Infraestructures i serveis

Aixquen les barreres de l’AP-7, AP-2, C-32 i C-33 poques hores abans del final de la concessió

Els peatges de la Jonquera i la Roca han estat els primers en ser alliberats i la resta s’hi han afegit de forma progressiva

La ministra Raquel Sánchez reivindica que el seu govern és el primer que no ha renovat les concessions però avisa que el pagament per ús es recuperarà en un futur pròxim

Els peatges de les autopistes catalanes que a partir d’aquest setembre deixen de ser de pagament han avançat l’obertura de les barreres poques hores abans que expiri la concessió, aquest dimarts a la mitjanit.

El govern espanyol ja va anunciar fa mesos que la concessió de l’AP-7, l’AP-2, la C-33 i d’alguns trams de la C-32 no es renovaria i expiraria l’1 de setembre, després de dècades de pagament per accedir a les vies de circulació ràpida.

Els peatges de l’AP-7 a la Jonquera i la Roca del Vallès s’han avançat tres hores i mitja al termini i els conductors ja no s’han d’aturar i, de forma progressiva La resta ho han fet de forma progressiva.

Pocs minuts després de les vuit del vespre s’han aixecat les barreres del peatge de Martorell després de gairebé mig segle. Al voltant de la mateixa hora, la situació s’ha repetit a totes les taquilles de pagament de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, les vies on s’han acabat les concessions fins ara a mans d’Abertis.

Juntament amb l’aixecament de barreres, operadors de l’empresa han acabat d’instal·lar els senyals on s’indica la velocitat màxima a què es pot passar per les cabines, de 30 quilòmetres per hora.

Molts conductors han celebrat el moment històric tocant el clàxon en passar pel que era el segon peatge més antic de Catalunya.

Les concessions d’autopistes que són titularitat de l’Estat i que finalitzen aquest 31 d’agost són la de l’AP-7, entre Tarragona i La Jonquera, –entre Vila-seca i Alacant els peatges es van aixecar fa 20 mesos–, i la de l’AP-2, entre el Vendrell i Saragossa. En total són 477 km d’autopistes. Per part de la Generalitat, aquest dimarts també s’alliberen la C-32 al Maresme i la C-33, entre Barcelona i Montmeló. En total, a Catalunya només quedaran quatre vies de pagament: el túnel del Cadí, els túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 entre Castelldefels i El Vendrell.

En declaracions aquest dimarts a la tarda des de l’AP-7 a la Roca del Vallès, la ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat que és un dia “molt esperat” i ha celebrat que a partir de demà “passarà a la història” la imatge d’acumulació de tràfic als peatges.

Sánchez ha reivindicat que el seu govern és el primer que no prorroga els peatges i que amb l’alliberament de l’AP-7 i l’AP-2 Catalunya passarà de ser el territori amb més quilòmetres d’autopista de pagament de tot l’Estat espanyol el 2018 a quedar totalment lliure de peatges de titularitat estatal: “Catalunya estarà a partir d’avui lliure dels peatges de la xarxa de carreteres de l’Estat”. “Hi ha altres peatges que es mantenen però són els de la Generalitat”, ha reblat.

La ministra ha destacat que la supressió dels peatges suposarà un estalvi de 752 milions per a les butxaques dels conductors catalans i això implicarà beneficis per a usuaris, indústria i exportacions.

Sánchez, però, ha volgut recordar que l’eliminació de la barrera física no implica que els conductors deixin de pagar per circular: “No té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l’estat”. El pagament es recuperarà, diu, amb un sistema que no serà assimilable al peatge tradicional i que encara s’ha de concretar.

L’Estat preveu començar a aplicar el nou sistema de pagament a partir de 2024 i vol consensuar la solució amb tots els agents polítics i les administracions implicades. “Abordarem aquest debat per assegurar el manteniment de les carreteres. Hi ha diferents opcions i en els pròxims mesos plantejarem quina és la millor alternativa”, ha insistit Sánchez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona