Societat

Temporada de transició a les pistes

Les estacions catalanes preparen una campanya amb menys inversió a pistes, però amb més promoció comercial

El govern controla més estacions i Vallter 2000 també demana ajut públic

Poques inver­si­ons a les esta­ci­ons cata­la­nes d'esquí amb relació als anys pre­ce­dents. Les empre­ses del sec­tor han atu­rat el cop de la crisi aguan­tant bé en xifres de visi­tants, al vol­tant dels dos mili­ons de for­fets i amb un pic en la tem­po­rada 2008/2009 de 2,2 mili­ons de for­fets venuts. Si la mete­o­ro­lo­gia col·labora com ho ha fet els dar­rers anys, les esta­ci­ons d'esquí con­fien a repe­tir els resul­tats de l'any pas­sat i superar els 2 mili­ons de pas­sis durant la tem­po­rada. Però una altra cosa molt dife­rent és la situ­ació de les empre­ses que ges­ti­o­nen les esta­ci­ons. Hi ha públic, doncs, però la situ­ació acci­o­na­rial d'algu­nes empre­ses i la cai­guda del crèdit està com­pli­cant la vida a un dels prin­ci­pals sec­tors econòmics del Piri­neu.

L'estació de Vall­ter 2000 acaba de llançar aquesta set­mana un SOS i demana ajuts públics per tal de poder sos­te­nir les inver­si­ons necessàries per a l'acti­vi­tat. Les inver­si­ons per a aquesta tem­po­rada s'han reduït a gai­rebé la mei­tat res­pecte a les ante­ri­ors. Només Baqueira acon­se­gueix man­te­nir el ritme amb uns sis mili­ons d'inversió, segons les dades de l'empresa. A Port del Comte fan de la neces­si­tat vir­tut i el seu nou direc­tor Ramon Ustrell ha expli­cat, en decla­ra­ci­ons reco­lli­des per l'ACN, que després d'una dècada d'inver­si­ons ara toca fer pro­moció i fer conèixer l'estació a Bar­ce­lona i l'àrea metro­po­li­tana. Ho fan amb fórmu­les inèdites en el món de l'esquí. Una d'elles, el sor­teig de mil for­fets en but­lle­tes repar­ti­des en forns de pa d'arreu del país.

Gran Pallars, per la seva banda, la soci­e­tat mixta pública i pri­vada que ges­ti­o­nava Espot i Por­tainé, ha llançat la tova­llola i la titu­la­ri­tat i la gestió de les dues esta­ci­ons palla­re­ses l'ha assu­mida al 100% Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC), empresa pública que ja ges­ti­ona les esta­ci­ons giro­ni­nes de la Molina i Vall de Núria. No ha tin­gut gaire recor­re­gut, doncs, l'entrada de capi­tal andorrà al Pallars. La família Vila­do­mat, pro­pietària majo­ritària de Grand­va­lira, es va fer amb el 50% de Gran Pallars fa dos anys, però per man­te­nir el pro­grama d'inver­si­ons les esta­ci­ons, la Gene­ra­li­tat ha aca­bat assu­mint el 100% del con­trol.

En aquesta pri­mera tem­po­rada amb Gran Pallars, Fer­ro­car­rils es limita a fer fun­ci­o­nar les esta­ci­ons i garan­tir-ne l'acti­vi­tat, sense haver pla­ni­fi­cat de moment can­vis estruc­tu­rals ni plan­te­jar-ne inver­si­ons, segons ha indi­cat un por­ta­veu de FGC. Es posen en marxa, això sí, 8 canons nous de neu arti­fi­cial a Espot i 2 més a Por­tainé, així com millo­res de con­di­ci­o­na­ment, senya­lit­zació i acces­sos. A la Molina, FGC estrena una cal­dera de bio­massa per millo­rar l'eficiència energètica del com­plex, i a Núria en millora la senya­lit­zació i els ele­ments de segu­re­tat.

A Boí Taüll la situ­ació patri­mo­nial és més esta­ble i no s'ha fet cap crida al res­cat públic, però tot i així sobre l'estació pesa l'ombra de la situ­ació de Nozar, la immo­biliària madri­le­nya que és la prin­ci­pal acci­o­nista de l'estació i que es troba en situ­ació con­cur­sal. Boí Taüll Resort pre­senta resul­tats posi­tius fins i tot en aquests anys de crisi, però la situ­ació econòmica dels prin­ci­pals acci­o­nis­tes difi­culta la presa de deci­si­ons sobre noves inver­si­ons. Des del canvi de govern a la Gene­ra­li­tat, el gener farà un any, s'ha reo­bert el debat sobre els per­mi­sos per a una pos­si­ble ampli­ació de l'estació riba­gorçana amb 500 hectàrees més esquia­bles, un pro­jecte que el govern tri­par­tit va para­lit­zar per cri­te­ris medi­am­bi­en­tals.

A la recerca d'inver­sors

Com va expli­car aquest diari el març pas­sat, la idea té el suport de les auto­ri­tats locals, amb l'alcalde de Vall de Boí, Joan Pera­lada, al cap­da­vant, ja que aquesta ampli­ació faria més atrac­tiva l'estació per a l'entrada de nous inver­sors que subs­ti­tu­ei­xin –o que acom­pa­nyin– Nozar al cap­da­vant de l'acci­o­na­riat de l'estació.

Sis mili­ons a Baqueira

També l'estació de Baqueira Beret tenia plans d'ampli­ació que es van veure frus­trats en l'etapa ante­rior a la Gene­ra­li­tat i a què el canvi de govern fa obrir noves pers­pec­ti­ves, tot i que des de l'estació ara­nesa, amb una estruc­tura empre­sa­rial més esta­ble i amb el mer­cat immo­bi­li­ari atu­rat, no s'hi apun­ten ara per ara pres­ses en aquest sen­tit. Baquèira és l'estació que més diners ha inver­tit per a aquesta tem­po­rada, uns 6 mili­ons d'euros, la mei­tat dels quals cor­res­po­nen a la ins­tal·lació de 59 canons de neu a la ves­sant nord de l'estació.

La política de preus de les esta­ci­ons es manté esta­ble a totes les esta­ci­ons. Baqueira manté el preu per tem­po­rada de fa tres anys (900 euros). FGC apli­carà a les esta­ci­ons d'Espot i Por­tainé des­comp­tes de fins al 20% i a la Molina estre­narà un sis­tema de recàrrega en línia de for­fet.

26 de novembre o 3 de desembre

Les estacions catalanes tenen previst obrir entre el 26 de novembre i el 3 de desembre. La Molina, Baqueira i Boí Taüll tenen previst obrir el 26. La primera d'elles, a més, amb la idea d'avançar-ho si la climatologia ho permet, la qual cosa amb la nevada i la caiguda de temperatures de la primera setmana de novembre es veia possible, tot i que l'evolució dels dies següents ho ha evitat. Més prudents són a Espot, Portainé, la Molina i Port del Comte, que no engegaran motors fins al 3 de desembre.

Les estacions d'esquí nòrdic, encara més dependents de la climatologia, no han posat de moment cap data d'obertura. Les estacions d'aquesta modalitat, agrupades sota la mancomunitat Tot Nòrdic, apliquen una política comercial conjunta amb forfets de baix preu, a 100 euros la temporada i 10 el passi de dia per a adults i 5 els infants, així com promocions en escoles del Pirineu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.