ci­als de robo­taxi en ciu­tats com San Fran­cisco i Pho­e­nix, on els usu­a­ris poden dema­nar un taxi sense con­duc­tor de manera simi­lar a ser­veis com Uber. Musk, però, està deci­dit a por­tar Tesla al lide­ratge d’aquest sec­tor amb la seva pro­posta més econòmica i inno­va­dora.

Una de les idees més des­ta­ca­des del Cyber­cab és el seu model de com­par­tició, ja que els pro­pi­e­ta­ris podran posar els vehi­cles a dis­po­sició d’altres usu­a­ris quan no els neces­si­tin, un model de negoci simi­lar a Airbnb, però apli­cat als cot­xes. Això per­me­tria als pro­pi­e­ta­ris amor­tit­zar la inversió en el vehi­cle més ràpida­ment i aug­men­ta­ria la dis­po­ni­bi­li­tat de taxis autònoms a les ciu­tats.

Opti­mus, el robot pel nou món

Tesla també va apro­fi­tar l’esde­ve­ni­ment de diven­dres per pre­sen­tar nove­tats en altres àrees de la seva expansió tec­nològica. Un dels pro­ta­go­nis­tes més espe­rats va ser el robot huma­noide Opti­mus, que Musk va des­criure com una peça clau per a l’auto­ma­tit­zació en diver­ses indústries. Aquest robot, amb un preu esti­mat d’entre 20.000 i 30.000 dòlars, està dis­se­nyat per fer tas­ques repe­ti­ti­ves i peri­llo­sa­ment com­pli­ca­des per als humans, com ara tre­ba­llar en fàbri­ques o exe­cu­tar tas­ques domèsti­ques.

Opti­mus des­taca per la seva capa­ci­tat d’apre­nen­tatge gràcies als matei­xos sis­te­mes d’intel·ligència arti­fi­cial que impul­sen els cot­xes autònoms de Tesla. Tot i que el seu desen­vo­lu­pa­ment encara es troba en fases ini­ci­als, Musk va asse­gu­rar que la pro­ducció d’Opti­mus avançarà ràpida­ment i que podria arri­bar al mer­cat en els pròxims anys. Aquest robot tindrà sen­sors avançats per garan­tir la segu­re­tat en el seu entorn, i Musk des­taca el seu poten­cial per trans­for­mar sec­tors com la manu­fac­tura, la logística i la cura de per­so­nes depen­dents.

Durant la pre­sen­tació, Musk va afron­tar un dels temes més polèmics al vol­tant dels vehi­cles autònoms: la segu­re­tat. Tesla ha estat inves­ti­gada en diver­ses oca­si­ons per inci­dents amb el seu sis­tema de con­ducció semi­autònoma Auto­Pi­lot, i altres empre­ses del sec­tor, com Gene­ral Motors, han expe­ri­men­tat acci­dents amb els seus robo­ta­xis que han posat en dubte la via­bi­li­tat d’aquesta tec­no­lo­gia.

El mag­nat rei­tera que els seus vehi­cles són més segurs que els cot­xes conduïts per humans i que la con­ducció autònoma pot sal­var “mol­tes vides i evi­tar feri­des”. També des­taca que Tesla con­ti­nua col·labo­rant amb les auto­ri­tats regu­la­do­res per garan­tir que els seus vehi­cles com­plei­xin els estàndards de segu­re­tat abans de la seva comer­ci­a­lit­zació a gran escala.

Un minibús autònom

Una altra nove­tat pre­sen­tada va ser un minibús amb capa­ci­tats d’auto­con­ducció, dis­se­nyat per trans­por­tar fins a 20 per­so­nes en entorns urbans. Aquest vehi­cle està pen­sat per revo­lu­ci­o­nar el trans­port públic, ofe­rint una solució més efi­ci­ent i ecològica que els auto­bu­sos con­ven­ci­o­nals. Tot i que el pro­jecte està en fase pre­li­mi­nar, espera que puguin con­tri­buir sig­ni­fi­ca­ti­va­ment a reduir la con­gestió a les ciu­tats, ofe­rint un trans­port asse­qui­ble i sense emis­si­ons con­ta­mi­nants.

El minibús està equi­pat amb el mateix sis­tema FSD que el Cyber­cab, la qual cosa li per­met nave­gar de manera autònoma per les ciu­tats, fent para­des automàtiques segons la demanda dels pas­sat­gers. Aquest model també uti­litza el sis­tema de càrrega per inducció per eli­mi­nar la neces­si­tat de para­des pro­lon­ga­des per recar­re­gar bate­ries.

Tot i les grans pro­me­ses que envol­ten el Cyber­cab i altres pro­jec­tes, la història de Tesla és plena de retards i com­pli­ca­ci­ons. El Cyber­truck, el vehi­cle tot ter­reny elèctric de Tesla, va expe­ri­men­tar diver­sos ajor­na­ments abans de començar la seva pro­ducció. Musk ha reco­ne­gut que el Cyber­cab podria no estar dis­po­ni­ble fins al 2027, tot i que manté la seva pro­mesa ini­cial de llançar-lo el 2026.

Breus

Google llança Gemini 1.5 Flash-8B

Google ha presentat Gemini 1.5 Flash-8B, una IA més lleugera i eficient, dissenyada per realitzar tasques senzilles amb gran volum a baix cost. Aquest nou model, ja disponible a Google AI Studio, supera la versió anterior en rendiment i economia energètica i destaca per la seva rapidesa i optimització.

Els Estats Units podrien obligar Google a vendre Chrome i Android

El Departament de Justícia dels Estats Units analitza la possibilitat d’obligar Google a desprendre’s de Chrome i Android perquè els considera elements clau en la seva conducta monopolística. El gegant tecnològic rebutja aquesta proposta i argumenta que dividir els productes perjudicaria usuaris i empreses.

Hearst i OpenAI integren notícies a ChatGPT

Hearst i OpenAI han anunciat una nova aliança que integrarà continguts de marques com Esquire i Cosmopolitan a ChatGPT. L’objectiu és enriquir l’experiència dels 200 milions d’usuaris setmanals de ChatGPT amb informació de qualitat i enllaços directes a fonts verificades.

Amazon llança Rufus, un bot de conversa que ajuda en les compres

Amazon ha posat en marxa Rufus, un bot de conversa d’IA que ajuda els usuaris a trobar productes a la seva plataforma. Rufus no només aconsella, sinó que pot suggerir versions més econòmiques de productes. No recomana imitacions perquè es manté dins de les normes contra les falsificacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia