Infraestructures i serveis

25 anys de la variant cristinenca

SOLUCIÓ · Avui fa un quart de segle de l’obra que va posar fi a les cues urbanes a la Costa Brava centre PROCÉS · Va culminar el traçat des de Palamós, Sant Antoni i Platja d’Aro

La posada en ser­vei de la vari­ant de Santa Cris­tina d’Aro, avui fa tot just 25 anys, va con­tri­buir a pal·liar un dels mals endèmics de la Costa Brava cen­tre, les cues de vehi­cles que con­ver­tien en un veri­ta­ble via­cru­cis qual­se­vol des­plaçament. Ja no només per arri­bar-hi des de Girona o Bar­ce­lona, els caps de set­mana des de Set­mana Santa fins a final d’estiu, sinó per fer qual­se­vol tra­jecte quo­tidià dins dels muni­ci­pis del lito­ral de Platja d’Aro, Sant Antoni de Calonge, Palamós o Santa Cris­tina d’Aro.

El tram de Santa Cris­tina es va fer espe­rar fins al 17 de juny del 1994, i va ser espe­ci­al­ment estratègic perquè per­me­tia enllaçar sense semàfors, final­ment, tot el tram entre Mont-ras i Lla­gos­tera –cap a Girona– i l’eix fins a l’AP-7 –a Maçanet.

En rea­li­tat, però, el seguit de vari­ants al lito­ral del Baix Empordà havia començat una dècada abans, el 1981, amb els pri­mers dis­senys sobre plànols i la com­ple­xi­tat que cada muni­cipi recla­mava la solució, però el traçat que pre­fe­ria cadascú no sem­pre encai­xava amb les pers­pec­ti­ves d’expansió urbanística del con­sis­tori veí –ales­ho­res una pri­o­ri­tat al davant dels valors ambi­en­tals, que avui pesen més.

Aquell any els res­pon­sa­bles de Car­re­te­res comp­ta­ven que en “qua­tre o cinc anys” la vari­ant esta­ria enlles­tida. Com sol pas­sar, però, en fal­ta­ven uns quants més.

Una dècada d’espera

El pri­mer tram, del pla de Vall-llo­brega i Palamós fins a l’entrada de Sant Antoni, es va obrir al trànsit l’1 de juliol del 1983. I va ser molt cele­brat al poble, però d’entrada només va ser­vir per tras­lla­dar les cues a Sant Antoni i Platja d’Aro. El segon tram, que ja per­me­tia pas­sar el nucli de Sant Antoni, va tri­gar encara dos anys més, però tam­poc aca­bava de resol­dre el pro­blema, ja que obli­gava els con­duc­tors a tor­nar cap al lito­ral o bé –en el cas dels giro­nins– enca­mi­nar-se cap a Lla­gos­tera per la sinu­osa car­re­tera de Romanyà. A Platja d’Aro, ini­ci­al­ment, es va optar per un seguit de car­re­te­res noves que alli­be­ra­ven de trànsit l’eix comer­cial, però no pas Cas­tell d’Aro, a finals de la dècada.

Men­tres­tant, encara no s’havia començat a exe­cu­tar la unió dels dos trams incon­ne­xos per Treu­mal, que es va obrir al trànsit el juliol del 1991 amb un cost d’uns mil mili­ons de pes­se­tes –sis mili­ons d’euros–. La mobi­li­tat entre Pala­fru­gell i Sant Feliu de Guíxols que­dava així més o menys resolta, però ja s’havia ence­tat un nou debat paral·lel: la con­veniència d’una auto­via amb més capa­ci­tat per no tras­lla­dar, sim­ple­ment, les cues urba­nes de vehi­cles cap a l’exte­rior de les pobla­ci­ons. I el coll d’ampo­lla entre Cas­tell d’Aro i Santa Cris­tina, cap a Girona i Bar­ce­lona, con­ti­nu­ava sent greu.

Tres anys després, arri­ba­ria la vari­ant cris­ti­nenca, que també bene­fi­ci­ava Sant Feliu de Guíxols. Però ales­ho­res ja va que­dar pro­vat que nai­xia amb una capa­ci­tat insu­fi­ci­ent, i tri­ga­ria poc a des­do­blar-se l’entron­ca­ment entre la C-35 i la C-65 a la costa de l’Alou, a Lla­gos­tera, el 1998.

L’auto­via que vin­dria

Però la solució final al gros de cues, ara ja fora dels nuclis urbans, encara es faria espe­rar una dècada més, a mesura que es van anar des­do­blant altres trams: fins a Santa Cris­tina, el de Mont-ras a Palamós, el de Vidre­res a Lla­gos­tera, en segon lloc; i final­ment, el tram inter­medi Platja d’Aro-Palamós, tot just ara fa vuit anys, el 2011.

Es tracta, però, d’una infra­es­truc­tura que tot i ser bene­fi­ci­osa per a les pobla­ci­ons de la vall d’Aro i el lito­ral sud del Baix Empordà, està més enca­rada cap a Bar­ce­lona que no pas cap a Girona. Altres vari­ants a la C-65, a Quart, Cassà i Lla­gos­tera, també van supo­sar una millora per als veïns de les pobla­ci­ons i la mobi­li­tat giro­nina, però falta des­en­ca­llar el pas per Llam­bi­lles –hi ha una solució viària pro­jec­tada que no ha tirat enda­vant– i no hi ha cap pre­visió de des­do­blar-lo. A la Gene­ra­li­tat con­si­de­ren que hi ha con­nexió pos­si­ble amb dos car­rils per sen­tit fent volta: arri­bant fins a Vidre­res per la C-35 i aga­fant allà la des­do­blada A-2 cap a Cal­des i For­nells.

LES DATES

1.07.1983
es va obrir
al trànsit el primer tram de variant a Palamós, embrió del nou accés viari a la costa del Baix Empordà.
17.06.1994
s’inaugurava
la variant de Santa Cristina, que posava fi a les cues urbanes a la meitat sud de la comarca.
23.06.2011
va entrar
en servei el darrer tram que es va desdoblar de la C-31 a la zona, entre Platja d’Aro i Palamós.

Llensa i Roselló coincideixen que encara queda feina per fer contra les cues

E.A

Entre els alcaldes dels municipis implicats en l’obra que als anys vuitanta i noranta del segle passat van viure les vicissituds de les negociacions, Josep Llensa, que fins dissabte ha estat regidor a Santa Cristina, admet que “va ser una obra que va endarrerir-se molts anys, perquè costava molts diners”, però creu que “no es va resoldre com calia”. En aquest sentit, diu que es podria guanyar un carril addicional en sentit Girona a la pujada de l’Alou –on es bifurquen la C-35 cap a Maçanet i Barcelona i la C-65 cap a la capital gironina–. Així, diu, el tap de vehicles que es forma els caps de setmana, per la transició a una carretera d’un sol carril, als giratoris de Cassà i el semàfor de Llambilles, “es podria millorar sense fer-hi pràcticament obra”.

D’altra banda, Josep Roselló, que en aquella època era alcalde de Calonge i Sant Antoni, valora que la inversió “va ser un gran avenç” per treure les cues de vehicles de les zones urbanes, ja que encara en el cas de Sant Antoni el trànsit per la travessera de la C-253 “continua sent un continu de cotxes bona part del dia”. Però fins a la solució de les variants, en diverses franges horàries dels caps de setmana, especialment a l’estiu, es produïa una mena de “toc de queda”: “Molta gent no podia sortir de casa en cotxe, i era un malson per a molts veïns de les moltes urbanitzacions que hi ha al poble.”

Pel que fa a les diferències entre el seu municipi i Castell-Platja d’Aro sobre el traçat, diu que la polèmica era més per la manca d’encaix dels planejaments respectius que no pas per pugnes entre els dos consistoris, per bé que en aquells anys hi va haver tensions. A Palamós, per exemple, els comerciants es van queixar que feien menys calaix un cop es va desviar el trànsit per fora del nucli urbà, com també a Santa Cristina, un cop finalitzada la variant. I a Sant Antoni es va criticar que el traçat allunyava massa els possibles visitants i s’afavoria, en canvi, que arribessin a Platja d’Aro. Malgrat això, Roselló creu que “la decisió de fer passar la carretera per dalt de Treumal va ser correcta”, per preservar la costa entre els dos nuclis del litoral.

Feina a fer

Tots dos coincideixen, però, que les connexions amb Girona són millorables i que de cues encara n’hi ha en alguns moments puntuals, molt més elàstiques que fa dues dècades, però encara generen algun maldecap, a Santa Cristina, quan els conductors espavilats travessen el nucli per tornar-s’hi a incorporar dos quilòmetres enllà i agreujar la retenció. Llensa, que dissabte es va retirar de la política local després de quatre dècades –majoritàriament com a alcalde, o com a regidor a l’oposició–, creu que caldria més capacitat entre Llagostera i Girona i solucionar l’embut de Llambilles. I Roselló també es recorda dels veïns del nord. “El pas per la Bisbal continua sent problemàtic” –afirma– després de cinc dècades de motorització massiva.

Josep Llensa –esquerra– i Josep Roselló,

exalcaldes de Santa Cristina d’Aro i Calonge, respectivament


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia