Medi ambient

El tractament contra la mosca negra es retarda

L'elevat cabal de l'Ebre impedeix la realització de mostrejos als tècnics del Copate

Enguany s'actuarà contra el mosquit a la punta de la Banya

L'ele­vat cabal del riu Ebre impe­deix als tècnics del Con­sorci de Polítiques Ambi­en­tals de les Ter­res de l'Ebre (Copate) fer mos­tre­jos i començar els trac­ta­ments con­tra la mosca negra. Tot i que el dis­po­si­tiu tècnic ja està adju­di­cat –els trac­ta­ments es fan amb un helicòpter– i que el mes de febrer pas­sat ja es van loca­lit­zar lar­ves de mosca negra als macròfits del riu, la cres­cuda ho fa impos­si­ble. “Amb més de 500 metres cúbics per segon és perillós fer un mos­treig, i el trac­ta­ment no seria efec­tiu”, ha expli­cat el direc­tor de l'àrea de salu­bri­tat pública del Copate, Raül Escosa.

El cabal de l'Ebre al seu pas per l'estació d'afo­ra­ment de Tor­tosa era ahir de 1.129 metres cúbics per segon, segons la Con­fe­de­ració Hidrogràfica de l'Ebre (CHE). Un cabal que es man­tindrà els pròxims dies davant la pre­visió de plu­ges a la capçalera de l'Ebre, per la qual cosa la CHE ha pro­gra­mat un desem­bas­sa­ment con­tro­lat del pantà de Mequi­nensa. De moment, el Copate no té data per fer el pri­mer trac­ta­ment de l'any con­tra els simúlids, tot i que la pri­mera gene­ració de mosca després de l'hivern ja no es podrà eli­mi­nar. “La mosca negra fa la pri­mera eclosió al febrer i lamen­ta­ble­ment enguany tam­poc hi hem pogut actuar”, ha dit Escosa.

El Copate també lamenta que encara no han cobrat l'apor­tació de la Gene­ra­li­tat per l'exe­cució dels trac­ta­ments con­tra la mosca negra de l'any pas­sat. Pel que fa al pres­su­post per com­ba­tre la plaga entre el 2015 i el 2017, és de 2,1 mili­ons d'euros. En el cas del Segre, ja s'han fet les pros­pec­ci­ons i els trac­ta­ments començaran d'aquí a pocs dies.

D'altra banda, enguany i per pri­mera vegada es com­ba­tran els mos­quits a la punta de la Banya. L'actu­ació s'ha acor­dat després del focus que es va gene­rar l'estiu pas­sat en aquest espai natu­ral i que va crear pro­ble­mes als muni­ci­pis d'Alca­nar i la Ràpita. El Copate cal­cula que s'haurà de trac­tar una zona d'entre 125 i 158 hectàrees, i encara s'ha de deter­mi­nar qui assu­mirà el cost de l'actu­ació. Per la seua banda, els ajun­ta­ments ges­ti­o­nen els per­mi­sos amb el Parc Natu­ral del Delta.

LA XIFRA

1.129
metres cúbics
per segon és el cabal que portava l'Ebre ahir al seu pas per l'estació d'aforament de Tortosa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia