Infraestructures i serveis

Infraestructures

Les cues revifen el debat per la variant de la C-14

La Generalitat disposa d'un projecte d'obres per desviar el trànsit dels nuclis urbans, però el manté desat

Els crítics a la circumval·lació al·leguen que sense cotxes els municipis patirien una pèrdua econòmica

El Ser­vei Català del Trànsit (SCT) informa de manera deta­llada de les prin­ci­pals incidències viàries que es regis­tren a les car­re­te­res del país. En aquest con­text, al mapa de reten­ci­ons hi apa­rei­xen amb freqüència un seguit de punts con­flic­tius de les car­re­te­res llei­da­ta­nes. Són les rutes que bai­xen de les esta­ci­ons d'esquí i que, en tem­po­rada d'hivern, sofrei­xen rei­te­rats col·lapses cir­cu­la­to­ris. L'últim epi­sodi de cues, aquest cap de set­mana, ha tor­nat a posar sobre la taula el debat sobre la neces­si­tat d'habi­li­tar una vari­ant que desviï el trànsit de dins dels nuclis urbans. La solució al pro­blema no es pre­veu sen­zi­lla.

El cap de set­mana pas­sat va ser espe­ci­al­ment caòtic a les car­re­te­res que con­du­ei­xen cap al Piri­neu. El prin­ci­pal embús va con­cen­trar-se a la C-16, el cone­gut eix del Llo­bre­gat, que con­necta les sor­ti­des de Bar­ce­lona amb el túnel del Cadí. Els gai­rebé trenta quilòmetres de cua que s'hi van des­en­ca­de­nar van eclip­sar la resta d'incidències que hi havia a la xarxa viària del país. Ara bé, Trànsit va infor­mar que, també a la demar­cació de Lleida, la cir­cu­lació era espessa. La C-14, a l'altura de Ponts i d'Organyà, va con­cen­trar les prin­ci­pals difi­cul­tats. No és una nove­tat. Aquesta car­re­tera cana­litza el trànsit que baixa del Pallars Sobirà i de la Val d'Aran per la C-13 i l'N-260 i ha d'absor­bir, també, l'ingent volum de vehi­cles que pro­ve­nen d'Andorra. En aquest sen­tit, el trànsit andorrà ja ve mol­tes vega­des alen­tit des de la Seu d'Urgell. Així ho recull l'obser­va­tori del SCT, que des­taca l'N-145 a la con­fluència de Cata­lu­nya i Andorra com un dels punts on es pro­du­ei­xen com­pli­ca­ci­ons cir­cu­latòries amb freqüència.

La C-14, que dis­corre paral·lela al riu Segre, no dona l'abast per engo­lir l'allau de vehi­cles que bai­xen del Piri­neu i el trànsit avança a pas de for­miga. Organyà repre­senta un embut impor­tant. El SCT té cal­cu­lat que les reten­ci­ons hi són cons­tants i que no és estrany que en sen­tit sud s'arri­bin a gene­rar cues de fins a deu quilòmetres. Fins a Coll de Nargó, una distància de cinc quilòmetres, la filera de cot­xes és com­pacta. El trànsit encara s'alen­teix més quan s'apro­xima a Oli­ana i, sobre­tot, a Ponts. En aquest punt es forma un altre coll d'ampo­lla, ja que els vehi­cles que cir­cu­len per la C-14 entren en àrea urbana i es tro­ben amb els que bai­xen de Tremp i del Pallars Jussà per la comar­cal 1412-b.

Ton Cape­lla­des, de la pla­ta­forma anti­va­ri­ant Sal­vem Ponts, apunta: “Nosal­tres l'única font d'ingres­sos que tenim és el turisme. A Ponts som 2.700 habi­tants i hi ha almenys 25 res­tau­rants. Si ens tre­uen la car­re­tera, ens tre­uen l'invent.” Cape­lla­des apunta que si s'activa el pro­jecte de vari­ant –vegeu la peça adjunta– l'opo­sició serà ferma.

LA XIFRA

30
Milions d'euros de cost preveu el projecte de variant de la C-14 que té redactat la Generalitat.

LA FRASE

L'única font d'ingressos que tenim és el turisme. Sense carretera ens treuen l'invent
Ton Capellades Plataforma Salvem Ponts

Diferents teories contra la variant

La Generalitat té endreçat en un calaix el projecte de construcció de variants a la carretera C-14 a Ponts i Artesa de Segre. Al·lega que totes dues viles tenen cruïlles de diversos eixos viaris dins els seus nuclis urbans, que en congestionen el trànsit. En el cas de Ponts es xifra el volum de trànsit en més de nou mil vehicles diaris. El desembre del 2005 la Generalitat va adjudicar la redacció dels estudis informatius i d'impacte ambiental de les variants de Ponts, Coll de Nargó i Organyà en l'eix de la C-14. Una obra de 8,3 quilòmetres i d'uns 30 milions d'euros de cost.

L'oposició local al projecte, sobretot a Ponts, on s'al·lega que sense trànsit pel nucli el poble patirà una forta davallada de la seva activitat econòmica, manté temporalment aturat el projecte.

A les comarques de Lleida hi ha un altre exemple de moviment antivariant. És el cas de l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. Per reduir l'alta sinistralitat que registra aquesta saturada via –dotze mil vehicles diaris–, hi ha hagut propostes per desdoblar la carretera però les veus contràries a més infraestructura defensen que la solució està en l'alliberament del peatge de l'AP-2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia