Educació

Educació doblarà el nombre d’instituts escola el 2019/20

El curs vinent un total de 53 centres públics oferiran tota l’etapa d’escolarització, entre els tres i els 16 anys

La Generalitat aposta per un model que millora els resultats i redueix l’absentisme

El Depar­ta­ment d’Edu­cació aposta per la con­tinuïtat de l’ense­nya­ment dels tres als 16 anys, con­vençut que la con­tinuïtat de l’edu­cació primària i secundària en el mateix cen­tre edu­ca­tiu afa­vo­reix l’èxit esco­lar i dis­mi­nu­eix l’aban­do­na­ment esco­lar. I per aquest motiu incre­men­tarà en gai­rebé el doble el nom­bre d’ins­ti­tuts escola el curs vinent, ja que sumarà 25 cen­tres als 28 actu­als. És un aug­ment que en la gran majo­ria de casos implica ampliar esco­les exis­tents, i només en tres casos es fusi­o­na­ran esco­les i ins­ti­tuts que ja fun­ci­o­nen. No es pre­veu obrir cap cen­tre nou, i la cre­ació dels nous ins­ti­tuts escola per­metrà que pri­mer d’ESO el curs vinent tin­gui 1.500 pla­ces més. El nom­bre podria aug­men­tar si final­ment s’obre un ins­ti­tut escola a Llo­ret el curs vinent. S’està tre­ba­llant perquè com a molt tard el curs 2021/22 l’oferta s’hagi ampliat a Llo­ret i als Hos­ta­lets de Balenyà.

El Bar­ce­lonès i el Vallès Occi­den­tal seran les comar­ques amb més ins­ti­tuts escola nous, ja que l’oferta d’ampliarà en sis i set cen­tres més, res­pec­ti­va­ment. La resta estan repar­tits entre el Baix Llo­bre­gat, la Cata­lu­nya Cen­tral, Lleida, Tar­ra­gona, el Maresme i Girona. Una dis­tri­bució que, segons el con­se­ller d’Edu­cació, Josep Bar­galló, inclou àrees urba­nes molt den­ses i entorns rurals poc poblats. Com a exem­ple de rea­li­tats diver­ses, el Pere Llis­cart de l’Hos­pi­ta­let donarà sor­tida a la gran demanda de secundària a la zona nord de la ciu­tat, men­tre que la con­versió de l’escola Pom­peu Fabra del Pont de Vilo­mara i Roca­fort en ins­ti­tut escola ser­virà perquè els alum­nes de secundària no hagin de mar­xar a estu­diar fora del poble.

L’ins­ti­tut escola és un model que la Gene­ra­li­tat va recu­pe­rar en l’ense­nya­ment públic el curs 2004/05. La Gene­ra­li­tat va obrir el pri­mer ins­ti­tut escola al parc de la Ciu­ta­de­lla el 1932, una volun­tat inno­va­dora que va que­dar inter­rom­puda pel fran­quisme. Segons Edu­cació, aquests cen­tres són un reflex de “la llarga experiència pedagògica i d’inno­vació de l’escola cata­lana”. Bar­galló va des­ta­car ahir que l’anàlisi dels 28 cen­tres oberts els últims 15 anys per­met con­cloure que la con­tinuïtat edu­ca­tiva pro­pi­cia “un model d’èxit perquè con­so­lida la con­vivència, millora els resul­tats acadèmics i redu­eix l’absen­tisme”. El model que ofe­reix tot l’ense­nya­ment obli­ga­tori en un sol cen­tre “el volem poten­ciar, però no és pas l’únic model”, va adver­tir Bar­galló, que va asse­nya­lar que no a tot arreu es pot implan­tar.

L’ampli­ació de la xarxa d’ins­ti­tuts escola s’ha fet ate­nent les peti­ci­ons dels muni­ci­pis i els ser­veis ter­ri­to­ri­als. Amb la infor­mació a la mà, el depar­ta­ment no ha cre­gut con­ve­ni­ent en tots els casos implan­tar aquest model. Ense­nya­ment ha rebut una setan­tena de peti­ci­ons docu­men­ta­des i un cen­te­nar de peti­ci­ons infor­mals. “Hem valo­rat totes les pro­pos­tes, i ens pre­o­cu­pava que pro­jec­tes molt ben fets tin­gues­sin un impacte nega­tiu en forma de segre­gació esco­lar”, va expli­car el con­se­ller. S’ha dit que no en aquells casos en què hi havia un incre­ment no jus­ti­fi­cat de pla­ces, en què es cor­ria el risc de segre­gació i en què el pro­jecte pedagògic no res­po­nia a les neces­si­tats de l’edu­cació primària i de la secundària. La volun­tat d’Edu­cació és con­ti­nuar imple­men­tant un model “pel qual apos­tem per con­ven­ci­ment”, afirma Bar­galló, que va des­ta­car el fet que es pugui tirar enda­vant tot i la falta d’acord pres­su­pos­tari.

LES FRASES

On s’ha tirat endavant s’ha reduït l’absentisme, s’han millorat resultats i han minvat els problemes de convivència
Es compacta l’oferta de 3-16 anys en un únic centre i això permet un projecte educatiu comú
Josep Bargalló
Conseller d’Educació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia