Societat

Autopistas crea un laboratori de solucions innovadores i sostenibles

Està ubicat a la C-32 i permet fer proves i testar noves eines i sistemes de gestió de la xarxa viària

El nou edifici, dissenyat amb criteris de sostenibilitat, també dona cabuda al Centre de Control d’Aucat

L’objectiu és implementar noves solucions de mobilitat i seguretat a les vies gestionades per Autopistas

La com­pa­nyia Auto­pis­tas ha inau­gu­rat aquesta set­mana el seu nou Cen­tre de Segu­re­tat Viària, Sos­te­ni­bi­li­tat i Inno­vació a l’auto­pista C-32, on, a més, hi ha la seu del Future Road Lab, un labo­ra­tori de pro­ves que Aber­tis ha creat per tes­tar les eines i els sis­te­mes de gestió de la xarxa viària i que per­met imple­men­tar solu­ci­ons de mobi­li­tat i segu­re­tat a les vies que ges­ti­ona la com­pa­nyia. Aquest nou cen­tre està equi­pat amb tec­no­lo­gia cap­da­van­tera per garan­tir la segu­re­tat dels 370.000 con­duc­tors que es des­pla­cen diària­ment pels més de 500 quilòmetres de vies que ges­ti­ona la com­pa­nyia.

El Future Road Lab està con­ce­but com un labo­ra­tori de pro­ves que posarà a l’abast dels con­duc­tors solu­ci­ons en la gestió de la mobi­li­tat i la segu­re­tat viària. “Dis­se­nyem solu­ci­ons inno­va­do­res, les tes­tem al labo­ra­tori de pro­ves i les apli­quem al dia a dia amb un objec­tiu clar: la segu­re­tat viària dels nos­tres cli­ents”, va expli­car el direc­tor gene­ral d’Auto­pis­tas, Daniel Vila­nova.

Segu­re­tat viària

La segu­re­tat dels usu­a­ris d’Auto­pis­tas és un dels pilars bàsics que defen­sen l’estratègia de la com­pa­nyia. Per això, des del cen­tre de con­trol es moni­to­ren tots els movi­ments que es pro­du­ei­xen a les auto­pis­tes, amb la fina­li­tat d’actuar si es pro­du­eix qual­se­vol incidència o, fins i tot, anti­ci­par-se a situ­a­ci­ons noves que es puguin pro­duir i fer-ho de la manera més efi­ci­ent i sos­te­ni­ble pos­si­ble.

Per a Auto­pis­tas, aquest nou cen­tre de con­trol marca un abans i un després en la manera de ges­ti­o­nar les vies d’alta capa­ci­tat. “Sabem que el futur de la mobi­li­tat implica apro­fi­tar al màxim la tec­no­lo­gia i la inno­vació al ser­vei de la segu­re­tat dels nos­tres usu­a­ris i la sos­te­ni­bi­li­tat. Auto­pis­tas està a l’avant­guarda del Grup Aber­tis en tot el que afecta la segu­re­tat viària”, explica Vila­nova.

Un edi­fici inno­va­dor

La seu a l’Estat espa­nyol del Future Road Lab d’Aber­tis és un edi­fici sin­gu­lar, cons­truït segons els prin­ci­pis de sos­te­ni­bi­li­tat d’Auto­pis­tas. El dis­seny exte­rior pretén mini­mit­zar l’impacte visual i medi­am­bi­en­tal del lloc, i garan­tir el màxim apro­fi­ta­ment de la llum natu­ral a l’inte­rior.

Óscar Gasu­lla, direc­tor d’Explo­tació d’Auto­pis­tas, explica que “la cons­trucció i els mate­ri­als uti­lit­zats seguei­xen paràmetres de res­pecte medi­am­bi­en­tal i eco­e­ficiència. La con­cepció de la coberta i la façana asse­gu­ren l’aïlla­ment i redu­ei­xen fins a un 30% la demanda energètica de l’edi­fici. De fet, l’estruc­tura s’inte­gra per­fec­ta­ment en l’entorn natu­ral pro­te­git i l’elec­tri­ci­tat s’obté d’ener­gies reno­va­bles com pla­ques solars.” En el cas dels sub­mi­nis­tra­ments, també han seguit els matei­xos cri­te­ris. L’edi­fici està equi­pat amb il·lumi­nació LED regu­la­ble en funció de la llum exte­rior i amb sis­tema de detecció de presència.

Aposta tec­nològica

Entre els pro­jec­tes d’inno­vació que s’estan tes­tant en aquest nou cen­tre tec­nològic, des­taca AWAI, una app total­ment gratuïta amb una tec­no­lo­gia en què el mòbil esdevé el mitjà de paga­ment mit­jançant ante­nes de Blu­e­to­oth situ­a­des a l’auto­pista. Aquest sis­tema per­met agi­lit­zar el pas pel peatge i apli­car els des­comp­tes per a viat­ges recur­rents i alta ocu­pació, com passa en el tram de la C-32 entre Cas­tell­de­fels i el Ven­drell.

En aques­tes ins­tal·laci­ons també es traurà la màxima ren­di­bi­li­tat a la intel·ligència arti­fi­cial (IA). Auto­pis­tas ha desen­vo­lu­pat Video Analy­tics, un pro­gra­mari que per­met trans­for­mar les imat­ges en dades a temps real: comp­tar vehi­cles, tipus de vehi­cles, velo­ci­tat de pas, cues, acci­dents, presència d’ani­mals i con­di­ci­ons de la via. Aques­tes dades s’envien direc­ta­ment al Cen­tre d’Ope­ra­ci­ons i Segu­re­tat Viària d’Auto­pis­tas, des d’on, a la llarga, es podrà avi­sar els usu­a­ris de les con­di­ci­ons de la via, així com ofe­rir-los reco­ma­na­ci­ons per­so­na­lit­za­des amb l’objec­tiu de reduir el risc d’acci­dents de trànsit, la con­gestió i la con­ta­mi­nació.

Un dels rols dels ges­tors d’infra­es­truc­tu­res en la nova mobi­li­tat con­nec­tada i auto­ma­tit­zada és la gestió del trànsit a temps real i l’ús de la infor­mació per anti­ci­par incidències i apli­car solu­ci­ons de manera pro­ac­tiva.

Tal com explica Àngel Codina, direc­tor de Tec­no­lo­gia i Inno­vació d’Auto­pis­tas, “el futur de la mobi­li­tat, inclosa la con­ducció autònoma, inclourà no només la tec­no­lo­gia del vehi­cle, sinó altres actors que for­men el nou eco­sis­tema de mobi­li­tat, entre els quals hi ha el ges­tor de la infra­es­truc­tura, amb l’objec­tiu de man­te­nir els nivells de segu­re­tat en totes les con­di­ci­ons. Les vies d’alta capa­ci­tat digi­ta­lit­za­des seran les pri­me­res a incor­po­rar els vehi­cles autònoms. Per això, des del Future Road Lab creem les bases de la nova mobi­li­tat con­nec­tada i autònoma.”

Sos­te­ni­bi­li­tat

L’estratègia de sos­te­ni­bi­li­tat d’Aber­tis va ali­ne­ada amb els ODS de les Naci­ons Uni­des i els Acords de París del 2016. El Grup Aber­tis ha defi­nit tres eixos estratègics en els quals es basa el seu pla de sos­te­ni­bi­li­tat: des­car­bo­nit­zació, segu­re­tat viària i cul­tura cor­po­ra­tiva. L’objec­tiu és dis­mi­nuir en un 25% les tones de CO2 per a l’any vinent i en un 50% els pròxims set anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia