la contra

Potser en fem un gra massa

No es pot, en nom de segons quin respecte, suprimir usos i costums de la societat d'acollida

El Con­sell Esco­lar de Cata­lu­nya és un orga­nisme que «acon­se­lla» la con­se­lle­ria d'Edu­cació en aquells temes que reque­rei­xen cer­car un con­sens social ampli, o bé ela­bora dictàmens sobre les diver­ses nor­ma­ti­ves i lleis que la con­se­lle­ria tira enda­vant.

Ara estem immer­sos en el debat sobre si el curs esco­lar cal que comenci abans i, en tot cas, al llarg del mes de febrer pre­veure una set­mana de vacan­ces. El tema del calen­dari esco­lar és un tema recur­rent i ho serà: el tem­pus de l'escola i el tem­pus del món labo­ral no aca­ben d'encai­xar. I pos­si­ble­ment és difícil que sigui així. Cal, però, tro­bar els punts comuns que per­me­tin ade­quar el curs esco­lar a la neces­si­tat de tots els sec­tors impli­cats en el món esco­lar i el seu entorn, des dels pro­fes­si­o­nals fins als matei­xos pares i mares, i bus­cant el millor per a tot­hom. En aquest sen­tit el con­sell fa un seguit de reco­ma­na­ci­ons que després la con­se­lle­ria farà seves o no.

Però també sem­bla que s'ha fet alguna con­si­de­ració res­pecte de com hauríem d'ano­me­nar els períodes de vacan­ces, i així subs­ti­tuir el període de les vacan­ces de Nadal per les vacan­ces d'hivern i, és clar, les de Set­mana Santa per les de pri­ma­vera, per ser, diuen, res­pec­tu­o­sos amb la plu­ra­li­tat i per inten­tar sepa­rar el calen­dari esco­lar del calen­dari de les fes­tes reli­gi­o­ses.

Jo no seré qui defensi la manera com avui sem­bla que se cele­bra el Nadal, per exem­ple, però no tinc res en con­tra que les vacan­ces seguei­xen dient-se de Nadal, Set­mana Santa, estiu perquè són avui encara refe­rents tem­po­rals i fes­tius en la nos­tra soci­e­tat. Pos­si­ble­ment no cal regu­lar-ho tot. Hi ha coses que amb el temps es van ade­quant a allò que col·lec­ti­va­ment en cada moment es vol. Voler negar les influències de les fes­tes en la deno­mi­nació dels períodes de vacan­ces és actuar amb manca de rea­lisme i d'un volun­ta­risme i d'un bonisme inne­ces­sari. El que s'hagi de can­viar ja serà la dinàmica social qui ho faci i, si és cert que hi ha temes en què cal una empen­teta o una empenta deci­siva perquè canviïn, en aquest tema no cal. Ni des del laïcisme més actiu es pot negar que aquests usos i cos­tums soci­als arre­lats a vega­des tenen a veure amb cele­bra­ci­ons que han evo­lu­ci­o­nat sense can­viar de deno­mi­nació. Quan un alcalde està en un vot de poble, més enllà de les seves cre­en­ces per­so­nals –perquè és irre­lle­vant per al cas–, està exer­cint una ins­ti­tu­ci­o­na­li­tat que no està renyida amb cap creença ni dis­cri­mina ningú, mal­grat que el seu ori­gen i la seva cele­bració actual tin­guin un ves­sant religiós en l'ima­gi­nari col·lec­tiu i esti­guin arre­lats en bona part de la soci­e­tat. No es pot, en nom de segons quin res­pecte, voler supri­mir usos i cos­tums de la nos­tra soci­e­tat, que resulta que és la soci­e­tat d'aco­llida. Fer-ho genera con­flicte i serà l'evo­lució de la mateixa soci­e­tat amb la seva diver­si­tat que aca­barà deno­mi­nant els períodes d'oci com vul­gui. Però a les esco­les, més enllà d'aquests períodes d'oci, hi ha un seguit de cele­bra­ci­ons sense cap ànim d'adoc­tri­nar que com­bi­nen els aspec­tes pagans, com ara el car­na­val o la cas­ta­nyada, i n'hi ha que tenen un ori­gen religiós, com per exem­ple Sant Antoni o Sant Jordi, que havent per­dut bona part de la seva cele­bració reli­gi­osa també tenen una con­no­tació molt social, lúdica i de relació. Ho eli­mi­na­rem del calen­dari esco­lar? Pas­sa­rem a dir-ne el dia del «por­quet» perquè és l'ani­mal que s'asso­cia a Sant Antoni? Però alerta que aquest ani­ma­let també pot aixe­car sus­picàcies entre alguns sec­tors.

És aquest el pro­blema prin­ci­pal que avui té l'edu­cació del país? Cadascú té les pri­o­ri­tats que té i deuen ser ben legítimes, però pos­si­ble­ment, amb les man­can­ces que encara hi ha a les esco­les en temes estruc­tu­rals, ini­ciar un debat que jo no crec que esti­gui ins­tal·lat al si de la soci­e­tat no cal. Resol­guem pri­mer aquells temes que afec­ten la qua­li­tat de l'edu­cació de veri­tat. I així sem­bla que ho ha entès la con­se­lle­ria d'Edu­cació, que, de moment ho dei­xarà com està.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.