Societat

Lleida lidera la llista de zones amb més projectes de recuperació de la memòria històrica

La inversió que la demarcació de Lleida va rebre l'any passat del Departament va ser de 478.961 euros i aquest any prop d'un milió per la construcció de la Xarxa d'Espais de Memòria de Catalunya. Es tracta d'una xarxa de rutes i espais de memòria recuperats i senyalitzats a tot el país amb l'objectiu de fer-los visitables, recuperar la memòria democràtica i contribuir al desenvolupament local. La voluntat del Departament és que l'any 2010 s'hagin recuperat i senyalitzats els principals espais i rutes de memòria de la demarcació de Lleida.

Entre els projectes destacats de l'Alt Pirineu i Aran hi ha el centre d'interpretació 'Els Pirineus en guerra' que es farà a la Pobla de Segur (Pallars Jussà). Aquest centre combinarà la investigació, la difusió i la memòria històrica i actuarà com a centre de referència des d'on dirigir els visitants als diferents espais i itineraris senyalitzats. També destaca la Presó-Museu 'El Camí de la Llibertat' inaugurat al 2007 que prepara una pròxima ampliació amb una sala per reflectir l'odissea dels refugiats jueus i a reflexionar sobre l'Holocaust.

L'Ajuntament de Sort també vol recuperar l'antiga presó de dones on en van empresonar 159 entre 1940 i 1944.

A la Val d'Aran destaca el projecte dels maquis a l'octubre de 1944. Volen posar en valor la presència a la Val d'Aran de batallons de treballadors primer i una colònia penitenciària més tard que, entre 1938 i 1944, van utilitzar presoners republicans per acabar les obres del túnel de Vielha i la lluita dels maquis.

A la Vall Cardós s'està creant un punt d'informació de la guerra i la postguerra a la Vall. El projecte inclou una exposició permanent sobre la Vall Cardós durant la Guerra Civil i la postguerra incidint en l'estada del Regiment Pirinenc número 1, l'exili pallarès de 1938, l'arribada de jueus evadits de l'Europa ocupada pels nazis i la construcció de la Línia de Defensa dels Pirineus.

El Govern destinarà 265.314 euros al projecte per ubicar un centre d'interpretació sobre els camps de concentració franquistes a l'edifici de la Universitat de Cervera, utilitzat com a camp de concentració per a persones republicanes i refugiats estrangers que fugien dels nazis. A la Noguera es treballa en un estudi i recuperació d'espais de memòria a la zona centre sud del cap de pont de Balaguer. Es tracta d'un treball de continuïtat amb la tasca iniciada a la zona del Merengue de Camarasa i que compta amb l'assessorament de la Universitat de Lleida i pretén posar en valor el patrimoni bèl·lic.

L'Ajuntament de les Borges Blanques impulsa un equipament patrimonial centrat en la figura de Francesc Macià i la seva relació amb les Borges Blanques. El centre es vol convertir en un punt de referència per a l'estudi i coneixement d'aquesta figura de la història de Catalunya. L'Ajuntament de Lleida impulsa un projecte de recuperació i dignificació de les fosses comunes del cementiri de la ciutat.

A tot Catalunya s'estan fent 62 projectes de recuperació del patrimoni memorial impulsat per ajuntaments o consells comarcals per un import de 2,5 milions d'euros. Per vegueries; a l'Alt Pirineu i Aran (14), a Lleida (12), a Barcelona (11) a Terres de l'Ebre (8) a Tarragona (7) a la Catalunya Central i Girona (5)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
societat

La salsitxa haurà d’esperar

barcelona
societat

Acte de cloenda del programa “No et fumis la salut” de l’Oncolliga

girona

El govern espanyol atura l’aprovació de la nova Selectivitat

barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Més tempestes

barcelona
societat

Digitalitzen la recollida de residus porta a porta dels comerços, a Sant Feliu de Guíxols

sant feliu de guíxols
societat

Investiguen un suposat tracte de favor en unes oposicions a sergent de la Policia Local de Lloret de Mar

lloret de mar
infraestructures

Renfe licita per més de 17 milions les obres de la base de manteniment a l’estació de Ripoll

ripoll

L’advocacia demana un pacte per modernitzar la justícia i evitar el “col·lapse”

BARCELONA

Sense dutxes ni rentapeus a les platges metropolitanes de Barcelona

barcelona