Societat

“Veurem molts hotels en concurs de creditors”

El Gremi d’Hotels de Barcelona alerta de la dramàtica situació del sector a la ciutat

Per evitar la reducció de llocs de treball i el tancament d’establiments, reclama un pla de rescat de 500 milions

El sector hoteler de Barcelona ha tancat la temporada d’estiu amb un 10% d’ocupació mitjana i amb una caiguda de la facturació de 850 milions d’euros, segons el president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Mestre. El gremi considera que la situació és “dramàtica i insostenible”, i alerta que la viabilitat del sector està en risc a curt i mitjà termini, ja que pràcticament un 75% dels establiments han acabat la campanya estival tancats. Aquesta situació també ha tingut conseqüències negatives per al mercat laboral del sector, i és que tan sols 3.500 treballadors han pogut tornar a la feina, mentre que 30.000 –entre els quals hi ha treballadors temporers que no han estat renovats– encara no s’han reincorporat. Al mes d’agost, els hotels de Barcelona van tenir una mitjana de 3.200 persones allotjades al dia, és a dir, una ocupació 18 vegades inferior a la del mateix període de l’any anterior, que en van tenir 58.000. Actualment, amb tan sols el 25% dels establiments oberts, l’ocupació oscil·la entre el 10% i el 15% i els preus s’han reduït a la meitat.

Mestre va assegurar en una roda de premsa sobre el balanç de la temporada que el sector “mai havia vist una cosa així”, i va qualificar l’activitat dels darrers mesos de “pràcticament nul·la”. També va exposar les prediccions “nefastes” per al sector pels propers mesos, per la falta de turisme d’oci i laboral, i va afirmar: “Si seguim així, a finals d’aquest trimestre veurem molts hotels en concurs de creditors i comprats per fons voltor.” Segons el president del gremi, el tancament d’hotels provocaria un increment de l’atur d’entre un 1% i un 10%, ja que el sector dona feina directament a unes 30.000 persones, i una reducció “considerable” dels ingressos municipals, ja que el sector suposa entre el 4 i el 5% del PIB de Barcelona. En aquest sentit, Mestre va reconèixer que rebia trucades telefòniques de fons que s’interessaven per adquirir hotels i societats. “Que un fons voltor entri en un hotel és una dinàmica molt perillosa”, va alertar. El president del gremi va destacar el valor de la planta hotelera de Barcelona, com “una de les més potents d’Europa per qualitat i quantitat”, i va lamentar que per culpa de la pandèmia ara afronti una “pèrdua de competitivitat”.

Davant d’aquesta situació i per garantir la supervivència dels establiments, el Gremi d’Hotels va reclamar un pla de rescat per al sector de 500 milions d’euros en ajudes a fons perdut i una ampliació dels ERTO “amb bonificacions màximes” fins a Setmana Santa del 2021, moment en què s’estima que el sector començarà a revifar i a recuperar-se de la temporada d’enguany. A més, Mestre va demanar “flexibilitat” per treure el personal de l’ERTO i una moratòria en el pagament dels lloguers, així com una exoneració dels impostos i l’ajornament en dotze mesos de les amortitzacions de capital de tots tipus de préstecs.

LA XIFRA

850
milions d’euros
de caiguda de la facturació han tingut els hotels de Barcelona aquesta temporada d’estiu.

Catalunya triomfa en els premis turístics més importants de l’Àsia

Josep Solano

L’Agència Catalana de Turisme rebrà avui, dijous, el premi a l’Excellent Partner i el premi especial a la Digitalització per la campanya turística Legends of Catalonia en la sisena edició dels premis de la JATA (Japan Tourism Awards), l’entitat de referència turística del Japó i els guardons considerats els més importants de la zona de l’Àsia i el Pacífic en aquest àmbit. El premi a l’Excellent Partner és un dels premis principals del certamen que reconeix l’excel·lència de la marca i la destinació i, d’altra banda, el premi especial a la Digitalització és un reconeixement a l’aposta de Turisme de Catalunya pel primer joc de realitat virtual dissenyat per promocionar una destinació turística. El joc, que es va presentar el mes de novembre passat a Tòquio, està protagonitzat per l’excapità del FC Barcelona Carles Puyol, l’alpinista Edurne Pasaban i els xefs i germans Roca, i està disponible en català, castellà, anglès i japonès. El director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, ha celebrat la concessió d’aquest premi assegurant: “Treballem cada dia per tal que les campanyes que elaborem, amb l’objectiu de promocionar Catalunya i la nostra destinació, tinguin un component innovador i explorin nous canals que ens permetin diferenciar-nos d’altres destinacions per promocionar els actius que tenim al nostre país.” A més, Font també ha volgut destacar: “El premi arriba d’un mercat que l’any 2019 ens va aportar més del doble de la despesa diària mitjana per turista a Catalunya. Per tant, és evident que és un mercat prioritari per a nosaltres, i que ens reconegui la feina feta és un molt bon aparador per tal d’ensenyar el potencial de la nostra destinació al mercat japonès, especialment en la situació actual en què viu el turisme.”El Japó és el principal mercat emissor de turistes a Catalunya de tota la regió de l’Àsia i el Pacífic, encara davant dels turistes xinesos que visiten el nostre país. El passat 2019 van arribar un total de 371.000 turistes japonesos i, durant els primers mesos del 2020 fins l’esclat de la pandèmia, el nombre d’arribades va créixer per sobre del 20% respecte de l’any anterior. A més, una cosa que diferencia el turista japonès dels turistes europeus i americans és la gran despesa que fan al país: de mitjana, els japonesos que fan turisme a Catalunya fan una despesa al voltant de 450 euros per persona i dia, fet que té un gran impacte en la nostra economia.Tot i aquestes dades, segons Turisme de Catalunya, el turista japonès a Catalunya té altres característiques que el fan esdevenir una peça clau en l’equilibri del sector al nostre país. Si bé la majoria de turistes que visiten el Principat ho fan durant els mesos d’estiu per gaudir de les platges o les àrees turístiques de primera línia de mar, els turistes nipons venen esglaonadament al llarg de tot l’any, defugint la fórmula sol i platja, i la seva motivació principal es basa en l’art, la cultura, l’enogastronomia i l’entorn natural. A més, els japonesos no només visiten la ciutat de Barcelona sinó que també tenen interès a visitar altres llocs del territori, sense donar prioritat a les destinacions costaneres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona