Societat

Memòria

Rierada sense aclarir

Ha fet deu anys que a Calella l'aigua va arrossegar 46 cotxes aparcats a la riera

L'avís meteorològic i la cadena que prohibia el pas, punts sense resoldre

Eren poc més de les nou del ves­pre del 25 d'agost del 2006. Una típica nit d'estiu a la turística zona de la riera Capas­pre de Cale­lla amb les ter­ras­ses dels bars i res­tau­rants ple­nes a ves­sar. Sense previ avís, una avin­guda d'aigua va bai­xar amb força per la riera i es va endur cap a la desem­bo­ca­dura una qua­ran­tena de cot­xes com si fos­sin de joguina. La rie­rada, pro­ducte d'una tem­pesta que en només vint minuts va des­car­re­gar 37 litres per metre qua­drat, també va fer malbé el mobi­li­ari dels esta­bli­ments i va inun­dar bai­xos de cases i boti­gues. Els més afec­tats, però, van ser els vehi­cles esta­ci­o­nats –la majo­ria de gent de fora del muni­cipi–, que van que­dar des­tros­sats. L'estona que va pas­sar fins que es va com­pro­var que no hi havia cap víctima es va fer eterna. L'epi­sodi, el pit­jor i l'últim d'aques­tes dimen­si­ons que es recor­den al nord del Maresme, va pre­ci­pi­tar l'espe­rada obra de cana­lit­zació i poste­rior urba­nit­zació d'aquesta artèria urbana que ha esde­vin­gut un dels punts més con­cor­re­guts de la ciu­tat. Tot i l'impor­tant i mas­siu cobri­ment infor­ma­tiu que es va fer del cas, però, mai es van poder acla­rir alguns dels punts clau del sinis­tre. En con­cret, en el dia d'avui encara es man­te­nen ver­si­ons con­tra­dictòries sobre l'hora en què va arri­bar l'alerta mete­o­rològica a Cale­lla i es des­co­neix qui i en quin moment va treure la cadena que impe­dia l'apar­ca­ment dels vehi­cles a la riera. El res­pon­sa­ble del ser­vei Mete­o­mar del Con­sell Comar­cal, Quim Serra, recorda molt bé aque­lla nit. “A la tarda vam veure com s'apro­xi­mava la tem­pesta per la zona de Berga i vam aler­tar els muni­ci­pis del nord del Maresme com a mínim una hora abans que passés tot”, pun­tu­a­litza Serra, que recorda que es va enviar un SMS a l'únic telèfon habi­li­tat a Cale­lla per a aquest tipus de comu­ni­ca­ci­ons. “L'avís es va donar amb temps, des­co­nec per què lla­vors es va dir que no se n'havia tin­gut constància fins pocs minuts abans de les nou del ves­pre, quan ja hi havia poc a fer”, repe­teix. Serra hi afe­geix que des de la rie­rada, el ser­vei mete­o­rològic del Con­sell Comar­cal del Maresme dis­posa de tres telèfons habi­li­tats per donar les aler­tes cor­res­po­nents al muni­cipi.

L'alcalde de Cale­lla en aque­lla època, Josep Basart (ERC), manté que l'avís va arri­bar tard perquè la poli­cia pogués actuar i treure els cot­xes de la riera. “Des­co­nec què va pro­vo­car aquest lapse de temps, perquè la tru­cada es va fer a la poli­cia local, però no des­carto que hi hagués algun pro­blema amb la línia telefònica”, asse­nyala. Basart con­firma que l'Ajun­ta­ment no va obrir cap inves­ti­gació res­pecte a aquesta qüestió. L'altre cap per lli­gar que no s'ha resolt mal­grat els anys pas­sats fa referència a la cadena que hi havia en un dels extrems de la riera per evi­tar que els vehi­cles hi acce­dis­sin. En aquest espai estava pro­hi­bit dei­xar-hi el cotxe i, a banda de la cadena, hi havia senyals que aler­ta­ven de les avin­gu­des sob­ta­des d'aigua. “Recordo que al matí estava posada, però a la tarda algú la va treure i no sé si la van arri­bar a tallar”, fa memòria l'ara exal­calde. Josep Basart reco­neix que hi havia certa per­mis­si­vi­tat pel que fa a per­me­tre que els cot­xes entres­sin a la riera i que en cap cas se'ls mul­tava. En una zona turística com aquesta sem­pre hi havia pro­ble­mes per tro­bar apar­ca­ment. “Crèiem que ja hi havia prou senyals que aler­ta­ven del perill i que si els con­duc­tors hi apar­ca­ven ho feien sota la seva res­pon­sa­bi­li­tat”, comenta, i hi afe­geix que aquell estiu la cadena es va tor­nar a posar a lloc i que cap cotxe es va atre­vir a entrar a la riera. Es dóna el cas, però, que l'ins­pec­tor en cap de la poli­cia, Joan Vila­de­mat, havia pre­sen­tat poc temps abans de l'inci­dent un informe en què es reco­llia la neces­si­tat de pro­hi­bir de forma taxa­tiva apar­car cot­xes a la riera.

La nova riera
El juny del 2006 l'Ajuntament de Calella ja havia aprovat el projecte de canalització de la riera Capaspre, que deixava enlaire la posterior urbanització. Una actuació que, finalment, es va fer amb els recordats plans de Zapatero i que es va inaugurar a finals del 2009, quan l'alcalde era Josep Maria Juhé (PSC).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia