Societat

Neix l’AMBici, el nou servei de bicicleta metropolitana compartida

L’AMB està posant 2.600 bicicletes elèctriques a l’abast dels usuaris en 236 estacions, amb l’objectiu de complementar les opcions del transport públic

Un total de 2.600 bicicletes elèctriques repartides en 236 estacions de 15 municipis metropolitans integren el servei de bicicleta metropolitana compartida, creat i liderat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i gestionat per Transport Metropolità de Barcelona (TMB), que ja ha començat a funcionar en sis municipis metropolitans. El servei ha entrat en funcionament, de moment, en 55 estacions de Cornellà, Esplugues, el Prat, Sant Boi, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern, i ha tingut una molt bona acollida per part dels usuaris, que l’utilitzen com a complement del transport públic en els desplaçaments interns. L’AMB ha anunciat que l’objectiu és acabar el desplegament als 15 municipis al llarg dels pròxims mesos per garantir l’accés a aquest nou model de transport al més aviat possible.

“L’objectiu principal és que l’usuari disposi d’un servei complementari per poder accedir al transport públic de forma còmoda, així com fer recorreguts curts interns a cada municipi o entre municipis adjacents“, explica Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB.

En els pròxims mesos, l’AMBici s’expandirà també als municipis de l’Hospitalet, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Molins de Rei, Viladecans, Gavà i Castelldefels. El servei tindrà set estacions de transferència entre Castelldefels i Badalona (Palau Reial, l’Hospitalet, Collblanc, Ciutat de la Justícia, Riera Blanca, Zona Universitària del Fòrum, i a l’enllaç de la línia groga a la zona de la Verneda nord amb Santa Coloma) per fer traspàs entre el servei AMBici, dels municipis metropolitans, i el Bicing, que funciona a la ciutat de Barcelona.

Com a mínim, la meitat de les estacions previstes, actualment, tindran punts de recàrrega elèctrica, mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder fer anar el sistema d’ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques. L’aposta per un model de bicicleta totalment elèctric és un pas endavant en la voluntat de contribuir a un sistema cada cop més sostenible i integrador. “Des de l’AMB, seguim fent realitat alternatives de mobilitat saludable i sostenible a la metròpoli de Barcelona. Esperem que AMBici sigui un veritable punt d’inflexió en l’ús de la bicicleta i un bon complement a la xarxa de transport públic”, afirma Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB.

De moment, és molt difícil preveure com avançarà el servei i el comportament dels usuaris, ja que encara està en una fase molt embrionària i el context és molt diferent entre municipis. Per això, segons els impulsors, caldrà fer tractaments diferenciats, segons les necessitats de cada lloc. Carles Conill, director de serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, assegura, però, que l’acollida inicial ha estat molt més bona del que esperaven.

Un model pioner d’alta qualitat

Aquest servei metropolità sorgeix com un pas més en la voluntat de promoure l’ús del transport públic i contribuir a la descarbonització de l’àrea metropolitana de Barcelona. Després de l’èxit del Bicibox, amb més de 20.000 abonats privats, i amb el referent del Bicing a Barcelona, AMBici sorgeix fruit de l’estratègia del PMMU (pla metropolità de mobilitat urbana) 2019-2024, que és el full de ruta de les polítiques de mobilitat de la metròpoli de Barcelona per als pròxims anys, i el PAM (pla d’actuació metropolità) 2019-2023. L’AMB ha apostat per un model de bicicleta compartida pioner a Europa per la seva qualitat i el seu caràcter metropolità, que supera fronteres municipals. “Els estàndards del servei són dels millors del món i això ha estat possible gràcies a l’esforç econòmic que han fet tant els ajuntaments dels quinze municipis implicats com l’AMB i el suport dels fons europeus”, afirma Bigas.

El projecte, cofinançat amb set milions d’euros del pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a través dels fons europeus Next Generation, suposarà un impuls per promoure noves opcions de mobilitat sostenible a l’AMB, a l’abast de tothom.

El sistema funciona amb una aplicació mòbil (l’app Ambici) que es pot descarregar gratuïtament per començar a utilitzar el servei de forma immediata, però els usuaris que vulguin disposar d’una targeta física, la podran adquirir per 6 euros. S’ha de demanar online a través del web www.ambici.cat i recollir-la a les oficines de Cornellà o Badalona. D’aquesta manera, l’AMB cobreix les necessitats dels usuaris més joves, però també les d’aquells que necessiten una targeta física per incorporar-se al servei.

Models flexibles que donen resposta

Hi ha municipis, dins l’àrea metropolitana de Barcelona, sense continu urbà, que encara no formen part del mapa de l’AMBici. Aquests municipis necessiten un altre tipus de plantejament. Actualment, des de l’AMB s’està treballant per anar estenent el model més enllà dels quinze municipis inicials adaptant-lo a les necessitats de cada zona. Però, segons els tècnics, és important avançar en paral·lel amb les connexions pedalables de la metròpoli i relligar tots els municipis mitjançant la xarxa de carrils bici (Bicivia) que es complementa amb un aparcament segur (Bicibox) que ja ha demostrat ser un èxit amb la bicicleta privada i que, des de principi d’any, ja s’està complementant amb el nou servei de bicicleta pública.

LES XIFRES

236
estacions
2.600
bicicletes
15
municipis metropolitans

Un sistema integrat

Durant el 2023, el servei surt amb una tarifa promocional de 25 euros anuals per abonament que a partir del 2024 serà de 40 euros l’any. Però l’AMBici estarà integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpoli de Barcelona per facilitar la intermodalitat amb altres mitjans com el Bus Metropolità, el metro, el tramvia o el ferrocarril. L’objectiu és garantir un transport públic cada cop més sostenible que permeti eliminar el vehicle privat com a mitjà necessari. Per això, i amb la voluntat d’incentivar l’ús d’aquestes bicicletes, aquest mes de març es posa en marxa un abonament metropolità que inclou l’AMBici i el Bicing, amb descomptes per als usuaris dels dos serveis. Aquest abonament es podrà activar amb dues opcions diferents: una de 65 euros l’any i una altra de 53 euros anuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR
urbanisme

Els veïns de la Sagrada Família fan reobrir el debat urbanístic

Barcelona
SERVEIS

Dilluns comencen les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida

LLEIDa