Infraestructures

Infraestructures

Desviar els camions a l'AP-7 ens costarà tres milions

L'Estat i la Generalitat firmen el conveni segons el qual es comprometen a posar fins a 1,5 milions cada un per compensar Acesa dels descomptes als camions que ara han de passar per l'AP-7

La Gene­ra­li­tat i l'Estat apor­ta­ran fins a un màxim d'1,5 mili­ons cada un per com­pen­sar la con­ces­sionària d'auto­pis­tes pels des­comp­tes que apli­carà als cami­ons que des del 19 d'abril han de pas­sar obli­gatòria­ment per l'AP-7 en el tram gironí. La solució –pro­vi­si­o­nal– per suplir el mal estat de l'N-II a les comar­ques de Girona pot cos­tar fins a tres mili­ons d'euros que els ciu­ta­dans cata­lans finançaran amb els impos­tos que paguen sigui a la Gene­ra­li­tat sigui a l'Estat.

El con­veni de com­promís entre les tres parts es va fir­mar ahir a Madrid en presència de la minis­tra de Foment, Ana Pas­tor; el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila, i Fran­cisco Reynés, en repre­sen­tació d'Acesa. Ante­ri­or­ment, ahir al matí, el govern català també havia apro­vat la sig­na­tura d'aquest con­veni. El docu­ment ofi­ci­a­litza unes mesu­res que ja s'estan apli­cant des del 19 d'abril, en què va entrar en vigor la res­tricció de pas a l'N-II per als cami­ons de qua­tre eixos o més amb l'objec­tiu de con­tri­buir a reduir l'acci­den­ta­li­tat en aquesta via i millo­rar la fluïdesa del trànsit.

Acesa es blinda

Perquè els trans­por­tis­tes no hagin d'assu­mir la tota­li­tat del cost del peatge, se'ls apli­carà un des­compte (de fet, les asso­ci­a­ci­ons de trans­por­tis­tes dema­na­ven la gratuïtat total i han fet un recurs con­tra aquesta mesura). S'apli­carà un des­compte al preu del peatge que paga­rem entre tots: un 35% per als cami­ons que efectuïn el recor­re­gut sen­cer de la Jon­quera a Maçanet de la Selva (o vice­versa) i un 50% per als cami­ons que facin movi­ments interns, entrant i sor­tint pels peat­ges situ­ats en aquest tram d'auto­pista. El fet que el con­veni esta­bleixi que les admi­nis­tra­ci­ons paga­ran “fins a 1,5 mili­ons com a màxim” cada una a Acesa es deu al fet que l'import total es cal­cu­larà en funció del volum de vehi­cles que pas­sin per aquest tram de l'AP-7. Per esta­blir aquest import, es cal­cu­larà quants vehi­cles més pas­sen ara per l'auto­pista en relació amb l'any ante­rior, quin és l'import dels des­comp­tes apli­cats i qui­nes des­pe­ses genera aquest trànsit per a la con­ces­sionària (les des­pe­ses s'esti­men al 12% del valor del peatge sense reducció).

Com més vehi­cles pas­sin, menys els tocarà pagar a les admi­nis­tra­ci­ons cata­lana i esta­tal, però el con­veni blinda Acesa perquè no hi surti per­dent en una ope­ració que es defi­neix com a tem­po­ral: fins que el Minis­teri de Foment exe­cuti les espe­ra­des obres de des­do­bla­ment de l'N-II a les comar­ques de Girona.

Cent mil camions més a l'AP-7

Un primer balanç de la prohibició per als camions de circular per l'N-II a les comarques de Girona estableix que prop de cent mil camions s'han desviat a l'autopista AP-7 durant el primer mes d'aplicació de la mesura: això ha significat un increment del trànsit d'aquests vehicles de més del 60% en el tram entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Aquestes xifres suposen uns 25.000 camions més dels que preveia el govern, cosa que segons Santi Vila farà que les compensacions que s'hauran de pagar a Abertis seran menors. La restricció es va aplicar després de tres mesos de mobilitzacions a Bàscara, on els veïns tallaven diàriament la carretera per exigir que els traguessin el pas dels camions pel mig del poble. Ho van aconseguir, però el fet que el conveni final es firmi tot just ara (que ja fa gairebé dos mesos que la mesura s'aplica) demostra que la part més complicada del procés ha estat la de tancar el muntatge financer entre les administracions i la concessionària.

Un conveni que “criminalitza els camioners”, segons les associacions de transportistes

Tot i el conveni que es va firmar ahir, les associacions de transportistes no donen el tema per tancat i continuen reclamant la gratuïtat dels peatges si se'ls obliga a passar per l'AP-7. “El que fa aquest conveni és criminalitzar injustament els camioners, perquè el problema no són els camions sinó el mal estat de la carretera N-II”, diu Carlos Palacio, secretari general de l'Associació de Transportistes de Girona (Asetrans). Palacio no es cansa de recordar les contradiccions de la Generalitat, que fins l'any passat a l'estiu prohibia als camions circular per l'autopista i ara fa el contrari.

Des que es va començar a parlar de desviar els camions per l'AP-7, els transportistes sempre han dit que ja paguen prou impostos perquè ara se'ls vulgui fer pagar, a més, els peatges, encara que sigui amb descomptes. De fet, algunes associacions de transportistes han interposat un recurs contra la prohibició de circular per l'AP-7. “Els grans perjudicats d'aquest conveni són els transportistes, els restaurants, les gasolineres i els estancs de vora la carretera N-II; en definitiva, és la columna vertebral de l'activitat comercial a les comarques de Girona la que s'està afectant”, afirma el secretari general d'Asetrans, que hi afegeix que hi ha restaurants que han perdut fins al 75 per cent de la seva clientela. Representants d'aquests gremis professionals es van reunir el mes passat a la Generalitat per reclamar al govern que reconsideri l'impacte de les restriccions. L'única cosa que haurien aconseguit per ara és un reforç de la informació als camioners sobre les possibilitats de sortir de l'autopista per fer gasolina: en teoria poden fer-ho però, segons Palacio, quan un camió surt de l'autopista “immediatament els Mossos el paren i li demanen tota la documentació, cosa que no agrada a ningú”. Palacio també afirma que els descomptes als peatges s'apliquen de manera molt restrictiva i que el conveni firmat ahir no aclareix res. L'associació està recollint factures per denunciar aquest fet conjuntament.

Carlos Palacio,

secretari d'Asetrans


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.