Societat

El servei de teleassistència de la Creu Roja cobreix més d'onze mil persones grans

El perfil majoritari de l'usuari del servei és una dona d'uns 85 anys

Només el 6% de trucades són per una emergència i la meitat són per parlar amb algú

El servei de teleassistència domiciliària de la Creu Roja a Catalunya , que es va posar en marxa fa 25 anys, atén actualment 11.042 persones. Són persones grans que viuen soles i amb aquest servei saben que si tenen algun problema només prement un botó donen un senyal d'alerta al Centre de Coordinació de la Creu Roja , que activa tots les recursos que calen en cada cas. La gran majoria d'usuaris –el 80%– són dones i la mitjana d'edat és de 85 anys.

Margarita Sardà, una veïna de Caldes de Montbui (Vallès Oriental) de 80 anys, fa un any i mig que té la teleassistència. “Vaig caure una nit al bany i vaig estar sis hores que no em podia moure. Fins que la meva filla petita em va trucar al matí i va veure que no contestava, ningú sabia que jo no estava bé”, recorda la Margarita. Aquell fet va portar-la a ella i família a prendre la decisió d'instal·lar-se la teleassistència. El primer que fa quan entra a casa és penjar-se el penjoll amb l'alarma del botó vermell al coll. “Estic més tranquil·la i ho estan els meus fills també. Sé que a qualsevol hora m'atendran d'una manera molt ràpida i eficient”, assegura convençuda.

La Margarita té tres fills, però diu que cadascú ha de fer la seva vida. “Sé que si els necessito els tinc aquí”, assenyala. De fet, si ella activa l'alarma, des de la Creu Roja avisen els fills. En un any i mig ho ha hagut de fer dues vegades: una nit va demanar ajuda perquè tenia una grip molt forta i una ambulància la va traslladar a l'hospital de Mollet, i un altre cop, es va espantar perquè tenia molt de mal de panxa i la va anar a visitar una doctora “molt agradable”.

Coincidint amb el Dia Internacional de la Gent Gran, l'1 d'octubre, 650 persones, entre elles la Margarita, van fer una excursió al monestir de Montserrat. També van celebrar els 25 anys de la teleassistència domiciliària. A més d'aquest servei, la Creu Roja té el programa VBellesa Activa per acompanyar gent gran amb la promoció d'hàbits saludables, la participació a la comunitat i, si cal, facilitar-los la cobertura de les necessitats bàsiques. Segons un estudi de l'entitat del 2012, el 33% de persones grans han hagut d'ajudar algun familiar.

Iniciativa que creix

Si l'any 1993 hi havia 1.178 persones amb teleassistència, actualment són 11.042. També s'ha elevat l'edat mitjana dels usuaris, que ha passat de 78 a 85 anys. El que s'ha mantingut és que la gran majoria –vuit de cada deu– són dones. La majoria de trucades (51%) són només per conversar i un 6% responen a situacions d'emergència.

LES XIFRES

40.692
persones grans
va atendre la Creu Roja l'any passat a Catalunya en diferents programes d'atenció i acompanyament.
25
anys
fa que la Creu Roja a Catalunya va posar en funcionament el servei de teleassistència a domicilis.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia