Educació

30 equips de treball per fer innovació docent a la UdG

A la UdG fa més de 10 anys que es van crear les Xarxes d’Innovació Docent (XID) al voltant de temàtiques relacionades amb les línies prioritàries de formació a la Universitat de Girona i d’acord amb els interessos del professorat. Estan integrades per membres del personal docent i investigador interessats a emprendre un procés de formació avançat i basat en la reflexió sobre la pròpia pràctica docent. La coordinació d’aquestes xarxes és a càrrec de l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach.

Objectius

Els objectius són els següents:

• Afavorir un tipus de formació docent basada en l’intercanvi i la reflexió del professorat sobre la pròpia docència.

• Crear espais per dur a terme aquesta reflexió.

• Promoure xarxes de treball estables entre el professorat interessat a millorar determinats aspectes de la seva docència.

• Incorporar una dinàmica de reflexió continuada i compartida sobre la pràctica docent.

Les persones que hi participen com a membres actius es reuneixen periòdicament, participen activament en les innovacions docents fetes des de la xarxa i en fan difusió en congressos, jornades o revistes, i participen en activitats de formació.

Les XID constitueixen un espai d’intercanvi i reflexió sobre la pròpia pràctica docent amb l’objectiu de desenvolupar innovacions i contribuir a un aprenentatge de més qualitat dels estudiants de la UdG. Des de l’ICE es programen periòdicament activitats de formació inicial sobre les metodologies i àmbits de treball de les xarxes, adreçades a les persones que hi tinguin interès i vulguin disposar d’aquesta formació.

Actualment hi ha 11 xarxes en actiu:

XID Aprenentatge Basat en Problemes està formada per professors amb un interès comú pel mètode ABP en la docència a nivell universitari i d’ensenyament secundari. La formen professors dels àmbits d’Educació Musical, Infermeria, Psicologia, Economia, Empresa, Dret, Medicina i algunes Enginyeries.

XID Aprenentatge Cooperatiu. Va néixer el curs 2009-2010 a partir de la convocatòria plantejada des de l’ICE i de l’interès d’un grup de professors amb experiència amb aquest mètode docent. Des d’aleshores, aquesta ha dut a terme diverses activitats relacionades amb l’aprenentatge cooperatiu.

Els seus integrants són professors d’Educació, Economia, Enginyeria mecànica, Ciències ambientals, Geografia i Química. Han elaborat una Guia sobre Aprenentatge Cooperatiu, per ajudar els docents que vulguin implementar aquesta metodologia en les seves assignatures.

XID Aprenentatge per Projectes. Es va constituir el curs 2010-2011 amb l’objectiu d’aprofundir en aquesta metodologia i estendre la seva utilització en la docència universitària. L’aprenentatge per projectes (APP) és un mètode docent en el qual les activitats d’aprenentatge s’organitzen al voltant d’un projecte que l’estudiant ha de desenvolupar. Està formada, en aquests moments, per professorat de diferents àmbits de coneixement que imparteix docència a la Facultat de Turisme i a l’Escola Politècnica Superior de la UdG.

XID Aprenentatge per Projectes-interdisciplinari. Està formada per professorat de Dret, Geografia, Organització i gestió empresarial, Enginyeria química, Psicologia, Arquitectura i tecnologia de computadors i Ciències Mèdiques. L’objectiu d’aquestes experiències realitzades amb els estudiants fora de l’aula habitual, és promoure el desenvolupament de competències estretament vinculades amb el món professional, com el treball en equip i la resolució de problemes, a partir del plantejament d’un projecte contextualitzat que requereix una aproximació interdisciplinària.

XID Aprenentatge Reflexiu Ha treba. Durant aquest temps, i amb el suport de l’ICE, professors que fem docència a diferents facultats de la UdG hem estat treballant conjuntament per analitzar i reflexionar sobre les experiències d’aprenentatge reflexiu que hem estat duent a terme.

L’aprenentatge reflexiu (AR) constitueix una perspectiva freqüentment utilitzada sobretot en contextos docents de parla anglesa (Bolton, 2010; Brockbank i McGill, 1998) És una metodologia o conjunt de metodologies docents que tenen com a objectiu comú cercar que l’alumnat prengui consciència del seu procés d’aprenentatge, i a través d’això, fomentar l’aprenentatge autònom i autoregulat, així com el seu compromís actiu amb el seu procés de formació i la millora de les seves habilitats personals i professionals

XID Aprenentatge Servei L’ApS. És una pràctica educativa innovadora caracteritzada per combinar processos d’aprenentatge amb la realització d’un servei a la comunitat, cosa que s’aconsegueix mitjançant l’elaboració d’un projecte participatiu entre totes les parts implicades, en el qual l’estudiant pren un paper rellevant. Resulta molt efectiva per als estudiants dins del marc educatiu universitari, atès que permet el desenvolupament integrat de moltes de les competències generals i específiques dels diferents professionals en contextos de treball o serveis específics. Alhora permet un benefici a la comunitat o servei on es realitza, així com la formació dels professionals i els professors/es implicats.

XID Classe inversa. Porta a terme una revisió sistemàtica sobre l’enfocament de la classe inversa, analitza els pros i contres de les diferents experiències de classe inversa dutes a terme pels membres de la xarxa amb una enquesta al professorat de la universitat que utilitzi aquesta la metodologia, elabora materials d’avaluació dels coneixements o competències dels estudiants que puguin ser útils a totes les persones que integren la xarxa i a la resta de professors, i ajuda a especialitzar-se els membres de la xarxa. Està formada per professorat de Medicina, Infermeria, Educació, Ciències, Escola Politècnica Superior, Ciències Econòmiques i Empresarials i Dret.

XID English as a Medium of Education. Neix el curs 2020-2021 com a resposta a un fenomen intrínsecament vinculat a la internacionalització de l’educació superior: l’interès creixent en la docència en anglès. El seu treball se centra a reflexionar sobre la seva pròpia pràctica i experiència educativa, i desenvolupar i implementar accions i/o projectes al voltant d’aquesta temàtica. Està formada per professorat i personal investigador de diversos àmbits de coneixement de la UdG. També hi col·laboren tècnics del Servei de Llengües Modernes.

XID Estratègies d’avaluació. Té com a objectiu comú aplicar millores i innovacions per tal d’avaluar d’una forma més efectiva i justa els nostres estudiants, tot allò a partir de la posada en comú d’experiències i la formació específica. Han centrat el seu treball en com l’entrada a l’EEES ha modificat la manera de fer classe i, en conseqüència, com s’estableixen nous procediments d’avaluació. Els seus darrers treballs se centren en l’avaluació dels treballs finals de grau, la coavaluació, l’autoavaluació i l’avaluació entre igual i el treball en equip i les presentacions orals. Els seus membres són professors d’Enginyeria química, agrària i tecnologia agroalimentària, Informàtica i matemàtica aplicada, Química, Geografia, Pedagogia i Física.

XID Intercanvi virtual i COIL. S’ha creat el curs 2020-2021 com a resultat del creixent interès en l’intercanvi virtual i les oportunitats que obre, tant per a estudiants com per a professors, la col·laboració internacional en línia. També neix com a resposta al foment de la internacionalització a casa, a la Universitat de Girona, de la mà de l’estratègia d’internacionalització #UdGGlobal aprovada per Consell de Govern a inicis de l’any 2020. Els seus integrants són professors que ja han dut a terme activitats d’intercanvi virtual, o que estan en procés de dissenyar i crear activitats d’aprenentatge col·laboratiu en línia. Hi ha membres de totes les facultats i també del Servei de Llengües Modernes.

Altres xarxes d’innovació docent són: ODS en la docència, Perspectiva de gènere, Tutoria i Educació en Ciències de la salut.

Grups d’Innovació docent

L’ICE Josep Pallach va posar en marxa el curs 2016-2017 una nova línia d’actuació i suport a la innovació docent als centres i facultats de la UdG: els Grups d’Innovació Docent (GID) dins d’un estudi, centre o departament de la Universitat de Girona. Amb aquesta acció, l’ICE pretén complementar el treball i les actuacions interdisciplinàries que desenvolupen les Xarxes d’Innovació Docent, formades, en aquest cas, per professorat de centres i estudis diferents. L’objectiu és donar suport a la constitució i funcionament de grups de professorat que volen dur a terme un projecte concret d’innovació i millora docent dins del seu estudi, departament o centre.

Actualment estan treballant els grups següents:

• GID Aprenentatge Basat en Reptes

• GID Competències emocionals en Educació Social

• GID Coneixement del Medi

• GID d’Enginyeria Mecànica i Construcció Ind. (EMCI)

• GID dels estudis de Treball Social

• GID en Física

• GID Investigació Educativa Basada en les Arts

• GID sobre Materials per a Matemàtiques

• GID Mentoria Estudis de Psicologia de la UdG

• GID sobre Model Acadèmic de Psicologia

• GID Narratives digitals en Educació Social

• GID Pla Acció Tutorial i Mentoria (Facultat de Dret)

• GID Plataforma ACME

• GID sobre Competència Multicultural i Multilingüe

• GID sobre Transversalització de Gènere



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

QUART

La Festa del Fang s’avança al maig i amplia les activitats a tot el mes

QUART
societat

El Zoo provarà un sistema de filtres naturals per reutilitzar aigua

Barcelona
Urbanisme

Les obres del passeig de les Cales s’acabaran abans de l’estiu

Mont-roig del Camp
comerç

Barcelona és la capital amb més densitat comercial d’Europa

Barcelona
Estat Francès

Cauen les pales del Moulin Rouge

Barcelona
LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró