Societat

Mobilitat

Impuls al servei metropolità de moto elèctrica compartida perquè arribi a vuit municipis

L’Àrea Metropolitana de Barcelona atorga 9.950 llicències a cinc empreses per operar no només a Barcelona, com fins ara, sinó també a set ciutats de l’entorn

L’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB) aposta per l’impuls de l’ús de motos elèctri­ques com­par­ti­des. L’ens ha ator­gat a cinc empre­ses un total de 9.950 llicències de moto elèctrica com­par­tida per poder ope­rar, no només a Bar­ce­lona com fins ara, sinó també a set ciu­tats més de l’entorn: Esplu­gues de Llo­bre­gat, Sant Just Des­vern, Sant Feliu de Llo­bre­gat, l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Bada­lona, Santa Coloma de Gra­me­net i Sant Adrià de Besòs. Segons el vice­pre­si­dent de l’AMB, Car­les Cordón, “la fórmula ideal és que es vagin sumant més muni­ci­pis perquè el pro­jecte tin­gui sen­tit i es pugui garan­tir l’èxit”. El des­ple­ga­ment es farà de forma gra­dual a par­tir d’aquest dime­cres i fins a finals d’anys.

El nou ‘motos­ha­ring’ metro­po­lità per­metrà con­tri­buir a pro­moure la “mobi­li­tat sos­te­ni­ble, elèctrica, segura i com­par­tida”, segons el vice­pre­si­dent. A més es vol rever­tir la situ­ació que s’ha donat a Bar­ce­lona en els dar­rers anys. El 2020 es van ator­gar 7.000 llicències de moto com­par­tida, però mica en mica s’han anat reduint fins que­dar-se en unes 2.000 actu­al­ment. Les llicències que s’han ator­gat ara tenen una vigència de dos anys, pror­ro­ga­bles per un període màxim de dos anys més. Cadas­cuna de les empre­ses man­tindrà la seva pròpia app i tari­fes, de manera que no es pro­duirà en cap cas una homo­geneïtzació del ser­vei sota el paraigües de l’AMB. Per evi­tar que es repe­teixi el que ha succeït a Bar­ce­lona, els con­trac­tes també esta­blei­xen un sis­tema de reas­sig­nació de llicències en cas que algu­nes que­din revo­ca­des. El repar­ti­ment de llicències és a raó d’unes 2.000 llicències per empresa i també es fixa un mínim de motos per muni­cipi amb l’objec­tiu de garan­tir la cober­tura del ser­vei. Final­ment s’esta­bleix una taxa de l’AMB de 45 euros anu­als per vehi­cle, a la que s’ha d’afe­gir la cor­res­po­nent taxa per a l’apro­fi­ta­ment de la via pública de cadas­cun dels muni­ci­pis que entren a for­mar part del pro­jecte de la moto com­par­tida metro­po­li­tana.

El gruix de les llicències, un 72,73%, es que­da­ran a Bar­ce­lona, el que es tra­du­eix en 7.237 vehi­cles. Les prop de 3.000 llicències res­tants es repar­ti­ran entre la resta de muni­ci­pis, d’acord amb la seva població. Així, a l’Hos­pi­ta­let s’hi des­ti­na­ran 1.070 motos (10%) i Bada­lona en tindrà 826 (8,30%), men­tre que la resta de ciu­tats que­den encara més lluny d’aques­tes xifres: 362 a Santa Coloma (3,64%), 155 a Esplu­gues (1,56%), 155 a Sant Adrià (1,56%), 78 a Sant Feliu (0,78%) i 68 motos a Sant Just (0,68%).

Amb aquest pro­jecte també es pretén pro­moure la reducció de les emis­si­ons i de la presència del vehi­cle pri­vat, la millora de la salut pública, el foment de la inter­mo­da­li­tat i, fins i tot, un canvi d’hàbits de la ciu­ta­da­nia. El des­ple­ga­ment de les motos elèctri­ques com­par­ti­des entre dife­rents muni­ci­pis de l’AMB s’uneix a d’altres pro­jec­tes com el ser­vei de bici­cleta elèctrica metro­po­li­tana, l’AMBici. Per ara, però, la auto­ri­tat metro­po­li­tana ha des­car­tat crear un ser­vei metro­po­lità de pati­nets elèctrics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.