Infraestructures i serveis

Sentència de mort per a l'N-II

El ministeri anuncia al BOE que no farà el desdoblament entre Tordera i Maçanet

Al·lega que és massa car i proposa un nou itinerari de Granollers a Maçanet

El PP incompleix així una de les seves promeses electorals

Punt final. L'Estat va descartar ahir oficialment el desdoblament total de l'N-II a les comarques gironines. Ho va fer a través del BOE, en el qual va anunciar que deixa sense efecte l'aprovació del traçat del tram entre Tordera i Maçanet, aprovat des del 2009, i que, per tant, no farà l'obra. El PP incompleix així una de les seves promeses electorals, i acaba amb l'etern debat sobre l'autovia A-2 en aquest punt. A més, es van confirmar els temors arran d'una resposta parlamentària de fa dues setmanes al diputat del PSC Àlex Sáez, en la qual el ministeri ja va afirmar que s'estava replantejant el projecte.

El projecte feia 8,9 quilòmetres, i tenia un pressupost molt elevat, de 249 milions, pel túnel que havia d'anar de Maçanet fins a la connexió amb la C-32 a Blanes. En tot cas, Foment argumenta la decisió afirmant que ara “existeixen nous condicionants que obliguen a reconsiderar” el projecte. El primer té a veure amb els criteris aprovats a finals del 2010 per millorar l'eficiència de les noves infraestructures. En el cas de les carreteres, es té en compte el pressupost d'execució material d'obra per cada quilòmetre, que pel que fa al tram entre Maçanet i Tordera era de 22,7 milions, gairebé el triple del màxim establert.

En segon lloc, addueix el canvi de titularitat de l'N-II entre Montgat i Tordera, que, des del febrer del 2010, és de la Generalitat i queda fora de la xarxa de carreteres de l'Estat. Segons el govern espanyol, el desdoblament entre Maçanet i Tordera “constituïa la unió amb l'N-II des de Montgat”, i el canvi de titularitat treu sentit al desdoblament.

Alternativa incipient

En canvi, el Ministeri de Foment es compromet a desenvolupar el quart cinturó entre el Baix Llobregat, Terrassa i l'AP-7 a Granollers. Com a alternativa a l'N-II, anuncia que redactarà l'estudi informatiu per definir un itinerari de gran capacitat que continuï des de Granollers fins a l'A-2 a Maçanet. Ara per ara afirma que ha encarregat l'estudi d'aquesta possibilitat. En tot cas, el procés s'allargaria durant anys, perquè s'hauria de fer l'estudi informatiu, la declaració d'impacte ambiental i la redacció del projecte constructiu, a banda de negociar el traçat amb els ajuntaments. Un traçat que no seria senzill, perquè ara no hi ha cap més via que la C-35 des de Llinars del Vallès fins a Maçanet, una carretera complicada, que passa per nuclis com ara Sant Celoni, Riells i Hostalric, i difícil d'encaixar desdoblada en el territori.

El tram nord pot ser el següent

Oriol Mas

L'anunci del BOE d'ahir permet explicar decisions que havia pres Foment i que semblava que no tenien sentit. Principalment, la divisió del projecte de desdoblament de l'N-II entre Maçanet i Sils, que ja s'havia iniciat anteriorment i que s'havia deixat empantanegat a finals del 2008. En el nou document que Foment havia fet arribar als ajuntaments afectats, el tram quedava reduït a la meitat, i només es preveia desdoblar la carretera de Vidreres a l'enllaç amb la C-35 i l'AP-7 a la sortida de Maçanet. Aquesta decisió va generar encara més sorpresa dins el despropòsit general que ha estat sempre l'N-II, però ara queda demostrat el motiu que hi havia. Si l'Estat apostés per una via alternativa de Granollers a Maçanet, la connexió es faria en aquest enllaç i, per tant, no caldria desdoblar més enllà d'aquest punt.

Presentació del Pitvi

Però avui encara hi podria haver més novetats. La ministra de Foment, Ana Pastor, presenta el pla d'infraestructures de transport i habitatge (Pitvi), que englobarà les infraestructures a construir fins al 2020 i diverses propostes de finançament per tirar-les endavant. En la nova planificació és probable que acabi desapareixent el desdoblament de l'N-II en el tram nord, de Vilademuls a la Jonquera. El recorregut és paral·lel a l'autopista, i entre les mesures que va aprovar Foment el 2010 hi havia precisament la de no fer autovies al costat d'autopistes.

Segons ERC, el PP maltracta la demarcació

El Departament de Territori i Sostenibilitat va criticar la decisió de Foment, que considera que eludeix altra vegada els seus compromisos amb Catalunya i Girona. Pel secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ara això s'agreuja perquè es fa “a cop de BOE, sense cap mena de negociació amb el territori”. Pel què fa a la proposta de nova via entre Granollers i Maçanet, la defineix com a “perversa” i “una manera de tirar pilotes fora per justificar l'abandonament del projecte de desdoblament de l'N-II”, i reitera que el govern de l'Estat espanyol “torna a girar l'esquena als interessos de Catalunya”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona