Medi ambient

Polèmica per un ral·li al massís de les Gavarres

Propietaris i administracions critiquen la disputa d'una prova francesa pel risc d'incendi i els problemes d'accés i informació

Tenia tots els permisos, i l'organització i alguns ajuntaments en valoren l'impacte econòmic

Els canvis dins la llei òmnibus n'han permès la disputa de la prova.

Aquest últim cap de setmana es va fer al massís de les Gavarres la segona edició del Ral·li Terres de Catalunya, una prova del campionat francès de ral·lis de terra que també puntuava per al campionat català. Amb seu a Platja d'Aro, gairebé un centenar de cotxes van recórrer dissabte i diumenge els camins que travessen el massís, passant per municipis com ara Cruïlles-Monells-Sant Sadurní de l'Heura, Cassà de la Selva, Caldes de Malavella i Santa Cristina d'Aro.

Això ha generat una gran polèmica entre administracions, propietaris i usuaris del massís, molts dels quals no veuen de bon ull la celebració d'una prova d'aquesta mena en ple espai natural protegit. Es critica la falta d'informació, els problemes d'accés a les finques i també haver generat un risc d'incendi una massificació en un espai molt sensible. La Federació d'ADF demana que se'ls tingui en compte i s'ofereixen a col·laborar, tot i que mantenen que caldria un canvi de dates per no fer-lo en una època tan propera a l'estiu. De fet, durant la prova es va incendiar un vehicle, si bé el foc no es va propagar. Pel que fa a l'Associació de Gestors Forestals de les Gavarres, que agrupa els propietaris, reclamen que es compensi el massís d'alguna manera, i el seu president, Melcior Soler, ho va precisar: “No estem en contra que s'hi facin activitats, però això porta gent que ocupa espais privats, i això no té cap retorn per al territori del massís.” Qui també s'ha mostrat especialment indignat és el Consorci de les Gavarres, al qual no es va informar en cap moment de la disputa de la prova; el president, Josep Perich, ha explicat: “El massís no és el lloc més adequat, i no ho vam veure bé.” Per la seva banda, la comissió formada pels diversos ajuntaments ha enviat un escrit de protesta al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural. En el text s'enumeren els problemes que genera un ral·li, com ara el desgast de pistes forestals, soroll, deixalles, risc d'incendis..., i es mostren el desacord amb la disputa de la prova. També s'exigeix que es torni el medi natural al seu estat anterior, entre altres coses.

Permisos en regla

En tot cas, la prova tenia els permisos de les diverses administracions, com ara del mateix departament. Jordi Aurich, director dels serveis a Girona, va explicar ahir que es van demanar diversos condicionants i que els organitzadors tenien tots els papers en regla. En tot cas, reconeix: “Hi ha coses que han fallat perquè hem rebut queixes per desperfectes o ocupació de terrenys privats.” Els ajuntaments, tret d'alguns casos com ara Santa Cristina i Vall-llobrega, també van donar els permisos corresponents, i ahir alguns també admetien que no tot havia anat com s'esperaven, perquè hi havia propietaris que dissabte van trobar-se camins tallats. El més satisfet era Platja d'Aro, que va centralitzar tota la logística. Precisament, altres ajuntaments i entitats es van queixar que els beneficis econòmics de la prova i la presència d'unes 4.500 persones, sobretot franceses, han repercutit gairebé exclusivament a Platja d'Aro.

Els organitzadors, l'empresa Myron Racing de Fornells, van valorar ahir com un èxit la prova, i van destacar que es van seguir tots els protocols i exigències de seguretat de la Generalitat. Marc Labarta admetia que hi ha aspectes a millorar, com ara la coordinació amb les ADF i la informació a alguns propietaris: “Entenc algunes queixes, i són coses en què hem d'avançar perquè en propers anys tot surti millor”, va dir, i va destacar també l'impacte econòmic. Aquesta prova s'ha pogut fer gràcies als recents canvis de la llei òmnibus que facilita l'accés motoritzat en espais naturals protegits.

ICV porta el tema al Parlament

El grup d'ICV-EUiA ha portat aquest tema al Parlament, on ha presentat un seguit de preguntes al govern referents a la prova. Demana conèixer qui ha donat els permisos i amb quins criteris, si s'han tingut en compte les recomanacions dels Bombers, si existien les preceptives autoritzacions de pas dels propietaris, i si el govern creu que aquesta “és una manera de potenciar el patrimoni natural en una zona tan sensible com són les Gavarres”. El diputat Joan Boada va acusar ahir el govern de ser “permissiu” i convertir el territori “en una mercaderia”: “No s'entén com en una situació de risc d'incendis s'autoritzi això, amb la massificació que porta una prova així”, ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona