Infraestructures i serveis

Final sense data per a la Sagrera

Les obres avancen a bon ritme des de la represa el 2018 i se n’ha executat el 40%

Les vies de la línia del Maresme es col·locaran a mitjan 2020

La complexitat dels treballs fa difícil preveure’n l’acabament

Cada dia es bomben 4.000 m³ d’aigua per poder treballar
El parc urbà que hi haurà a la superfície recosirà el territori

Les obres de l’estació de la Sagrera, començades fa deu anys, avan­cen a bon ritme des de la represa el gener de l’any pas­sat, després de més de tres anys atu­ra­des. Ara hi ha cons­truït el 40% del total de l’obra i hi tre­ba­llen uns 500 ope­ra­ris en unes tas­ques d’alta com­ple­xi­tat tècnica que fan que sigui com­pli­cat pre­veure la data d’aca­ba­ment total de la infra­es­truc­tura, com va expli­car ahir el sub­di­rec­tor de cons­trucció d’Adif Alta Velo­ci­tat, Juan Anto­nio Her­moso. El cost dels tre­balls està xifrat en 600 mili­ons d’euros i des que es van començar el 2009, tots els ter­mi­nis d’aca­ba­ment s’han anat superant sense que es vegi un final pro­per.

La pri­mera fita que es marca Adif és la col·locació de les vies de la línia R1 de roda­lies, la del Maresme, a mit­jan 2020. Un cop aques­tes vies esti­guin en el seu emplaçament defi­ni­tiu, al nivell més baix dels tres que tindrà l’estació, el pro­per objec­tiu és col·locar en paral·lel les vies de la línia R2, la de Gra­no­llers. Perquè això sigui pos­si­ble cal que es fina­litzi la cons­trucció del col·lec­tor de la ram­bla Prim, que recull les aigües de tres col·lec­tors dife­rents. La com­ple­xi­tat de l’obra, que s’ha de fer men­tre cir­cu­len trens de roda­lies i d’alta velo­ci­tat a tocar, fa que l’arri­bada de les vies de la línia de Gra­no­llers esti­gui pre­vista per a uns divuit mesos després de les vies de la línia del Maresme. Més enllà d’aques­tes dates, el res­pon­sa­ble d’Adif no va voler aven­tu­rar cap altra pre­visió de fina­lit­zació dels tre­balls. “Es tracta d’obres d’una gran com­ple­xi­tat tècnica, deli­mi­ta­des per dife­rents línies de tren en cir­cu­lació que obli­guen a fer una pla­ni­fi­cació molt deta­llada dels tre­balls”, va asse­gu­rar Juan Anto­nio Her­moso.

Estació inter­mo­dal

La futura estació inter­mo­dal de la Sagrera ocu­parà l’espai on hi havia els tallers i la platja de vies de l’antiga estació de mer­ca­de­ries de la Sagrera, cons­truïda els anys 20 del segle pas­sat. Estarà divi­dida en tres nivells. A la part més baixa hi haurà les línies de roda­lies, on se situ­a­ran qua­tre anda­nes amb vuit vies per a les línies del Maresme i de Gra­no­llers. Per sobre hi haurà el vestíbul de l’estació, que tindrà 12.000 m² i donarà accés a les línies de roda­lies, d’alta velo­ci­tat i al metro, i dos apar­ca­ments amb capa­ci­tat per a més de 1.400 vehi­cles. Per sobre del vestíbul es cons­trui­ran les anda­nes d’alta velo­ci­tat. En seran qua­tre amb una lon­gi­tud de 800 metres i amb un total de vuit vies. A més, hi haurà un espai d’esta­ci­o­na­ment logístic amb cinc anda­nes i deu vies que per­metrà fer el proveïment de càtering dels trens i de gir dels seients. “Un viat­ger que baixi a l’estació de la Sagrera no es veurà afec­tat per cap car­ret que esti­gui fent fei­nes de man­te­ni­ment com passa a Sants. Això per­metrà tenir més capa­ci­tat en la gestió i més nom­bre de trens que poden acu­dir a aquesta estació”, asse­gura el sub­di­rec­tor de cons­trucció d’Adif Alta Velo­ci­tat.

La infra­es­truc­tura que­darà coberta per un parc urbà de 40 hectàrees que per­metrà reco­sir la cica­triu que durant tot un segle ha sepa­rat Sant Andreu de la Sagrera. També sig­ni­fi­carà tenir en túnel la línia d’alta velo­ci­tat en tot el seu pas per Bar­ce­lona.

Coor­di­nació obli­gada

Juan Anto­nio Her­moso argu­men­tava la com­ple­xi­tat dels tre­balls perquè es tracta d’un espai amb un sol accés, que fa que les dife­rents con­trac­tis­tes que tre­ba­llen de forma simultània a l’obra hagin de coor­di­nar-se. Això sumat al fet que pel cos­tat hi pas­sen dues línies de roda­lies i una d’alta velo­ci­tat. “Obliga a fer una pla­ni­fi­cació molt deta­llada dels tre­balls”, asse­gu­rava ahir el res­pon­sa­ble d’Adif. “Seria molt més fàcil tallar les línies sis mesos i tre­ba­llar més lliu­re­ment, però l’objec­tiu és que en tot moment esti­guin ope­ra­ti­ves i cal una gran feina de coor­di­nació”, afe­gia.

El nom­bre de tre­ba­lla­dors, al vol­tant de 500 per­so­nes, “és el màxim pos­si­ble”, remar­cava Her­moso. Una altra difi­cul­tat afe­gida és, segons va apun­tar, el fet que es tre­ba­lla per sota del nivell freàtic i això fa neces­sari bom­bar l’aigua contínua­ment “perquè l’obra no es con­ver­teixi en una pis­cina”. Cada dia es bom­ben 4.000 m³ d’aigua, l’equi­va­lent a la capa­ci­tat de sis pis­ci­nes olímpi­ques, que es rea­pro­fi­ten en part per al reg. A l’inici dels tre­balls, la difi­cul­tat tècnica va venir donada amb la reti­rada de la platja de vies prèvia als tre­balls d’exca­vació per començar la fona­men­tació de l’estruc­tura en què s’han uti­lit­zat 70 quilòmetres line­als d’ele­ments de fona­men­tació i s’han aixe­cat uns murs pan­ta­lla de 30 metres de pro­fun­di­tat.

A la pre­gun­tat sobre si l’estació de la Sagrera s’aca­ba­ria abans que les obres de la Sagrada Família, el res­pon­sa­ble d’Adif no es va voler pro­nun­ciar. “El nos­tre com­promís és empènyer que les obres es por­tin a bon terme. No bus­quem cap com­pe­tició amb la Sagrada Família.” Els ter­mi­nis d’aca­ba­ment s’ani­ran conei­xent a mesura que avan­cin els tre­balls, va dir. “Ens ani­rem adap­tant a la pro­blemàtica que ens puguem tro­bar i con­cre­ta­rem dates i ter­mi­nis”, va con­cloure.

600
milions d’euros
és el cost total de les obres de la Sagrera. A hores d’ara se n’ha executat el 40%
8
vies
d’alta velocitat, i n’hi haurà deu més en una zona d’estacionament de serveis
12.000
metres quadrats
tindrà l’estació, que serà per a trens de rodalies i alta velocitat
40
hectàrees
ocuparà el parc urbà situat sobre les vies i l’estació de la Sagrera

Posen a licitació el tram Vinaròs-Vandellòs del corredor

Adif va posar a licitació ahir les obres per a la implantació de l’ample de via estàndard als trams del corredor mediterrani entre Vinaròs i Vandellòs i Vinaròs i Castelló. Tots dos contractes sumen un import de prop de 81,8 milions d’euros, amb l’IVA inclòs, i el termini d’execució per a tots dos trams és de 18 mesos. En el cas del tram Vinaròs-Vandellòs, de 67 quilòmetres de longitud, l’import de licitació és de 33,7 milions d’euros.

A més de la implantació de la via d’ample europeu també es faran els treballs d’adaptació de les instal·lacions i elements de la línia que siguin necessaris per permetre la circulació de trens. Els treballs es durant a terme en dues fases. A la primera es farà tota l’obra prèvia al canvi de via d’ample convencional per ample estàndard, amb la renovació dels serveis afectats, drenatges, treballs d’electrificació i adaptació de la catenària i a la segona es procedirà al canvi de via.

També està previst que es facin obres en uns altres 13 quilòmetres, que són els que corresponen al ramal l’Aldea-Tortosa, tant a la via general com a les vies d’apartat. A més, a l’estació d’Ulldecona s’adequarà una via perquè tingui una longitud útil de 750 metres perquè d’aquesta manera puguin estacionar els trens de mercaderies d’ample estàndard. També es posaran noves rampes a les andanes de les estacions d’Ulldecona, l’Aldea-Amposta i l’Ametlla de Mar. Les actuacions tindran cofinançament europeu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.