La factura ja puja a 198 milions d'euros

El cost de la línia del TAV entre Montblanc i la Riba ja ha triplicat el pressupost original, fins als 37 milions per quilòmetre

Almenys 197,84 milions d'euros, segons les mateixes dades oficials. Així ho afirmava el secretari d'estat d'Assumptes Constitucionals i Parlamentaris, José Luis de Francisco, en una resposta signada el 2 d'octubre del 2009 a la pregunta que, el 21 d'abril, li havia formulat per escrit el diputat tarragoní del PP, Francesc Ricomà, al Congrés dels Diputats, sobre el cost total de les obres del TAV al tram entre Montblanc i la Riba.

El desglòs es feia en la mateixa contesta (vegeu també la cronologia de sota): els 63,4 milions que va costar l'adjudicació original, 3,8 per sota del preu de licitació, van acabar sent finalment 68,9 milions a l'hora de la liquidació, per algunes modificacions ja introduïdes durant l'execució del projecte. Els problemes detectats als túnels a principi del 2003, quan encara no s'havia entregat l'obra, ja van resultar el primer maldecap seriós, ja que van obligar a redactar i posar a licitació uns treballs de reforç que també van afectar –encara que de biaix– una petita part d'un tercer túnel –el de Puig Cabrer– que ve a continuació dels altres dos, però que anava inclòs en el subtram següent, el V. Els treballs es van adjudicar per 70,6 milions d'euros –10 menys que el preu de sortida–, però la licitació final també acabaria sent més cara: 82,3 milions d'euros.

Resolts els problemes als túnels, i quan tot just acabava d'entrar en servei la línia, a principi del 2007 es va obrir un altre front amb els aixecaments del viaducte del Pont de Candi. Aquell mateix any ja es van fer «treballs puntuals de manteniment preventiu», que Adif fins ara mai havia volgut quantificar –adduint que formaven part del manteniment de tota la línia–, però que la resposta parlamentària quantifica en 2,9 milions. Res més que un tastet, de fet, dels 43,6 milions –tres menys que el preu de licitació– en què s'han pressupostat les obres actuals... sempre que, com ha passat en els casos anteriors, no s'acabin encarint en la liquidació final.

Tant com l'A-27 sencera

Els gairebé 200 milions que hauran costat aquests 5,3 quilòmetres de TAV suposen un cost per quilòmetre de 37,3 milions, una quantitat equivalent a tot el que el govern ha destinat enguany per als municipis de la demarcació de Girona dins del Pla Únic d'Obres i Serveis (PUOSC). Però és que el cost total equival al pressupost sencer dels 30 quilòmetres d'autovia que s'estan executant entre Tarragona i Montblanc, l'A-27, que inclouen també dos túnels a Lilla. Uns 200 milions també és el que estima la Generalitat que costarà el Tramcamp en la primera fase, o tot el que ha costat el flamant sincrotró.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona