Medi ambient

El govern impulsa dues vies verdes noves a la demarcació

El Departament de Territori i Sostenibilitat redactarà el projecte de carril bici de la Noguera Pallaresa en el període 2016-2018

També es vol crear la Via InterCatalunya, un ruta de 298 quilòmetres que unirà Lleida i Girona

El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat impul­sarà dues rutes noves per a ciclis­tes a la demar­cació de Lleida durant el període 2016-2018. El pri­mer dels pro­jec­tes que es vol enge­gar és el car­ril bici de la Noguera Palla­resa, una via ciclista que unirà les pobla­ci­ons de Sort i Rialb (Pallars Sobirà). Un cop s'hagi apro­vat l'estudi, començarà l'exe­cució de les obres.

Paral·lela­ment, en l'agenda per aquesta legis­la­tura la con­se­lle­ria manté la cre­ació de la Via Inter­Ca­ta­lu­nya, una ruta de 298 quilòmetres que unirà les ciu­tats de Lleida i Girona per un cor­re­dor trans­ver­sal apro­fi­tant diver­ses car­re­te­res de poca inten­si­tat de trànsit, camins rurals i vies urba­nes. Actu­al­ment ja s'està tre­ba­llant en el pro­jecte de senya­lit­zació d'aquesta via.

El depar­ta­ment, de fet, des­ti­narà més de 4 mili­ons d'euros fins al 2018 a ampliar la xarxa de car­rils bici i vies ver­des arreu del ter­ri­tori. Una bona part de la dotació es dedi­carà a lici­tar les obres de la via verda la C-31, entre Vila­ma­lla i Figue­res (Alt Empordà); la via ciclista de la car­re­tera BV-5301, al vol­tant de Santa Maria de Palau­tor­dera (Vallès Ori­en­tal) i un tram de la via ciclista del Ter.

Tota la costa en bici­cleta

A més, durant la legis­la­tura també es redac­ta­ran set estu­dis i pro­jec­tes més per a ciclis­tes. Un és el car­ril bici de la Noguera Palla­resa. Pel que fa a la resta d'ini­ci­a­ti­ves, des­taca espe­ci­al­ment el car­ril bici del Maresme, una via de 56 quilòmetres que unirà Bada­lona amb Bla­nes. D'aquest pro­jecte, se n'ha començat a redac­tar un estudi previ.

Segons les últi­mes dades del Baròmetre de la Bici­cleta 2015, l'ús més habi­tual d'aquest mitjà a Cata­lu­nya està rela­ci­o­nat amb el lleure i el turisme (63%). Per tal de poten­ciar més aquesta acti­vi­tat, la con­se­lle­ria té pre­vist impul­sar dues grans rutes ciclis­tes durant els pro­pers anys. Una és la Via Inter­Ca­ta­lu­nya, i l'altra, la Via Medi­terrània-Euro­Ve­lo8, un eix de 350 quilòmetres paral·lel a la costa medi­terrània entre la Jon­quera (Alt Empordà) i Cas­telló (Plana Alta). D'aquest tram, ja està en ser­vei des del 2013 el tram entre la fron­tera fran­cesa i la població de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) dins la ruta ciclo­turística Piri­n­e­xus. La resta del pro­jecte està força avançat –de fet, ja s'ha com­ple­tat l'estudi previ d'alter­na­ti­ves per habi­li­tar la via–, però encara hi falta l'últim impuls perquè tin­gui el vis­ti­plau.

Més de 2,5 mili­ons de cata­lans són usu­a­ris de la bici­cleta. D'aquests, prop de 500.000 la uti­lit­zen diària­ment per a acti­vi­tats de lleure, oci o des­plaçaments quo­ti­di­ans. A més, un 56,8% de la població té una bici­cleta per a ús per­so­nal i el 40,8% en són usu­a­ris freqüents, una pro­porció que es manté rela­ti­va­ment esta­ble en relació amb les enques­tes que el Baròmetre de la Bici­cleta ha fet durant els últims anys.

LES XIFRES

4
milions
d'euros és el que el Departament de Territori i Sostenibilitat destinarà fins al 2018 a ampliar vies verdes.
500.000
catalans
són els que diàriament utilitzen la bicicleta per activitats de lleure, oci o desplaçaments quotidians.

Tretze carreteres compartides

El Departament de Territori i Sostenibilitat ja ha instal·lat en tretze itineraris de la xarxa de la Generalitat i de les diputacions la senyalització específica dissenyada per avisar els conductors en les carreteres amb una elevada afluència de ciclistes, les anomenades carreteres compartides.

Els itineraris que estan senyalitzats són la C-31z, entre Torroella de Fluvià i la Tallada d'Empordà; la ruta de les Gavarres; Costes del Garraf; la ruta del Vallès; la ruta entre el Baix Camp i el Priorat, la vall de Llémena; Viladrau (GI-520 i GI-543); l'N-II al Baix Maresme; la C-31 sud; la BV-1415 i BV-2041 (carretera de Begues); l'L-500 i L-501; i la BV-1201, entre Martorell i Olesa de Montserrat.

Durant les properes setmanes es col·locarà aquesta senyalització a l'N-340, entre Avinyonet del Penedès i Vallirana, a partir d'un requeriment del departament al Ministeri de Foment a petició de les entitats de la bicicleta. Creada el 2007, en la Mesa de la Bicicleta de Catalunya es reuneixen representants d'institucions, administracions públiques, associacions d'usuaris, empreses i entitats amb l'objectiu de treballar conjuntament per la promoció de l'ús de la bicicleta com a mitjà per aconseguir una mobilitat més sostenible a tot el territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia