Infraestructures i serveis

El TAV Barcelona-Madrid fa quinze anys ocupant el 75% de la quota de mercat

Més de 140 milions de passatgers han passat pels trens d’alta velocitat a la capital de Catalunya

Supera amb escreix l’ús que els viatgers fan del pont aeri

a connexió entre Barcelona i Madrid per tren d’alta velocitat va fer ahir 15 anys. S’hi va donar el tret de sortida el 20 de febrer del 2008, oferint una alternativa al pont aeri que enllaça els territoris per avió. Després d’una dècada i mitja, el 75% dels desplaçaments entre les dues capitals ja es fan en TAV, deixant un 25% per a l’avió, segons la Comisión Nacional de Mercado de Valores. En aquest temps, el TAV ha transportat més de 140 milions de passatgers. El sorpasso al pont aeri també s’ha d’entendre pel fet que en dues hores i mitja el tren situa el viatger a la ciutat, no pas als afores, on deixa l’avió, que triga una hora i deu minuts. A més, el TAV pot prendre fins i tot més importància, perquè la UE es proposa eliminar els vols curts si tenen una alternativa ferroviària en tren de menys de dues hores i mitja. És a dir, la connexió per avió podria desaparèixer i ser substituïda del tot.

Quan es va posar en marxa, el temps de viatge era de 2 hores i 38 minuts i actualment s’ha escurçat 8 minuts en els trajectes directes. De fet, va començar la seva oferta amb 17 freqüències per sentit, però ara passen 54 trens diaris d’alta velocitat. El nombre de passatgers s’ha doblat: l’any d’estrena del servei 5,7 milions de persones van agafar el TAV, mentre que l’any passat van ser més de 12,1 milions. El creixement ha estat del 112,2%. Alhora, l’increment de trens va ser notable: en concret, un increment del 51,7%. També han entrat noves empreses competidores, com les de baix cost, després de la liberalització del 2020. Pel que fa al nombre de trens, ha passat de prop de 18.400 trens d’alta velocitat a 27.920

Barcelona-Madrid va ser la primera pedra de la connexió d’alta velocitat estatal a Catalunya. A l’Estat, el servei va començar a caminar amb l’enllaç de Sevilla-Madrid el 1992. Van haver de passar 16 anys perquè Barcelona s’unís a Madrid en TAV.

Precisament, l’Estat és el país europeu amb més quilòmetres d’alta velocitat, amb prop de 400. Ara bé, això contrasta amb les deficiències de la mobilitat de rodalies, més habitual en el transport diari. També s’ha criticat la visió radial i les estacions buides a l’interior de l’Estat per a aquest servei tan costós.

LA XIFRA

140
milions
de passatgers ha transportat el servei d’alta velocitat de Barcelona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia