Societat

Viacrucis de l'esquí

El sector prepara la campanya mirant amb preocupació els mapes del temps i la sequera financera. Boí Taüll obrirà «in extremis» gràcies a un crèdit pont, mentre el govern surt al rescat d'altres estacions

800.000 euros salven per ara Boí Taüll, en situació concursal
Vaquèira és l'única privada que aguanta amb força
El govern diu que garantirà que obri però la prefereix en mans privades
Sis de les deu estacions d'esquí són en mans públiques
La Generalitat també surt al rescat de Vallter 2000

A prin­ci­pis d'aquesta set­mana, en el moment de tan­car l'edició de Presència, el jutge del jut­jat mer­can­til número 5 de Bar­ce­lona que admi­nis­tra el con­curs de cre­di­tors Boí Taüll Resort tenia sobre la taula la pro­posta finan­cera per evi­tar el tan­ca­ment de l'estació d'esquí riba­gorçana durant aquest hivern. La pro­posta tenia tots els números a favor per pros­pe­rar, ja que els prin­ci­pals cre­di­tors, entre ells la Gene­ra­li­tat a través de l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces, hi estan d'acord. L'ope­ració con­sis­teix en la injecció de 800.000 euros a través d'un crèdit pont que ha acon­se­guit nego­ciar la prin­ci­pal acci­o­nista de l'estació, la cons­truc­tora madri­le­nya Nozar, per tal de donar liqui­di­tat a l'estació per a la tem­po­rada 2012-2013, aixe­car l'ERO tem­po­ral que afecta des de la pri­ma­vera pas­sada el cen­te­nar de tre­ba­lla­dors del com­plex d'esquí i resi­den­cial, i obrir al públic tan bon punt arribi el mes de desem­bre i comenci una tem­po­rada més de neu al Piri­neu català.

Tot i això, els dub­tes no s'han resolt sobre el futur de l'estació per a les tem­po­ra­des següents, fins que no es resol­gui de forma defi­ni­tiva el con­curs de cre­di­tors de l'estació, sol·lici­tada a l'abril d'aquest any 2012 per un pas­siu de 48 mili­ons, pro­ducte de les inver­si­ons rea­lit­za­des fa vuit anys, enfront d'uns actius de 60 mili­ons. Els res­pon­sa­bles de l'estació han insis­tit des del pri­mer moment que l'explo­tació de l'estació té cada any un resul­tat posi­tiu, però la càrrega dels deu­tes finan­cers s'ha anat fent cada cop més fei­xuga a par­tir del 2008, quan la cons­truc­tora Nozar va entrar en con­curs de cre­di­tors en ple esclat de la bom­bo­lla immo­biliària a l'Estat espa­nyol. Nozar s'hi va veure abo­cada a par­tir d'una fallida ope­ració de cons­trucció de pisos i ofi­ci­nes a Madrid de la mà de la immo­biliària Colo­nial. Durant els pri­mers moments es va valo­rar la pos­si­bi­li­tat que Boí Taüll i altres com­ple­xos d'oci i ser­veis de la cons­truc­tora (dis­posa dels cellers de vi Enate, i de com­ple­xos d'oci al nord d'Estat) pas­ses­sin a for­mar part de Colo­nial per fer front al deute, en mans lla­vors de diver­ses cai­xes i bancs de l'Estat espa­nyol.

Boí Taüll, però, es va des­vin­cu­lar del procés con­cur­sal de Nozar el 2009, amb la intenció de rene­go­ciar el deute finan­cer amb els bancs i obrir les pers­pec­ti­ves per a la incor­po­ració de nous acci­o­nis­tes amb l'esquer d'una futura ampli­ació de la zona esquia­ble amb unes 500 hectàrees més. Aquesta pun­tada enda­vant no s'ha pogut rea­lit­zar, ja que no hi ha hagut pos­si­bi­li­tat d'alleu­ge­rir la càrrega de deute per culpa de la crisi del sec­tor finan­cer, més tan­cat que anys enrere a noves ope­ra­ci­ons, ni tam­poc ha apa­re­gut un nou acci­o­nista, i el pro­jecte d'ampli­ació ha que­dat política­ment apar­cat men­tre es resol una pos­si­ble ampli­ació del parc naci­o­nal d'Aigüestor­tes i Estany de Sant Mau­rici, que podria afec­tar la zona d'ampli­ació.

Així, l'abril del 2012 i després d'una mala tem­po­rada d'esquí per culpa de la mete­o­ro­lo­gia, van escla­tar els senyals d'alarma a l'Alta Riba­gorça amb l'entrada de l'estació en situ­ació con­cur­sal i l'apro­vació d'un expe­di­ent de regu­lació d'ocu­pació tem­po­ral (ERO) que ha afec­tat els 90 tre­ba­lla­dors del com­plex d'esquí i dels hotels, que no han obert durant els mesos d'estiu.

Ara, la injecció de 800.000 euros per part del seu acci­o­nista majo­ri­tari per­me­tria tirar enda­vant la tem­po­rada sense pro­ble­mes i com­plint amb les obli­ga­ci­ons finan­ce­res. Un cop resol­tes les par­ti­des del deute finan­cer, en total l'estació neces­sita uns 2,3 mili­ons d'euros per al seu fun­ci­o­na­ment ordi­nari i les inver­si­ons, uns diners que si la mete­o­ro­lo­gia no és adversa sor­ti­ran sense pro­blema de les but­xa­ques dels esquia­dors i dels cli­ents dels hotels del com­plex. La notícia del crèdit pont acon­se­guit per Nozar ha alleu­ge­rit el ter­ri­tori. «Això per­metrà que l'estació pugui obrir, que és el més impor­tant, i atreure turis­tes i acti­vi­tat a la vall», ha dit l'alcalde de la Vall de Boí, Joan Pera­lada. Tot i això, la injecció d'aquest any no solu­ci­ona de forma defi­ni­tiva els pro­ble­mes finan­cers de l'estació. Però les ins­ti­tu­ci­ons de la comarca i les empre­ses i nego­cis que de forma indi­recta viuen de l'estació (Boí Taüll regis­tra uns 150.000 esquia­dors durant cada tem­po­rada) han gua­nyat temps men­tre, al jut­jat, empresa, admi­nis­tra­dors con­cur­sals i cre­di­tors bus­quen una sor­tida defi­ni­tiva.

La Gene­ra­li­tat vigila

Obser­vant de prop la situ­ació de Boí Taüll s'hi troba la Gene­ra­li­tat. El govern català ja ha hagut de sor­tir al res­cat d'altres esta­ci­ons d'esquí durant la dècada dels noranta i dels dos mil. En un pri­mer moment el govern va reac­ci­o­nar amb distància, afir­mant el 2008 que la situ­ació de Boí Taüll no era com­pa­ra­ble a les altres i que el seu compte de resul­tats no feia necessària una inter­venció i que el capi­tal pri­vat podria resol­dre la situ­ació sense neces­si­tat d'inter­venció pública. Però a mesura que la incer­tesa sobre la situ­ació acci­o­na­rial i finan­cera de l'estació s'ha anat allar­gant, i sobre­tot a par­tir de l'entrada en situ­ació con­cur­sal la pri­ma­vera del 2012, els mis­sat­ges del govern són més com­pro­me­sos a l'hora de tran­quil·lit­zar el ter­ri­tori, espan­tat davant el pano­rama de per­dre la prin­ci­pal acti­vi­tat econòmica de l'Alta Riba­gorça. «El govern farà tot el pos­si­ble per garan­tir la via­bi­li­tat de l'estació», ha expli­cat a Presència el dele­gat de la Gene­ra­li­tat al Piri­neu, Albert Alins. «Per a la comarca és el ser o no ser, durant sis mesos l'Alta Riba­gorça depèn pràcti­ca­ment en exclu­siva de l'estació d'esquí», subrat­lla Alins. Sap de què parla: a més de dele­gat del govern, és alcalde del Pont de Suert, capi­tal de l'Alta Riba­gorça, on es tro­ben boti­gues, res­tau­rants i tre­ba­lla­dors que durant tot l'hivern viuen al vol­tant de l'acti­vi­tat de l'estació.

La Gene­ra­li­tat par­ti­cipa del con­curs de cre­di­tors de l'estació a través de l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces, amb qui l'estació té un deute d'uns sis mili­ons d'euros. El paper del govern, explica Alins, no serà només garan­tir el cobra­ment del que s'hi deu, sinó sobre­tot arri­bar a una solució entre Boí i Taüll i la resta d'cre­di­tors (sobre­tot bancs espa­nyols i cata­lans) que garan­teixi la con­tinuïtat de l'estació amb els comp­tes sane­jats i, si és pos­si­ble, en mans del sec­tor pri­vat. Però Alins no des­carta una impli­cació major de la Gene­ra­li­tat, que par­ti­cipa direc­ta­ment en la gestió d'altres esta­ci­ons del Piri­neu que van fer fallida, tot i que subrat­lla que «són situ­a­ci­ons dife­rents i cada cas neces­sita solu­ci­ons pròpies».

Sis esta­ci­ons res­ca­ta­des

A més de Boí Taüll, al Piri­neu català hi ha altres nou esta­ci­ons d'esquí alpí. La Gene­ra­li­tat ha hagut de sor­tir al res­cat de més de la mei­tat d'elles. El govern és a hores d'ara el pro­pi­e­tari de qua­tre esta­ci­ons: Espot i Por­tainé al Pallars Sobirà, la Molina a la Cer­da­nya i l'estació de la Vall de Núria al Ripollès. I des d'aquest estiu és també l'acci­o­nista majo­ri­tari d'una cin­quena estació: Vall­ter 2000, al Ripollès.

A més, una sisena en mans públi­ques és la petita estació Tavas­can, al Pallars Sobirà, tot i que de titu­la­ri­tat muni­ci­pal.

La Vall de Núria és l'única estació pública de la Gene­ra­li­tat que no ha aca­bat en mans gover­na­men­tals per pro­ble­mes econòmics. L'estació la ges­ti­o­na­ven els Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat com a part del com­plex lúdic del cre­ma­llera i la resta d'ins­tal·laci­ons del cen­tre d'oci. La resta, esta­ven en ori­gen en mans pri­va­des però amb els pro­ble­mes finan­cers d'uns com­ple­xos que neces­si­ten grans inver­si­ons en tec­no­lo­gia de pro­ducció de neu, tele­ca­di­res i ins­tal·laci­ons, però que van néixer en molts casos amb petits capi­tals locals i de gestió fami­liar i des­vin­cu­lats de l'acti­vi­tat hote­lera, autèntica font d'ingres­sos per al sos­te­ni­ment de les esta­ci­ons.

La dècada dels noranta i sobre­tot la dels dos mil han estat un autèntic via­cru­cis per al negoci de l'esquí, que tot i la crei­xent atracció de visi­tants al llarg de les dues dècades, no ha pogut fer front pel seu compte a les for­tes inver­si­ons necessàries per man­te­nir-les ope­ra­ti­ves tots els dies de cada tem­po­rada.

En mans pri­va­des con­ti­nua l'ara­nesa Vaquèira-Beret, la gran estació del Piri­neu català, que amb uns 800.000 for­fets venuts per tem­po­rada és l'única que planta cara en ter­mes d'usu­a­ris a les grans esta­ci­ons andor­ra­nes, així com Boí Taüll a l'Alta Riba­gorça, el Port del Comte al Sol­sonès i la Mase­lla a la Cer­da­nya.

A més, a Cata­lu­nya, exis­tei­xen sis esta­ci­ons d'esquí nòrdic, amb un volum de negoci i de visi­tants molt menor que les d'esquí alpí, de gestió molt més fami­liar i molt més depen­dents de les con­di­ci­ons mete­o­rològiques que les d'esquí alpí: Aransa, Bosc de Virós, Lles, Sant Joan de l'Erm, Guils i Tavas­can, que a més de pista alpina també té espai per a l'esquí nòrdic.

Vall­ter i Sky­Pa­llars

Men­tre la Gene­ra­li­tat observa de prop el desen­llaç de la situ­ació de Boí Taüll, aquesta tem­po­rada ha pres la deter­mi­nació de sor­tir en suport de Vall­ter 2000 i posarà ja en marxa el pla de via­bi­li­tat per a les esta­ci­ons d'Espot i Por­tainé, adqui­ri­des per la Gene­ra­li­tat la tem­po­rada pas­sada sota la marca con­junta de Sky­Pa­llars.

En el cas de Vall­ter 2000, la Gene­ra­li­tat ha acor­dat adqui­rir el 60% de les acci­ons per sor­tir al res­cat de l'estació giro­nina, la qual arros­sega deu­tes per valor de 4,2 mili­ons d'euros. Un 1,8 mili­ons d'euros són deu­tes a llarg ter­mini assu­mits amb l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces. A més, el govern farà ja una pri­mera injecció de xoc en l'estació per valor de mig milió d'euros.

Aquesta tem­po­rada, a més, serà la pri­mera en què el govern català apli­carà el pla de via­bi­li­tat ela­bo­rat per a les esta­ci­ons d'Espot i Por­tainé, totes dues al Pallars Sobirà. La Gene­ra­li­tat va assu­mir el juliol del 2011 la gestió directa de totes dues esta­ci­ons i les va tras­pas­sar a Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat. L'ope­ració supo­sava el fracàs de la fórmula mixta de capi­tal pri­vat i públic que s'havia bus­cat fins lla­vors per ges­ti­o­nar les esta­ci­ons palla­re­ses, en mans de l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces per la fallida dels pro­pi­e­ta­ris ante­ri­ors. La Gene­ra­li­tat havia adju­di­cat la seva gestió con­junta a una soci­e­tat for­mada per admi­nis­tra­ci­ons i empre­ses del ter­ri­tori a les quals s'hi va afe­gir a finals del 2009 com a soci majo­ri­tari la família andor­rana Vila­do­mat, pro­pietària de Grand­va­lira. La irrupció del capi­tal andorrà no va ser sufi­ci­ent per fer front a les des­pe­ses finan­ce­res i al pla d'inver­si­ons que la Gene­ra­li­tat exi­gia al ges­tors, i l'any pas­sat va deci­dir fer un cop sobre la taula i ges­ti­o­nar-les direc­ta­ment. L'objec­tiu decla­rat és acon­se­guir reduir durant els pròxims qua­tre anys les pèrdues de l'estació, d'un milió d'euros durant els dar­rers anys. Per acon­se­guir-ho, el govern s'ha impo­sat un pla de sane­ja­ment que com­porta raci­o­na­lit­zar la des­pesa energètica i obrir par­ci­al­ment pis­tes i ins­tal·laci­ons segons la quan­ti­tat d'usu­a­ris que hi hagi, apro­fi­tar millor les ins­tal·laci­ons hote­le­res pròpies i millo­rar la gestió comer­cial i el posi­ci­o­na­ment de les esta­ci­ons palla­re­ses al con­junt del mer­cat català. Entre les mesu­res a desen­vo­lu­par hi figu­ren acords comer­ci­als amb Vaquèira-Beret i amb Tavas­can per tal de comer­ci­a­lit­zar con­jun­ta­ment els for­fets i com­par­tir cli­ents dels hotels d'unes i altres esta­ci­ons.

La Tuca canvia neu per estiu

També existeix la reconversió en el cas de les estacions d'esquí. La Tuca és una emblemàtica estació d'esquí aranesa que va tancar el 1989 i que ha estat objecte de diversos intents de reobertura, el darrer el 2007 lligat a una operació immobiliària que no va reeixir. Ara, el govern aranès i l'Ajuntament de Vielha promouen la reconversió de les instal·lacions de la Tuca, fins ara en desús, en un parc d'oci amb activitats de natura per als mesos d'estiu. El projecte, en mans de l'empresa Tucaran, suposarà una inversió de 300.000 euros i té com a objectiu trencar l'excessiva dependència del turisme d'hivern a la vall.

La Vall Fosca, amb el complex a mig fer

La crisi del totxo, que ha afectat de manera indirecte Boí Taüll pels problemes del seu accionista majoritari, també ha deixat petjada al Pallars Jussà, on Martinsa-Fadesa havia començat a construir un gran complex residencial i d'esquí a la Vall Fosca. S'hi havia de construir una pista d'esquí alpí, però la promotora va fer fallida i les pilones dels primers remuntadors han quedat a mig fer, així com els habitatges al nucli d'Espui, els hotels i el camp de golf.

Mirant el cel i la butxaca

d.m

El negoci de la neu està sotmès a una gran incertesa que impedeix fer prediccions exactes sobre els seus resultats. Aquesta gran incertesa és el temps meteorològic. Com més dies de neu hi hagi, més facturació. I quan la neu no hi és, l'any es tanca amb pèrdues. Només grans inversions en canons de producció de neu artificial pot reduir la incertesa, però mai de forma definitiva. La tecnologia avança i les estacions cada cop són més capaces de produir neu amb temperatures menys baixes. Però, tot i això, la diferència entre una gran temporada i una de pobra només se sap mirant el cel.

Les estacions d'esquí catalanes viuen aquestes setmanes molt pendents de les prediccions de llarg termini. Encara és aviat, diuen, per saber què pot passar. Però totes confien que no es repeteixi el que va passar la temporada passada.

Va ser la pitjor en deu anys: la falta de dies de neu va provocar que hi hagués 180.000 esquiadors menys que la temporada anterior. En conjunt les estacions van registrar un 13,3% menys d'esquiadors. Només Vaquèira va aguantar el tipus. Per allà van passar el 65% dels 1.175.000 esquiadors del Pirineu català. Gràcies a la seva situació en la vessant nord del Pirineu, l'estació aranesa va gaudir d'un clima més benigne i es va salvar de la sequera i les temperatures altes de la resta d'estacions, i només va reduir d'un 1,43% el nombre de visitants respecte de la temporada anterior. Tot i així, les alarmes també van sonar ben fortes a Vaquèira en l'inici de temporada, que no es va poder fer pel pont de la Puríssima per falta de neu i una setmana abans de Nadal encara no havia caigut ni una volva de neu. Les autoritats araneses es van arribar a plantejar sol·licitar la declaració de zona catastròfica davant la perspectiva d'una temporada en blanc.

Aquest any, la neu ja ha fet una tímida aparició a finals de novembre. La setmana passada es van registrar les primeres precipitacions en forma de neu a les cotes altes i fins als 2.000 metres, en comarques com el Pallars Jussà o l'Alta Ribagorça, la neu també ha fet acte de presència.

L'enfarinament ha coincidit amb la fi de les campanyes d'estiu, a les quals es dediquen pràcticament totes les estacions com a complement de temporada al negoci fort de l'esquí. Les estacions faran balanç d'aquesta campanya durant els pròxims dies i anunciaran les inversions i novetats que es trobaran els esquiadors aquest hivern. Modalitats d'estalvi en els forfets de temporada i la comercialització conjunta d'algunes estacions seran algunes de les novetats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.