Educació

Cal més inversió per revertir l’estancament de l’educació

La Fundació Bofill alerta que les actuals desigualtats poden derivar en un sistema de resultats mediocres

Proposa una beca per als alumnes vulnerables per a activitats complementàries

Catalunya es troba en un punt d’inflexió en matèria d’educació com a resultat de l’acumulació de polítiques equivocades i retallades: o avança cap a una educació de qualitat amb l’equitat com a base o les desigualtats seran més profundes i provocaran una mediocritat de resultats sistèmica. Així ho van advertir ahir els responsables de la Fundació Jaume Bofill en la presentació de l’Anuari del 2020, que recull l’estat de l’educació a Catalunya i que ha estat dirigit per Cèsar Coll i Bernat Albaigés. L’educació s’ha estancat i calen inversions, polítiques d’equitat i canvis profunds en el model d’aprenentatge per canviar la tendència. Així ho van assenyalar Coll i el director de la fundació, Ismael Palacín, en una “carta oberta” al futur govern.

A partir del 2005 es va experimentar una millora en indicadors com el percentatge d’alumnes que es van graduar a l’ESO, dels que seguien estudiant als 17 i als 20 anys o del nombre d’infants escolaritzats entre els 0 i els 3 anys. La progressió ascendent, però, s’ha estancat en els últims tres anys o està, fins i tot, reculant, el que inclou el nivell de competències de l’alumnat. I segons els responsables de l’anuari, hi ha tres topalls clau sobre els quals cal actuar. El primer són les desigualtats educatives, exemplificades en les diferències en l’accés a l’educació. El 10% d’infants estrangers s’escolaritzen entre els 0 i els 3 anys mentre que ho fa el 40% de la població general. L’informe PISA recull diferències notables entre col·lectius, i els infants de classe alta doblen els més vulnerables a l’hora d’accedir a les extraescolars, quan aquestes contribueixen com l’escola al capital cultural dels alumnes.

El segon topall és la deficient inversió. “És greu que el pressupost del Departament d’Educació sigui equivalent al del 2010 quan hi ha 150.000 alumnes més en el sistema”, va denunciar Coll. “La despesa pública per estudiant el 2018 estava per sota de la del 2009”, va afegir, i va afirmar que no hi ha hagut una recuperació suficient del finançament. La inversió pública no cobreix el cost real de l’educació, fet que impedeix la gratuïtat total dels ensenyaments, alerta l’informe.

El tercer topall es refereix a la concepció de l’aprenentatge, “molt allunyada de la societat de la informació i el coneixement” i del context local i global. Una educació desfasada, entesa només com a escolarització, amb un currículum “excessivament ampli i sobrecarregat” que tanmateix no dona resposta a totes les necessitats. Molts centres estan afrontant processos d’innovació pedagògica, però ho fan de forma aïllada, pel que caldria un abordament des del conjunt del sistema, va dir Coll.

Per revertir l’estancament, la Fundació Jaume Bofill reclama una política d’inversió adequada a les necessitats de l’alumnat, que a tall d’aproximació se situaria en uns 1.000 milions –el pressupost del departament el 2020 era de 5.671 milions–. Part del pressupost s’hauria de destinar a la dotació de 25.000 noves places d’FP per ajudar a reduir l’abandonament escolar i a crear una beca educativa bàsica que cobreixi les activitats complementàries, el menjador i les extraescolars dels infants i joves més vulnerables.

A l’etapa dels 0 a 3 anys s’haurien de crear 6.000 places gratuïtes als territoris més desafavorits. És igualment important els plans individuals i l’acompanyament a alumnes a partir de l’ESO per evitar l’abandonament prematur. El canvi del model curricular “hauria de fer realitat l’enfocament competencial als centres, el que no vol dir l’abandonament de continguts i disciplines, sinó que l’alumnat tingui competències per afrontar els desafiaments”, segons Coll. I els centres haurien de tenir prou autonomia per concretar el currículum segons el perfil del seu alumnat.

LA FRASE

Estem en un punt d’inflexió, i de nosaltres depèn sortir de l’estancament
Cèsar Coll
Codirector de l’anuari del 2020

El 10% d’adults es formen al llarg de la seva vida

Rosa M. Bravo

La formació al llarg de la vida és fonamental com a eina de qualificació, però només ho fa el 10% de la població, lluny del 34% de Suècia. El 47% dels adults només tenen estudis bàsics.

Menys del 50% dels centres fan innovació

Rosa M. Bravo

Menys de la meitat de les escoles i instituts participen en programes d’innovació pedagògica. Els projectes d’innovació no estan connectats amb la recerca i no tenen caràcter sistèmic.

Catalunya inverteix menys que la mitjana

Rosa M. Bravo

Catalunya inverteix en educació un 3,6% del PIB, per sota del 4,2% del conjunt de l’Estat espanyol i del 4,6% de la Unió Europea. Està lluny del 6% que decreta la llei d’educació de Catalunya.

El 17% d’alumnes deixen els estudis prematurament

Rosa M. Bravo

La taxa d’abandonament prematur, referida a la falta de titulació per sobre de l’ESO, s’ha estancat en el 17,4%. El 2003 va arribar al 34,3%, fet que mostra que en temps de crisi l’educació és un refugi.

La despesa dels ajuntaments és insuficient

Rosa M. Bravo

Les polítiques educatives locals que promouen els ajuntaments també han experimentat un estancament. La despesa que fan en educació és encara inferior a la de l’any 2010.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Procicat amplia a deu les persones en taules exteriors de restaurants

Barcelona

El govern espanyol no descarta suspendre impostos sobre la llum davant la pujada de preus

madrid

Elena defensa que els talls a la Meridiana tenen “tots els requisits legals”

Barcelona

Sánchez assegura que “aviat” l’ús de mascareta al carrer deixarà de ser obligatori

madrid

Es manté la lenta davallada dels indicadors de la Covid

barcelona

El sector pirotècnic espera superar les vendes de petards de 2019

Sabadell

El DOGC publica l'ordre per activar el paquet de 993,2 milions destinat a ajudar els sectors més afectats per la Covid

barcelona

Pugen a 233 els grups escolars confinats (+10), un 0,32% del total

barcelona

Tallen els accessos al port esportiu de Roses després de trobar una mina

roses