Medi ambient

Marta Morera

Directora de l’Institut Català de l’Energia (Icaen)

“La línia terrestre fins a Juià serà soterrada al 100%”

La directora de l’Icaen defensa el projecte per cercar un mínim consens amb el territori i polir el disseny d’instal·lacions més grans

Justifica la tramitació accelerada pel risc que es perdi la subvenció europea i garanteix que hi haurà avaluació ambiental

Com s’origina la idea de la plataforma científica del Plemcat?
Parteix de l’Icaen, en veure la porta de la línia de subvencions europees per a plataformes d’assaig per a l’eòlica marina, però també de la feina de l’IREC, com a institució pública de recerca que la podia liderar, i del consens amb les alcaldies de l’Empordà que veien que d’altra banda es trobarien directament grans instal·lacions i prefereixen un estudi rigorós previ perquè, si es fan, sigui de la millor manera possible.
Quan preveuen que el Plemcat pugui estar en funcionament?
El cronograma gira al voltant de la subvenció del Renmarinas Demos, dels fons europeus Next Generation. El projecte ha d’estar enllestit, amb la despesa justificada, el juny de 2026, com a límit. I això implicaria que estigui en funcionament entre finals de 2025 i inicis del 2026, per enllestir certificacions i tots els documents justificatius amb prou marge. Però és un projecte complex, amb 80 milions d’euros públics d’inversió i una xifra similar afegida dels privats interessats. Hem exposat a l’Idae [l’homòleg estatal] que calen pròrrogues per avançar i fer possible la tramitació, perquè hi ha el risc de no arribar a temps i perdre tota la subvenció.
El ministeri, mentrestant, no els contempla més enllà de l’excepció de projectes de recerca. Podrien trobar-se amb el permís i un parc comercial en paral·lel?
Hem fet al·legacions per quedar fora de la subhasta dels POEM. I els alcaldes també es mouran. Un reial decret remet a una ordre ministerial per detallar les condicions d’un diàleg publicoprivat. I la prioritat serà a les Canàries, però per veure un parc comercial instal·lat a Catalunya caldrien entre 7 i 10 anys.
Tenen poc marge davant un ministeri que fa la planificació?
No hi tenim competència, però s’hi ha incidit i participat durant anys. S’ha aconseguit reduir la zona inicialment proposada a una quarta part, de 1.000 a 250 km². I esperem que ens continuïn escoltant.
Els critiquen que no hi ha hagut la possibilitat de fer al·legacions.
L’avantprojecte passava pel ministeri i durant la tramitació del projecte executiu serà el moment de les al·legacions. Caldrà una avaluació d’impacte ambiental i s’escoltarà tothom.
S’han frenat les urgències en el disseny dels POEM amb la davallada dels preus de l’electricitat després de la crisi en l’inici de la guerra a Ucraïna?
Els terminis per al desplegament total s’han estirat, però hi pesa més el fet que és una tecnologia complexa i es veu que s’ha de posar a prova. Cal anar-hi avançant, en la transició energètica, però amb seguretats legals i científiques.
El Plemcat es connectarà a Juià. Teòricament la zona LEBA 2 havia d’anar a la subestació de Santa Llogaia.
Hem optat per Juià perquè té capacitat per connectar-hi potència baixa, i Santa Llogaia està reservada per a altres projectes renovables. La línia terrestre fins a Juià, igual que la marina, serà soterrada al 100%, i això, de fet, dobla el cost del projecte. Però és allò de cercar equilibris i reduir impactes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SERVEIS

Sabadell avança la temporada de piscines per la calor

Sabadell
societat

La Plaça del Vi acollirà la 8a edició de la Fira del Llibre Infantil i Juvenil

INFRAESTRUCTURES

Inicien les obres de les carreteres T-310z i T-321 entre Mont-roig i Vilanova d’Escornalbou

Vilanova d’Escornalbou

Es crea Impulsa’t, un nou servei d’orientació juvenil a l'Alt Empordà

figueres
Medi ambient

La cotxera de bus d’Horta estrena una gran planta fotovoltaica

Barcelona
Urbanisme

Badalona invertirà 62 milions a l’asfaltat del 70% dels carrers

Badalona
Urbanisme

Cara nova als Jardinets de Gràcia

Barcelona

El Govern acorda destinar 55 milions al nou centre de residus del Gironès

GIRONA
societat

Els mossos reforçaran la vigilància a les autopistes per combatre furts i robatoris a l’estiu

Barcelona