Societat

El 30% de les carreteres de Catalunya mantenen un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal

L’Arrabassada és la que té un risc més elevat i la Generalitat hi preveu obres de millora, segons un estudi del RACC

El 30% de les car­re­te­res de Cata­lu­nya man­te­nen un risc alt o molt alt d’acci­dent greu o mor­tal i l’Arra­bas­sada és la que té un índex de risc més ele­vat. Així ho indica l’estudi Euro­RAP, pre­sen­tat aquest dijous pel RACC, que es fixa en el tri­enni 2017-2019. En aquest període, la mobi­li­tat ha aug­men­tat un 1,8% i la mit­jana d’acci­dents greus i mor­tals un 0,4%, vari­a­ci­ons que fan bai­xar un 1,3% el risc de patir un acci­dent greu o mor­tal al glo­bal de les car­re­te­res ana­lit­za­des, que sumen uns 6.300 km. L’estudi també indica que en les car­re­te­res con­ven­ci­o­nals amb un sol car­ril per sen­tit el risc és qua­tre vega­des més gran que en auto­pis­tes i alerta que els acci­dents en moto han aug­men­tat un 45% des del 2013 fins a un total de 2.269 l’any 2019.

Els acci­dents que han pro­vo­cat morts o ferits greus han aug­men­tat un 16% el dar­rer any, fins arri­bar als 317.

Entre el 2017 i el 2019, en el 43% de tots els acci­dents amb morts o ferits greus hi ha estat invo­lu­crada com a mínim una moto o un ciclo­mo­tor, una pro­porció molt ele­vada, ja que només repre­sen­ten el 5% de la mobi­li­tat glo­bal en car­re­tera.

Trams amb risc més alt d’acci­dent

La car­re­tera de l’Arra­bas­sada (BP-1417) entre Bar­ce­lona i Sant Cugat del Vallès torna a situar-se com el tram de car­re­tera amb més risc d’acci­dent de Cata­lu­nya, amb 14 acci­dents greus en els dar­rers tres anys i puja el risc res­pecte el tri­enni ante­rior.

Si bé l’any pas­sat ocu­pava la cin­quena posició, els tres anys ante­ri­ors ja havia encapçalat aquest rànquing. En el 80% dels acci­dents amb morts i ferits greus hi ha com a mínim una moto­ci­cleta invo­lu­crada.

Xavier Flo­res, direc­tor gene­ral d’Infra­es­truc­tu­res de Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, ha expli­cat que al gener es lici­tarà una obra de 900.000 euros per fer-hi un sepa­ra­dor cen­tral i es farà una actu­ació inte­gral de “moder­nit­zació i millora”. Segons Flo­res, això ha de sig­ni­fi­car un canvi “impor­tant” i s’inver­tirà en la millora de la via, tant per a motos com per a turis­mes.

Després de l’Arra­bas­sada, la segona car­re­tera amb un risc més alt és el tram de la C-37 entre Alco­ver i Valls, que des­taca per l’alta pro­porció d’acci­dents amb vehi­cles pesants invo­lu­crats, que repre­sen­ten el 43% del total de sinis­tres amb morts i ferits greus del tram.

Dels deu trams de la llista, sis ja apa­rei­xien en l’edició ante­rior.

Trams amb més con­cen­tració d’acci­dents

L’estudi també es fixa en els trams on es pro­du­ei­xen més acci­dents greus o mor­tals per quilòmetre de via. Per cinquè any con­se­cu­tiu, el tram que acu­mula més con­cen­tració acci­dents greus es troba a la C-58 entre Bar­ce­lona i Cer­da­nyola del Vallès, per on cir­cu­len gai­rebé 145.000 vehi­cles cada dia: comença al Nus de la Tri­ni­tat i acaba a l’encre­ua­ment amb l’AP-7. En el tri­enni ana­lit­zat (2017-2019) hi ha hagut un total de 19 acci­dents amb vícti­mes greus o mor­tals.

Tots els trams amb més con­cen­tració d’acci­dents per­ta­nyen a vies amb una ele­vada inten­si­tat de trànsit (més de 20.000 vehi­cles/dia) i la majo­ria es tro­ben a la regió metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, excepte dos: la GI-600 entre Tor­dera i Bla­nes i l’auto­via T-11 entre Reus i Tar­ra­gona.

Pel que fa al tram amb més con­cen­tració d’acci­dents de moto, també ho és la C-58 entre Bar­ce­lona i Cer­da­nyola del Vallès.

Efec­tes de la pandèmia

El pre­si­dent del RACC, Josep Mateu, ha expli­cat que el 2020 la mor­ta­li­tat ha bai­xat un 40% tot i que la mobi­li­tat només ho ha fet en un 26%. Amb tot, ha atribuït el des­cens prin­ci­pal­ment a la reducció de la mobi­li­tat a les car­re­te­res pro­vo­cada per la covid.

Per al 2020 la Unió Euro­pea va esta­blir l’objec­tiu de reduir a la mei­tat el nom­bre de vícti­mes mor­tals de trànsit res­pecte el 2010. En el període 2010-2019, però, a Cata­lu­nya només s’han reduït un 25%.

Millora de les infra­es­truc­tu­res

Des del RACC també s’ha fet una crida a con­ti­nuar tre­ba­llant per la millora de les infra­es­truc­tu­res. “Dema­nem a les admi­nis­tra­ci­ons que seguei­xin inver­tint i les pri­o­rit­zin on hi ha més risc d’acci­dent”, ha dit Mateu.

En una línia simi­lar s’ha expres­sat el direc­tor del Ser­vei Català de Trànsit, Juli Gen­drau, que ha afe­git que la con­tri­bució de les infra­es­truc­tu­res “ha de seguir”. Gen­drau ha expres­sat espe­cial pre­o­cu­pació pels “vul­ne­ra­bles”. “Estem obser­vant i veient que el 39% dels morts a les car­re­te­res són vul­ne­ra­bles: via­nants, ciclis­tes i moto­ris­tes”, ha afir­mat.

Xavier Flo­res, direc­tor gene­ral d’Infra­es­truc­tu­res de Mobi­li­tat, ha apun­tat que la Gene­ra­li­tat tre­ba­lla en un pla de trans­for­mació low cost per trans­for­mar 500 km de xarxa bàsica els pròxims dos anys. En con­cret, ha expli­cat que són acci­ons de millora con­sis­tents en la ins­tal·lació de sepa­ra­dors, com un res­salt o mit­jançant l’ús de pin­tura. Això, ha dit, ja s’ha fet a la C15 i s’ha mos­trat que per­met reduir un 25% els acci­dents fron­tals o fron­to­la­te­rals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia