Educació

DAVID BUENO

DIRECTOR DE LA CÀTEDRA DE NEUROEDUCACIÓ DE LA UB I PONENT DEL NOU CICLE DE LA FUNDACIÓ LES VOLTES

“La neuroeducació vol mirar que ningú es quedi pel camí”

La neuroeducació, amb tècniques per compassar l’aprenentatge al funcionament del cervell humà, és un nou recurs per als pedagogs

El professor, especialista, en parlarà dissabte a Girona

David Bueno, doctor en biologia i professor de la UB, dirigeix la Càtedra de Neuroeducació de la Universitat de Barcelona (UB) i traslladarà part del seu coneixement als participants en la primera jornada educativa de la Fundació Les Voltes, dins del projecte Les Voltes Educa, aquest dissabte a Girona .

Com va començar a especialitzar-se en neuroeducació?
Va ser un procés lent i progressiu, en els darrers 14 anys. La meva branca de treball havia estat la genètica i l’estudi dels cervells i sistemes nerviosos, primer dels cucs i després de vertebrats petits, i vaig anar entenent com es desenvolupen algunes funcions cognitives i com es podrien aplicar a l’educació dels humans, en paral·lel a les recerques d’altres experts i equips arreu del món.
És una àrea en expansió i per la qual han apostat a la seva universitat.
S’ha avançat molt en els últims 15 anys, tot i que fins aleshores hi havia pocs coneixements sòlids i útils. I a la UB es va decidir engegar la primera càtedra específica a escala mundial, que avui integrem 30 docents i investigadors, però amb antenes cap a altres punts de l’Estat, Sud-amèrica i els països anglosaxons, on es coneix com a brain, mind and education. No és pas una nova pedagogia, però sí entendre que hi ha eines i estratègies que poden ajudar a ser millors pedagogs.
Els centres educatius hi aposten, o van gaire a remolc?
N’hi ha que ja hi aposten al 100%, perquè és aplicar solucions, com ara abans de dissenyar una activitat i arribar millor al cervell de cada participant, no pas una esmena a la totalitat del sistema educatiu.
Posi’m algun exemple traslladat a la realitat d’una aula.
Sobretot, es tracta d’implicar els alumnes. Als quatre més motivats, potser no cal, però sí a la resta. Pot ser tan simple com una dinàmica de cinc minuts prèvia a la lliçó o a la feina, i és aplicable no només als infants, sinó també als adults, per generar interès o curiositat. No és perdre temps, potser cinc minuts, sinó fer que cada ment assimili i aprofiti més la resta de la classe. O la importància del treball cooperatiu o col·laboratiu, amb grups heterogenis de treball en què cadascú aporta una part de la feina en funció de la seva capacitat. Si a algú amb alta capacitat li poses el llistó baix, s’avorrirà. I si a algú amb dificultats li demanes l’impossible, no ho farà. La neuroeducació vol afavorir l’aprenentatge del grup mirant que no es quedi cap alumne pel camí, pel fracàs i l’abandonament d’estudis, depressions o coses pitjors.
Han dissenyat un programa ajustat a dos dies. Pot avançar-ne detalls?
La idea és que els docents que hi assisteixin comencin el curs amb les piles carregades, amb una primera sessió teoricopràctica sobre el funcionament del cervell humà i les experiències d’alguns centres que ja han començat a aplicar tècniques.
Entre centres públics i privats, com veu l’aplicació efectiva de la neuropedagogia?
Tothom està fent coses. Hi ha agrupacions de centres privats, com ara els d’ordes religiosos, que han fet programes de formació global per als seus docents. I entre els públics, menys coordinats, també hi ha moltes experiències i interès, tot i que depèn més de la voluntat de cada docent.
L’administració hi està de cara?
És cert que s’han fet feines que han acabat en no res pels canvis de responsables i legislacions, però enguany ho veurem aviat en forma de preguntes competencials per a matèries del nou batxillerat, un dels estudis superiors que fins ara eren més reticents a la disciplina.
Enmig de les noves tècniques cognitives, les noves tecnologies i les pantalles ajuden o fan anar enrere?
Ben utilitzades, ajuden. Cal cercar informació, però un cop trobada, per pensar, la pantalla ha d’estar apagada. S’ha de saber gestionar l’ús, però ja no és només feina de les escoles, sinó dels pares. Per exemple, i de vegades se m’enfaden en alguna xerrada, no cal l’abús al cotxe, un moment de comunió familiar per parlar, jugar, aprendre...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les obres del futur Museu Thyssen començaran a la tardor

sant feliu de guíxols
societat

Denuncien que els fan fora de casa tot i haver pagat sempre el lloguer

Olvan
medi ambient

Manifest contra els tòxics i el plàstic en el consum quotidià

barcelona
educació

Entre 1 i 4 hores més de matemàtiques per millorar la competència en 200 centres

barcelona
societat

Els veïns de Barcelona s’organitzen per lluitar contra el soroll a la ciutat

barcelona
Societat

Absolt l’exalcalde Manuel Bustos d’omissió de persecució de delicte

Sabadell
SANTA COLOMA DE FARNERS

Demanen que s’arxivi el cas de les protestes contra el rei a Caldes

SANTA COLOMA DE FARNERS
societat

El neurocientífic José Ramon Alonso, en unes jornades sobre autisme

girona
Urbanisme

La reforma de Balmes s’estén fins a General Mitre

Barcelona