Infraestructures i serveis

L’Estat fa un pas més per a la gratuïtat de l’AP-7 i l’AP-2

Encarreguen l’estudi per conèixer les necessitats de les dues vies, que deixaran de ser de peatge el 31 d’agost del 2021

En la mateixa data també s’acaba la concessió de l’autopista del Maresme i la C-33

La gratuïtat del tram de l’AP-7 entre Tar­ra­gona i la Jon­quera i de l’AP-2 entre el Ven­drell i Sara­gossa serà rea­li­tat el 31 d’agost de l’any vinent. Per fer-ho pos­si­ble, el Minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana (Mitma) ha adju­di­cat l’estudi previ sobre la dis­tri­bució de la demanda del trànsit un cop se supri­mei­xin els peat­ges a les dues vies de paga­ment. L’objec­tiu de l’anàlisi és reco­pi­lar els ante­ce­dents i fer un estudi de trànsit i mobi­li­tat a l’entorn de les dues auto­pis­tes, tant de la situ­ació actual com de la que hi haurà un cop s’hagin supri­mit els peat­ges, i valo­rar l’efec­ti­vi­tat de les alter­na­ti­ves d’actu­ació que es pro­po­sin. Aques­tes dades han de ser­vir per deter­mi­nar qui­nes són les millors solu­ci­ons per ajus­tar la demanda a la xarxa viària després de la redis­tri­bució de trànsit que por­tarà la supressió dels peat­ges. També s’estu­di­a­ran les neces­si­tats de remo­de­lació dels enllaços exis­tents o la cre­ació de nous, si fos­sin neces­sa­ris. L’import de l’adju­di­cació de l’estudi és de 538.466 euros.

La supressió de peat­ges en aquests dos trams esta­tals se suma a la del tram de l’AP-7 entre Tar­ra­gona i Ala­cant, que es va fer efec­tiva el pri­mer de gener d’aquest any. Les dar­re­res set­ma­nes s’han reti­rat les case­tes de peatge que encara que­da­ven en el recor­re­gut.

El mateix 31 d’agost del 2021 també caduca la con­cessió de dues auto­pis­tes de titu­la­ri­tat de la Gene­ra­li­tat. Es tracta del tram de la C-33 de Bar­ce­lona a Mont­meló i de la C-32 entre Mont­gat i Bla­nes, el que es coneix com l’auto­pista del Maresme, que va ser el pri­mer tram de peatge de tot l’Estat i l’any pas­sat va com­plir 50 anys.

La Gene­ra­li­tat reclama amb insistència la neces­si­tat d’abor­dar amb el govern de l’Estat un sis­tema per finançar el man­te­ni­ment de les vies d’altes pres­ta­ci­ons. Asse­gu­ren que el model de finançament públic d’auto­pis­tes i auto­vies és “insos­te­ni­ble” i recla­men obrir el debat sobre altres models que per­me­tin recap­tar recur­sos addi­ci­o­nals per man­te­nir-les. Per això, pro­po­sen la cre­ació d’un sis­tema d’euro­vi­nyeta, una tarifa plana per a la uti­lit­zació de les vies d’altes pres­ta­ci­ons.

La bai­xada de recap­tació dels dar­rers mesos per la reducció dràstica de la cir­cu­lació cau­sada per la decla­ració de l’estat d’alarma per la pandèmia de la Covid-19 va impul­sar Aber­tis, que és l’empresa con­ces­sionària de les auto­pis­tes cata­la­nes a través de diver­ses fili­als, a recla­mar un allar­ga­ment dels peat­ges més enllà del 31 d’agost de l’any vinent. No obs­tant això, el minis­tre titu­lar, José Luis Ábalos, va indi­car que no pen­sava res­ca­ba­lar la con­ces­sionària perquè l’estat d’alarma no havia pro­vo­cat el tan­ca­ment de cap auto­pista de peatge.

LA XIFRA

538.466
euros
és el cost de l’estudi sobre la demanda de trànsit a l’AP-7 i l’AP-2 després de la supressió dels peatges.

El corredor mediterrani avança

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha aprovat l’estudi informatiu per implantar l’ample de via internacional al tram del corredor mediterrani entre Tarragona i Castelló. A hores d’ara, aquest ample de vies, que permet la circulació de trens procedents d’Europa, s’està implantant al nus viari de Castellbisbal. Al tram entre Castelló i Tarragona hi ha dos subtrams, el que va de Castelló a Vandellòs, que té una doble via d’ample ibèric electrificada, i el de Vandellòs a Tarragona, on el 13 de gener es va posar en funcionament l’anomenada variant del corredor mediterrani, que inclou una doble via en ample ibèric des de Vandellòs fins al canviador d’ample de la Boella, que connecta amb la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. L’estudi informatiu ha de desenvolupar la implantació de les vies d’ample internacional i l’adaptació de les instal·lacions del tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia