Societat

Els barcelonins veuen més complex circular

Un 66% dels usuaris opinen que no hi ha prou espai per a tants mitjans de transport

Sis de cada deu ciu­ta­dans opi­nen que moure’s per Bar­ce­lona és cada vegada més com­pli­cat, sigui amb vehi­cle pri­vat o a peu a causa dels diver­sos tipus de car­rers, usos de les vies, velo­ci­tats i pri­o­ri­tats de cir­cu­lació. Així es cons­tata en l’últim estudi sobre la con­vivència de la mobi­li­tat a Bar­ce­lona ela­bo­rat pel Reial Automòbil Club de Cata­lu­nya (RACC). Segons l’estudi rea­lit­zat a par­tir de 2.000 enques­tes i més de 25.000 obser­va­ci­ons a usu­a­ris en punts repre­sen­ta­tius de la ciu­tat, la per­cepció d’inse­gu­re­tat en la mobi­li­tat per Bar­ce­lona ha aug­men­tat 6 punts res­pecte al 2017, pas­sant d’un 14% a un 20%.

Els que se sen­ten més inse­gurs són els ciclis­tes i els usu­a­ris de vehi­cles de mobi­li­tat per­so­nal (VMP), men­tre que els via­nants i els que cir­cu­len en cotxe són els que es mouen més segurs. Els que han notat més l’aug­ment de la inse­gu­re­tat són els ciclis­tes, que ara han de com­par­tir molt més els car­rils amb els VMP. Als via­nants els recri­mi­nen que no res­pec­tin els semàfors en ver­mell (53%) i cami­nin dis­trets mirant el mòbil (56 %). Pel que fa als moto­ris­tes, l’acti­tud de risc més denun­ci­ada per la resta d’usu­a­ris és la d’avançar altres vehi­cles fent ziga-zagues (67%), seguida per la de superar el límit de velo­ci­tat (48 %). Als que cir­cu­len amb cotxe els retre­uen majo­ritària­ment que superin el límit de velo­ci­tat (42%).

Segons el RACC, es pot par­lar de coe­xistència, però no de con­vivència entre vehi­cles, ja que fins a un 66% dels usu­a­ris cre­uen que la ciu­tat no està pre­pa­rada per tenir dife­rents mit­jans de trans­port en un mateix espai i un 65% cre­uen que és com­pli­cat res­pec­tar les nor­mes de cir­cu­lació.

Les cruïlles, roton­des i les zones paci­fi­ca­des són els punts més con­flic­tius. L’excés de velo­ci­tat, la falta de res­pecte pels senyals, l’escàs ús d’indi­ca­dors de can­vis de car­ril o girs i la invasió d’espais exclu­sius d’altres actors són els com­por­ta­ments de risc més comuns de tots els mit­jans de trans­port. Per això, el RACC reco­mana iti­ne­ra­ris més segurs, intuïtius i fàcil­ment inter­pre­ta­bles. Segons l’estudi, un de cada qua­tre usu­a­ris de pati­net o bici­cleta afir­men haver tin­gut un ensurt o un acci­dent aquest any, una xifra que dis­mi­nu­eix en el cas dels via­nants, que se situa en un de cada set.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia